knaggen skrev:Emil N skrev:Ja du får väll hälla Aspen i din brandsläckare då, jag gör det inte.
Din formulering av när spikningar uppstår var verkligen underlig. Om man med spikningar menar de ljud som uppstår då ett onormalt högt förbränningstryck orsakat av självantändning av bränsleblandningen och inte av det tryck som uppstår då flamfronten möter en kolv på väg mot öd så skulle jag vilja säga att det oftast uppstår då fyllnadsgraden i förbränningsrummet är som störst dvs det varvtal där motorn utvecklar det högsta vridmomentet. Men du tycks ju veta att du är skolad i en högre division än mej så det är bättre att du förklarar det här med spikningar än att jag ska sitta här och lura i dom andra som läser detta något som inte stämmer.
Det finns en anledning till att man har valt en högre flampunkt men som sagt det är bättre att de högre skolade förklarar varför.
Då skall du förklara för mig varför en Lancia Delta Integrale inte vill fungera på aspen racing men på både ag fuel och elf fuel .
Sen finns det något som heter sensorer och det andvänder man på högtrimade rc hojar för att logga och även att kunna göra intällningarna på motor, Och det finns även spiksensorer som mäter antal spikningar och vid vilket varvtal växel, Men det behöver man inte bry sig om om man har en trött standard motor
Så jag tror inte att sensorerna ljuger när dom talar om var spikninigarna sker
Se bra på gammla volvo 240 som låt pling pling när man skulle i väg på lågt varv men höll man varv ca 2000 då låt det ingenting.
Nej det är du som ska förklara för det är du som påstår dej vara skolad i den högre divisionen.
Fordson Super Dexta -64
Ford 3000 -69
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 Grålle -51
Husqvarna 346XPG
Husqvarna 345