Motorsåg och handhållet

Köra in ny såg?

12 inlägg 5194 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köra in ny såg?

monkeyman  
#9203 Efter att ha blivit av med min gamla såg snabbt så inhandlade jag en ny jonsered 2137 i helgen. Har läst manualen som följde med, men det står inget om inkörning av sågen. Har kört med lite extra fet blandning nu första två tankarna. Men när kan man räkna med att den är inkörd? Har en tendens att "kvamna" nu när man ger fullgas från tomgång, samt att den gärna vill fyrtakta lite under belastning. Antar att den är lite för fett ställd från början?

Kollade justerskruvarna till förgasaren och det ser ut som om det är något specialverktyg man behöver för att justera, inte vanlig skruv som på den gamla sågen. Antar att man får åka in och få den justerad så fort den är inkörd?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9204 Den skall vara lite fet i början, men annars är det bara att köra som vanligt, men undvik att hålla fullgas utan belastning !!
kör igenom ett par dunkar soppa i den och ta den sen till handlaren så får han justera in den åt dig om du känner dig osäker på det själv !!
Och kör Aspen soppa :)
Med fet menas att den får lite mer soppa än vad den skall ha för att gå på maxvarv ,,,
Senast redigerad av swe#kipp mån 28 maj 2007, 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9208 Fet blanding 3-4% köra så upp till 10 tankar, sedan som kipp säger, in med den till en verkstad som har varvräknare så att de får ställa in den noggrant. där efter köra som vanligt. Jag skulle rekommendera ca 95% gas under inkörningen kanske med lite ur varvningar då och dp...

Avatar Fallback
mats757  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9222 Jag slås av att folk hittar på egna lösningar till inkörning. I det här fallet står det ingenting om inkörning. Mao ska den användas som vanligt redan från början.

Varför? Jo just för att den ska bli inkörd, och det blir den bara om man kör hårt från första början. Olja är till för att sära på bitarna i motorn så dom inte skär ihop.
Inkörning är just för att slita in delarna för den sista lilla perfekta passningen mellan delarna. Kolvringarna mot cylinderväggen är den mest kritiska inpassningen. I stort sett kyls hela kolven genom kolvringen. Det är noga att man så fort som möjligt kör in den ytan. Har den ytan en gång blivit glas-aktig blir det ingen inkörning. Dagens olja är helt enkelt för bra. Motsägelsefullt att hälla i mer olja i bränslet då.

Vad händer om man häller i mer olja i bränslet. Viskositeten ökar på bränslet och motorn går då magrare, och varmare. Den o-inkörda kolven/ringen som kyls dåligt pga dålig passning blir ännu varmare pga för lite bränsle. Inte bra.

Spelar det någon roll om motorn inte blir perfekt inkörd. Ja, en kolvring som inte är tät släpper igenom avgaser och i värsta fall koksar den fast och kolven skär pga att den kan inte kyla kolven ordentligt för att den sitter fast i kolven.

Som kuriosa:
Starka motorcyklar som man vill ha maximal effekt ur ställer man upp i bromsbänk och maxkör dom när dom är sprillans nya. Bara för att motorn ska bli ordentligt inkörd. Man vill inte gärna ge sig ut i trafiken och gasa fullt med en MC som kanske gör 300km/h det första man gör. Då är bromsbänken en bra lösning.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9223 Den teori som jag följer vid "inkörning" påminner om det Mats skriver, jag kör fullt ös med sågen så att det blir tillräckligt med tryck i sågen för att "sätta" kolvringarna och det har funkat hittills.
Dock är inte förgasaren inställd för maxeffekt utan ligger ca: 500-700 under rek max varvtal ..
Nästa såg funderar jag på att prova att köra in med max varvtal inställt från start för att se vad som händer !?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9224 berro rinte detta lite på vad man har för slags såg?
Kan tänka mig att de tär annorlunda för en liten högvarvig såg än för de stora fällsågarna.

Avatar Fallback
monkeyman  
#9225 Så med andra ord, tanka vanlig Aspen 2% soppa, köra som vanligt. Köra så några tankar sedan åka och få förgasaren injusterad?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9226 Japp !!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9227
mats757 skrev:Jag slås av att folk hittar på egna lösningar till inkörning. I det här fallet står det ingenting om inkörning. Mao ska den användas som vanligt redan från början.

Varför? Jo just för att den ska bli inkörd, och det blir den bara om man kör hårt från första början. Olja är till för att sära på bitarna i motorn så dom inte skär ihop.
Inkörning är just för att slita in delarna för den sista lilla perfekta passningen mellan delarna. Kolvringarna mot cylinderväggen är den mest kritiska inpassningen. I stort sett kyls hela kolven genom kolvringen. Det är noga att man så fort som möjligt kör in den ytan. Har den ytan en gång blivit glas-aktig blir det ingen inkörning. Dagens olja är helt enkelt för bra. Motsägelsefullt att hälla i mer olja i bränslet då.

Vad händer om man häller i mer olja i bränslet. Viskositeten ökar på bränslet och motorn går då magrare, och varmare. Den o-inkörda kolven/ringen som kyls dåligt pga dålig passning blir ännu varmare pga för lite bränsle. Inte bra.

Spelar det någon roll om motorn inte blir perfekt inkörd. Ja, en kolvring som inte är tät släpper igenom avgaser och i värsta fall koksar den fast och kolven skär pga att den kan inte kyla kolven ordentligt för att den sitter fast i kolven.

Som kuriosa:
Starka motorcyklar som man vill ha maximal effekt ur ställer man upp i bromsbänk och maxkör dom när dom är sprillans nya. Bara för att motorn ska bli ordentligt inkörd. Man vill inte gärna ge sig ut i trafiken och gasa fullt med en MC som kanske gör 300km/h det första man gör. Då är bromsbänken en bra lösning.


Där tänkte du till lite.
Lite skillnad på en såg fär 1700 o en tävlings hoj för 70-200 000.
En variabel du missade helt var precition o kvalité på detaljer o arbete i prudukt!
Inkörning är som sagt inte nåt det skrivs om i manualen, men det handlar om mycket mer än bara prudukten som sådan. De vill ju trots allt sälja sågar! Det är inte bara sågen som ska köras in. Det är nån som håller i handtaget med! Nya grejer = nya erfarenheter.
Hos återförsäljare brukar/ska de ses över innan de lämnas till kund! Jag ser det som en självklarhet. Dock finns det saker o ting som kan hända vilket undviks om man är uppmärksam.
Jag vet av erfarenhet att det är mycket bra att ställa de lite fetare bränsle/luft blandning (inte olja/bensin blandning) de första 7-10 tankarna o sen ge järnet o se vad den går för. 5-15% effekt o hämta på detta skulle jag gissa på. Klart märkbart!

Att köra såg är lite som att köra MC. Det tar lite tid innan man blir bekant med maskinen o presterar fullt ut. Under den tiden lär man sig massor om man vill o är uppmärksam.
En hobby kille med 10 tankar om året lär nog få det svårt att riktigt lära känna sågen o bör för sin egen skull vara försiktig.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9228 Det här med varvtal är lurigt.

Risken är att det finns såg som får lite bränsle på max varv.

Det kan variera väldigt mellan lika maskiner hur de högt i varv de vill gå för att prestera samma i stock.

Jag har en 2152 här som går i rätt varvtal enligt varvräknare o Jonsered, men den vill ha mer bränsle o kan då prestera bättre i stock.
Den går för magert helt enkelt.
Jag hittrade inget fel på den o har bytt hela förgasar sidan för att se om det var nåt där, inga mätbara läckor eller nåt annat jag kan hitta...

Gav den lite mer bränsle o sågen fick liv igen, den presterar nog dubbelt mot när den kom hit. Dock tappade den nog 4-500 varv om man står o gasar utan belastning, men i stock gick den nog upp minst 500.

Edit.
Det jag vill få fram är att det är inte helt lätt o ställa in en såg rätt utan att den går i stock o presterar så bra som möjligt.
Att ställa in en ny såg efter topp varv funkar säkert aldeles utmärkt för vissa, de som lärt sig köra o sköta sin såg, vet lite vad som kan hända så de är uppmärksamma....
Finns många fler som vill att det ska gå klockrent alltid utan service underhåll eller omtanke, gärna gratis om det går...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9229 Jo visst finns det många saker att tänka på när man kör in en ny såg, men jag tror inte alls på att inte hålla full gas när man är i stock !!
sen är det ju så att sågar av samma märke och modell kan kräva olika inställningar för att gå optimalt i stock efter att du kört in dom :)
min 357xpg mår bäst runt 14000rpm medans min 346xpg är nöjd vid 13800rpm en såg som enligt boken skall ställas in till 14700rpm, så man måste prova sig fram med och inte bara lita på pappers uppgifter, men att inte låta sågen gå för fullt i stock tror jag inte alls är nyttigt för den !


/K

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9231 Har inte tänkt så mycket på inkörningen av min 353a, har kört fullgas i stocken hela tiden, den enda gången jag inte kört fullgas mer än "toucha" gasreglaget så den varvar upp är när den inte är belastad

har bara kört 5tankar med den ännu kanske så, däremot i skolan så kör vi ju bra mycket mer.

Jag gör nog som vem det nu var skrev, fullgas i stock, sen efter en 10tankar lämna in den för justering, jag själv har inte örat för att kunna justera, men det kanske kommer precis som med filningen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).