Motorsåg och handhållet

Skadligt att köra på miljöbensin?

164 inlägg 73909 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118756
knaggen skrev:
Emil N skrev:Ja du får väll hälla Aspen i din brandsläckare då, jag gör det inte.

Din formulering av när spikningar uppstår var verkligen underlig. Om man med spikningar menar de ljud som uppstår då ett onormalt högt förbränningstryck orsakat av självantändning av bränsleblandningen och inte av det tryck som uppstår då flamfronten möter en kolv på väg mot öd så skulle jag vilja säga att det oftast uppstår då fyllnadsgraden i förbränningsrummet är som störst dvs det varvtal där motorn utvecklar det högsta vridmomentet. Men du tycks ju veta att du är skolad i en högre division än mej så det är bättre att du förklarar det här med spikningar än att jag ska sitta här och lura i dom andra som läser detta något som inte stämmer.

Det finns en anledning till att man har valt en högre flampunkt men som sagt det är bättre att de högre skolade förklarar varför.


Då skall du förklara för mig varför en Lancia Delta Integrale inte vill fungera på aspen racing men på både ag fuel och elf fuel .

Sen finns det något som heter sensorer och det andvänder man på högtrimade rc hojar för att logga och även att kunna göra intällningarna på motor, Och det finns även spiksensorer som mäter antal spikningar och vid vilket varvtal växel, Men det behöver man inte bry sig om om man har en trött standard motor
Så jag tror inte att sensorerna ljuger när dom talar om var spikninigarna sker
Se bra på gammla volvo 240 som låt pling pling när man skulle i väg på lågt varv men höll man varv ca 2000 då låt det ingenting.


Nej det är du som ska förklara för det är du som påstår dej vara skolad i den högre divisionen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118769
Emil N skrev:
knaggen skrev:
Emil N skrev:Ja du får väll hälla Aspen i din brandsläckare då, jag gör det inte.

Din formulering av när spikningar uppstår var verkligen underlig. Om man med spikningar menar de ljud som uppstår då ett onormalt högt förbränningstryck orsakat av självantändning av bränsleblandningen och inte av det tryck som uppstår då flamfronten möter en kolv på väg mot öd så skulle jag vilja säga att det oftast uppstår då fyllnadsgraden i förbränningsrummet är som störst dvs det varvtal där motorn utvecklar det högsta vridmomentet. Men du tycks ju veta att du är skolad i en högre division än mej så det är bättre att du förklarar det här med spikningar än att jag ska sitta här och lura i dom andra som läser detta något som inte stämmer.

Det finns en anledning till att man har valt en högre flampunkt men som sagt det är bättre att de högre skolade förklarar varför.


Då skall du förklara för mig varför en Lancia Delta Integrale inte vill fungera på aspen racing men på både ag fuel och elf fuel .

Sen finns det något som heter sensorer och det andvänder man på högtrimade rc hojar för att logga och även att kunna göra intällningarna på motor, Och det finns även spiksensorer som mäter antal spikningar och vid vilket varvtal växel, Men det behöver man inte bry sig om om man har en trött standard motor
Så jag tror inte att sensorerna ljuger när dom talar om var spikninigarna sker
Se bra på gammla volvo 240 som låt pling pling när man skulle i väg på lågt varv men höll man varv ca 2000 då låt det ingenting.


Nej det är du som ska förklara för det är du som påstår dej vara skolad i den högre divisionen.

Det är inget som man kan skola sig till utan det får man lära sig under många år men andvänd du wikipedia så blir det bra .
Jag har sett vad aspen gör med motorer som har i praktiken varit standard sönder spikade kolvar och topp lock men du kanse inte förstår vilka effekt uttag man gör i sådana motorer och på 250 cc och förstår du det är det lite lättare att förstå situationen.
En standard 250 ger ca 87hk
En trimmad 250 ger ca 105 hk i billigt utförande
en vm hoj ger ca 126hk
Men om du läser tillbaka så pratar jag om kompressions volym vet du vad det är och hur mycket ligger en kompressions volym på och det är att få vinkel axelarationen att öka i förhållandet tröghetsmomentet och desto mindre kompressions volym så ökar man vinkelaxelarationen och minskar tröghets momentet men det är inte allt utan här kommer spikningarna in med och då måste man ha till gång till knack sensorer som man placerar under tändstifteen i mot toppen för att sedan kunna bestycka förgasarna efter hur många spikningar som uppkommer per kilomenter där man även mäter avgastempraturen och loggar varvtalet på motorn och för att se vad spikningarna upp kommer och vid vilket varv tal och offtast upp kommer dom under segdragning av motorn från 9000 upp till 14000 och på hög växel dom upp kommer i mindre tal på dom lägre växlarna .
Inkörning av en sådan motor sker mellan 8500-10000 varv.
men om du kan så mycket så kan jag fixa ett jobb vid ett bra team åt dig.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

totte  
#118806 Lägg av nu grabbar, den här tråden handlade om huruvida det är skadligt att köra en standardsåg på alkylat och inte om hur man trimmar racermotorer. Starta en egen tråd nånstans och käbbla om det. Tack!

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118886 Det här med att Aspen skulle lösa upp koks och sot från tidigare användning av handelsbensin kan man ju fundera på hur stor risken för motorhaveri blir. Själv skulle jag ju tro att anledningen till uppbyggda sotlager beror mer på dålig olja som inte förbränns ordentligt än just själva bensinen. Men det finns säkert andra som har bättre koll än jag på just detta. Vi har ju tex en här som hävdar att Aspen inte duger till annat än eldbekämpningsmedel :lol:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Leatherface  
#118926 Det min handlare säger är att handelsbensinen är agressivare än alkylatbensinen och därför löser upp rester och beläggningar i sågen.
Dom har blivit rekommenderade av Stihl att köra in sågarna på vanlig pumpsoppa så att sågen slits in bättre och att ev beläggningar från monteringen ska avlägsnas.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

totte  
#118933 Handelsbensinen är aggresivare mot gummi, plast och en del metaller. Och det kan kanske finnas beläggningar på metallen från bearbetningen som löses av handelsbensin, det vet jag inget om. Men notera att det inte har att göra med att lösa upp gammal sot och koks.

Alkylatebensinen är mindre aggressiv men löser däremot upp sot och koksbeläggningar, som Emil riktigt säger vanligen härstammar från tvåtaktsoljan och som inte lösts upp av handelsbensinen den körts på. Det är ett faktum att en motor som körs på alhylat håller sig renare invändigt.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

stegmaster  
#118974 Tror nu at vi måste vara riktig bakstreverkse har i min närområde, för jag har kollat lite blandt mina granner och kompisar den senaste tiden, om vilken bensin dom använder.
Endast en som "äger" sågen igjenom komunen kjör med miljösoppa, alla andra kjöper vanlig mackbensin och blander olja själv. :surp:
Nu har alla dessa personar haft såger i manga år, så det kan ju vara så enkelt "som att vi gjör som vi alltid har gjordt".
Flere blev lite förvånad för att jag frågade om detta.
Flere hadde aldrig ens tenkt på att byta til miljösoppa, så tydligen inte helt enkelt "att lära gamla hunder att bjeffa", mig själv inkludert. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118985
Emil N skrev:Det här med att Aspen skulle lösa upp koks och sot från tidigare användning av handelsbensin kan man ju fundera på hur stor risken för motorhaveri blir. Själv skulle jag ju tro att anledningen till uppbyggda sotlager beror mer på dålig olja som inte förbränns ordentligt än just själva bensinen. Men det finns säkert andra som har bättre koll än jag på just detta. Vi har ju tex en här som hävdar att Aspen inte duger till annat än eldbekämpningsmedel :lol:


Aspen den sotar också skall ta ett litet foto på 353 nästa gång den skall i sär och filas på'
Sen andvände Adolf alkalyten som nödbensin under sin europa turne för några år sedan.
På mitt gamla jobb så andvände vi upp ca 5000 liter om året och vi eldade mycket så nog har man sett vad aspen går för det har varit så dåliga batchar att det har bara varit ett under att sågarna har startat.
Det kanse beror på det att husqvarnana har start problem och att dom fick sätt dit en pump för att få dom att starta.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120422 Då skall jag redogöra för mitt test i mellan aspen och motomix (sthil)

Test objektet
Husqvarna 353 årsmodel 03 Hardcore trimmad
Varvar som max ca ??????? många varv.
Testet är genom fört under 2 dagar med - 10 grader
Testen är inte på något sätt vetenskaplig utan min egen erfarenhet
sågen har stått några veckor då jag har skotat virke efter skördarn sen fick jag tillfälle att testa dom 2 olika sopporna då jag fällde ner en åker kant till flisskördarn.
Jag började med aspen och kom ca 70 meter på 1.5 liter soppa sågen lika trögstartad effter tankning ca 6drag så den fick gå dagen ut på aspen
dag 2 med motomix i dunken körde 1 tank och märkte att sågen fick för lite soppa var inte det orket i den som jag vill ha så jag fick backa ut lite på högvarvet så att rytet kom tillbaka synd att man inte har en varvräknare för jag kan nästa sätta min hatt på att hon varvade mer nu
sen kom jag 100 meter på 1.5 liter och den kanten som höggs i går var grövre (Björk)
start villighet var mycket bättre nu med motomixen den var i gång på ca 3 drag efter tankning och hade den ståt i ca10min så starade den direkt.

I dag så fick jag åter gå till aspen och då fick man börja med att skruva in högvarvet lika mycket som man backade och sågen var till baka till sitt gammla jag trögstartad efter tanknig och hade den ståt i ca 10min så var det bara att andvända choken
Så min slutsats är alldrig mera aspen .

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120433 http://www.stihl.com/isapi/default.asp? ... efault.htm
motomix.JPG


http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsh ... V_webb.pdf
aspen.JPG

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120434 Två fullt jämförbara alkylat bränsle.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120456
Mange skrev:http://www.stihl.com/isapi/default.asp?contenturl=/knowhow/producttechnics/betriebsstoffe-zubehoer/betriebsstoffe/spezialkraftstoff/default.htm
motomix.JPG


http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsh ... V_webb.pdf
aspen.JPG



Motomixen är omgjord och det är inte samma soppa som pdf erna visar


och om sågen startar sämmre på aspen så tyder det på att den har ett lägre oktan tal än vad motomixen har.
Och ser man på lagrings tiden på motomixen så har den lägre tid än vad aspen har och då kommer nästa fråga vad har aspen för allkalyt som håller bättre än stihl soppan

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120468 Jah mår fan så mycket bättre när jag kör sågen på aspen. Det räcker som argument
för mig att välja Aspen!
Jag orkar dra ut choken på sågen om den stått 10 min :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120476
Röjkvist skrev:Jah mår fan så mycket bättre när jag kör sågen på aspen. Det räcker som argument
för mig att välja Aspen!
Jag orkar dra ut choken på sågen om den stått 10 min :mrgreen:


Läs först vad det handlar om innan du ens postar.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120479
knaggen skrev:
Röjkvist skrev:Jah mår fan så mycket bättre när jag kör sågen på aspen. Det räcker som argument
för mig att välja Aspen!
Jag orkar dra ut choken på sågen om den stått 10 min :mrgreen:


Läs först vad det handlar om innan du ens postar.

Sorry, men hälsan går före sågens hälsa :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).