Motorsåg och handhållet

Åsikter om Stihl 362?

25 inlägg 12338 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stihl 362?

Seabass  
#118634 Visa ord ^^ jag ska ta mej en ordentlig titt på båda innan jag köper iaf.
en 362 kostar ju lite mindre än 357an också.
Rent kvalitetsmässigt så har jag inget emot varken Husky eller Stihl så märket betyder inget i detta fall.
Det jag är ute efter är en såg som orkar 18-20" svärd med grov 3/8 kedja som endast kommer användas till grövre fällning/kapning samt att stå och kapa ved med. allt annat har jag 200an till.
Det är ju bara en fördel om sågarna väger minst möjligt oavsett vad man ska ha dem till tycker jag bara effekten sträcker till.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stihl 362?

Nonkan  
#118637 Jag skulle nog säga såhär:

Är du nöjd med din Stihlhandlare så köp Stihlen. Där har du ju redan en relation, och känner även till märket. Säljer handlaren båda märkena så kvittar valet av såg i det här fallet, de är i likvärdig. Prismässigt är det ju en fördel Stihl som du säger, speciellt eftersom HVA 357 som standard levereras med .325 15".

Är du inte nöjd med Stihlhandlaren, kolla vad du får för intryck av Husqvarnahandlaren.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stihl 362?

Seabass  
#118647 Har haft och har husqvarna så jag har en relation med åf även där. 362an lev också med 15" men 3/8 då så svärd/kedja måste uppgraderas oavsett vem jag väljer. Nöjd med båda åf så det har ingen betydelse :) ingen som vågar säga vem som är bäst av de två? ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stihl 362?

palbin  
#118686 Det går ej svara på så enkelt. Men Hq-n är som sagt lite lättare o
motsv lite svagare. Båda kan dessutom köpas för 60-50% av det
svenska listpriset (beroende på om man drabbas av (jobbar på
detta med) moms o tull eller ej) via ebay.com. Och Stihl även från
ebay.de (inkl moms o tull) - bara om du till äventyrs vill spara lite.
Båda sågarna levererar i vilket fall väldigt mkt mera kraft jämfört
en ms200 ... . Om fällning är viktigt är nog en mindre bättre, men
vid kapning istället en större ... . Själv har jag två 346 xp för fällning
o kvistning och en (snart två) 576 xp för kapning och är mkt nöjd
med dem. Men är nybörjare som sagt ... . Mvh

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stihl 362?

totte  
#118691 Nä det finns inget svar på frågan. Om du tittar på en del andra sågdiskussioner gär så får du växelvis veta hur otroligt bra/uruselt det ena eller det andra märket är. Det som dock många brukar vara lite grann överens om är att Husqvarna oftast är lite smidigare och bättre att köra, medan Stihl ofta håller lite bättre. Men skillnaderna är små och mycket av omdömena baseras på personligt tyckande och gamla lojaliteter. Är min subjektiva bedömning av det hela förstås. Så försök att känna på sågarna, helst om du kan få provköra också och ta sen den som du själv tycker känns bäst.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stihl 362?

Seabass  
#119077 Har kikat lite mer på sågarna nu och bestämt mej för en 362a, resten är lite osäkert vad de blir men jag har önskemål om 25" svärd och grov 3/8, en säljarn säger att det inte är något problem, den andra säljarn säger att den inte har en chans... vad tror ni om detta? hur stort svärd kan man ha med denna kedja utan att den blir för svag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stihl 362?

Nonkan  
#119083 Klart det går om du har det som komplement, men det går bättre med en 441 på 25". 362 är inte gjord för att köra mycket med så långa svärd, det är inte så roligt att köra då den sackar en del om du utnyttjar hela svärdet.

Däremot håller sågen garanterat, det behöver du inte oroa dig för.

Så jag lägger mig mitt emellan de två du redan pratat med, för att förvirra dig lite till ;)

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stihl 362?

Seabass  
#119090 hehe, jag vill ha det så långt för att kapa ved med (flera samtidigt) och då blir det ju inte lika tung kört som att dra igenom en stor stam, jag har inte så grov skog så jag måste utnyttja hela svärdet vid fällning

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsikter om Stihl 362?

county  
#119241 jeg har en 361 selv synnes den er veldig fint balansert og smidig. synes nye 362 har blitt litt klompete i forhold nå hadde jeg nokk kjøpt en husq men kun pga formen smidig heten. ellers veldig fornøyd med min 361 hadde ikke byttet den bort. jeg har også ett 20`` ville nok ikke hatt noe lengre, er langdt nokk på den synes jeg.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om Stihl 362?

Seabass  
#119269 Då var det gjort, beställde en 441a med 25"

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).