Motorsåg och handhållet

Justera kedjesmörjning på Partner 500

19 inlägg 21503 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Justera kedjesmörjning på Partner 500

Vedkaparen  
#118184 Hej.
Har en motorsåg Partner 500 som fungerat perfekt i alla år och gör det fortfarande förutom att kedjesmörjningen har blivit dålig. Finns knappt inga delar att få tag på men tycker det är synd att skrota en såg som är både lättstartad och fungerar perfekt i övrigt. Har sprängskissen men blir inte riktigt klok på vad som krånglar.

Min fråga är om det går att justera flödet på kedjesmörjningen eller är det allvarligare? Kanske hjälper det med någon annan typ av olja?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

Nonkan  
#118195 Troligtvis är det oljepumpsdrevet som är trasigt. Har ingen sprängskiss nu för Husqvarnas nya servicesystem funkar inte på Mac, annars kunde du fått artikelnummer.

Det mesta till P500 finns väl kvar vad jag sett? Delar till kedjebroms och sådär fanns förra veckan när jag beställde i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

Vedkaparen  
#118240 Ok. så det är Husqvarna som har delarna till de här gamla sågarna. Min lokala handlare tyckte kanske inte att en gammal såg från tidigt 80-tal var något att satsa pengar på. Eller så är det något missförstånd om beteckningen. Det står enbart 500 på kåpan på min, är P500 den rätta benämningen?

Någon nämde att den här gamla sågen tillverkades av Husqvarna och delar komponenter med Husqvarnasågarna och är av en helt annan kvalite än de nya Partnersågrna, någon som vet om detta stämmer?

En sak till som jag inte nämde i första inlägget: Det kommer fram olja ur oljekanalen från pumpen när jag provkör utan svärd, och inget är igensatt fram till spåret i svärdet. Trots det kastar det inte ut någon olja framför svärdet som tidigare.

Ursäkta en novis men kommer det fram olja på det här sättet om oljepumpsdrevet är trasigt, borde det inte vara helt utan flöde då?

Om jag nu ändå river sågen och byter det här så är det kanske annat som också borde ses över trots att sågen fungerar ok. Det är alltid en kostnadsfråga och det kanske är dags att satsa på en ny såg. Tacksam för goda råd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

totte  
#118247 Husqvarna, Jonsered och Partner ägs samtliga av Elektrolux, sedan slutet av 70-talet och så är det fortfarande även om bolagen har ombildats en del. Innan dess var var Partner ett självständigt svenskt bolag utan kopplingar till Husqvarna och då gjorde Partner riktiga proffssågar. Dagens Partnersågar är inga proffssågar, dom är i hobby- och fritidssortimentet, tillverkas i Italien.

Även under en övergångsperiod efter att de blivit uppköpta gjorde Partner rejäla sågar. Din såg räknas inte i proffssegmentet, snarare "semi-proffs" alltså, typ farmarsåg eller så, men klart bättre kvalitet än nutidens varhusgrunkor.

Avatar Fallback

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118269 Kolla så det inte sitter fel svärd eller att det sitter rättvänd plåt på sidan svärdet om olja kommer när svärdet ej monterat så är det något som ej stämmer där ränsa svärdspåret. God tur...

Användarvisningsbild

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

bem1965  
#118361 Hej,

Har själv tagit över en gammal Partner 500.
När jag gick igenom sågen fick jag byta bränsleslang och luftningsslang till bensintanken. Båda slangar murkna och i småbitar :-)
Efter mycket rengöring och filterbyte och ett nytt tändstift statade sågen vid första ryck! Bytade även svärd och kedjor.
Tycker sågen är mycket bra, stark ock lättstartad.

Kommer så småningom skaffa en såg till och då får detta väl bli backupmaskin....
Min handlare kan få fram reservdelar......

/Lars

Avatar Fallback

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

Vedkaparen  
#118412 Jag köpte min 500 i början av 80-talet och har nästan bara använt den till vedkapning. Har fungerat helt perfekt under alla år. Fick byta kedjedrevet och bränsleslangen för några år sedan. Kan inte räkna kedjedrevet och en bränsleslang som annat än förbrukningsprylar och inte som ett direkt fel på sågen.

Har eldat med ved sedan -82 och sågen har fått jobba med runt 20-25 kubik om året så räknar man lite enkelt har jag väl kapat upp runt 500-600 kubik med den vid det här laget. Brukar få en del negativa kommentarer från folk när jag nämner att jag har en Partner, det är väl de nyare sågarna som skapat det dåliga ryktet. Intressant med info om att de här äldre sågarna var av bättre kvalite och nog har min levt upp till det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

totte  
#118417 Jomen, dom gjorde fortfarande bra sågar då, nu gör dom rena konsumentgrejor, hyggliga för att vara i det segmentet, men jag vill se min Partner om 30 år, har en 4200 hobbysåg. Den går bra, trevlig att hantera, men jag förväntar mig inte att den skulle klara 600 m3 vedkapning inte.

Användarvisningsbild

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118421 Först kom 500, svart och gul. Sen 5000 helgul. Efter 5000 kom 5500, sen 500 igen, då hel gul.
De gjordes fram till 06-07 nånting.. Dock bara för utlänska marknaden sista tiden. Sista tror jag var 543 om jag minns rätt.
Det gjordes en hel del både 500 och 5000 o de delar delar med massor med sågar i olika märke och modeller.

Avatar Fallback

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118470 jag hade en 540 som jag köpte -00 om jag minns rätt.hade den som reservsåg och till vedkapning då! avveckla den 07 tror jag,men då märktes det att den var trött! det var en seg såg som gjorde sitt jobb,men inte mer! gick väldigt varm vid vedkapning vill jag minnas,samt att det var en hel del förgasarstrul på den.så partnern var redan då en blandning mellan hobby och farmar såg,med övervikt mot det senare!

Användarvisningsbild

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118473 Rätt justerade så de taktar markant obelastat på toppvarv så går de fint med bra kraft i vedhögen utan att gå varma.

Förgasar strul har jag inte upplevt mer på dem än andra...

Det går många 540 och 5000 ännu..

Användarvisningsbild

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

bem1965  
#118474 Har man strul med förgasaren kan jag tipsa om att luftslangen till bensintanken går via utrymmet där förgasaren sitter, är denna slang av kommer utrymmet fyllas med spån och efter några timmars sågande sätter svärfar undan sågen för att den inte startar längre...... Fantastiskt vilken gegga det blir av packade spån och kedjeolja efter några år i snickarbon.

Användarvisningsbild

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118528
totte skrev:Även under en övergångsperiod efter att de blivit uppköpta gjorde Partner rejäla sågar. Din såg räknas inte i proffssegmentet, snarare "semi-proffs" alltså, typ farmarsåg eller så, men klart bättre kvalitet än nutidens varhusgrunkor.

Ganska snart efter uppköpet så flyttades Partner-produktionen till Jonsered och fabriken i Mölndal lades ner. Eftersom modellerna var samma så blev ju kvalitén ungefär likadan eftersom produktionslinan i Jonsered var van vid kvalitetssågar. Det var först när modellsortimentet för Partner ändrades som kvalitén sjönk.

Användarvisningsbild

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

totte  
#118545 Nån som vet när den första Italienbyggda Partnern kom och vilken det var? Där byggs dom väl nu, min 4200 är därifrån och identisk men nån McCulloch-modell. Macen gick samma öde till mötes efter att ha blivit uppköpt, varumärke för konsumentprodukter.

Avatar Fallback

Re: Justera kedjesmörjning på Partner 500

Bajk  
#139315 Från vilken tid ska Partner 500 sågen komma ifrån för att den ska vara bra och inte en konsument såg. Likadant med Partner 540. Från vilket år ska den vara ifrån?

Kan man kolla åldern på sågen genom serie nr? Vart sitter det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).