Sida 4 av 11

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: lör 05 feb 2011, 22:23
av Emil N
Noffe skrev:Jag kör ju också på aspen miljösoppa i sågen och röjsågen och gillar det, men förut körde jag även gräsklipparn (handjagare) på aspen4t och av en händelse så fick det bli macksoppa 98oktan en gång och nog orka gräsklipparn att tugga i sig gräset bättre men macksoppan än med aspen.


Kan bero på förgasarintällning. Jag har läst några tester där man jämför Aspen och handelsbensin. Handelsbensin ger faktiskt högre effekt men det är marginellt. Pratade med en på husqvarna om det också och svaret var att skillnaden var mätbar men inte mer. Knappast märkbart för användaren. En annan intressant grej är att Aspen har högre energiinnehåll per liter. Sågen drar alltså mindre bensin om man kör på Aspen.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 06 feb 2011, 13:48
av Nonkan
Tosca skrev:Vad ligger akrylatbensinen på för oktantal eller motsvarande?



95 oktan.

Vill man ha lite mer malla kan man köpa Racingbensinen, men den kostar lite mer.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 06 feb 2011, 16:51
av knaggen
Nonkan skrev:
Tosca skrev:Vad ligger akrylatbensinen på för oktantal eller motsvarande?



95 oktan.

Vill man ha lite mer malla kan man köpa Racingbensinen, men den kostar lite mer.

Nån skrev tidigare i tråden att sthils soppa låg på 100 oktan.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 06 feb 2011, 17:10
av Nonkan

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 06 feb 2011, 21:56
av knaggen


Kopierat från sidan 1

(Allt som jag haft i tvåtakt (motorcross, båt motor, röjsågar, motorsågar,) har gått prima med alkylat bensin.
jag har tom med pratat med Stihl om deras motomix om den funkade bra i crossen, och som svar sa han att bensinen är jetpower bensin 100 oktanig, som är blandad med riktig högkvalitets racing olja, detta endast för att dom sponsrar nån liga som kör gokart el var det var.)


Och stämmer detta så är det den sopan som gäller skall nog prova en dunk till min hyper vässade 353.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 06 feb 2011, 23:07
av Emil N
Jag har kört med Aspen i crossen men då är det inte den vanliga utan den 100 oktaniga racingbensinen.

Stihls bensin är 95 oktan men det är möjligt att dom har någon motsvarighet till Aspen racing.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 06 feb 2011, 23:55
av huggar*n
jag kör aspen racing(102 oktan) i sågarna.ger en märkbar skillnad i effekt och vrid.nu är det inte oktanen som ger effekten,utan andelen tillsatt syre och högre brinnhastighet.men den är inte gratis direkt.875 kr för 25 liter med mervärdesskatt inkluderad.ger ett literpris på 35 kr/litern + olja(castrol tts).

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: lör 12 feb 2011, 10:12
av knaggen
Emil N skrev:Jag har kört med Aspen i crossen men då är det inte den vanliga utan den 100 oktaniga racingbensinen.

Stihls bensin är 95 oktan men det är möjligt att dom har någon motsvarighet till Aspen racing.

Stihl gjorde om sin soppa för 2 år sedan men produkt bladet är för den gamla soppan.
Och sluktar man på dom olika sopporna så kan man känna en större skillnad mellan sthil soppan och aspen till för del för sthil då den är snarvare i lukten.

Kompisen hällde på aspen racing på sin ford och bilfan gick sämre på den soppan än vanlig mack bensin.

sen har man sett ganska många sönder spikningar av topp och och kolvar på dom som har eller kör på aspen racing då soppan inte till låter hård komprimering .

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: lör 12 feb 2011, 14:02
av Emil N
knaggen skrev:
Emil N skrev:Jag har kört med Aspen i crossen men då är det inte den vanliga utan den 100 oktaniga racingbensinen.

Stihls bensin är 95 oktan men det är möjligt att dom har någon motsvarighet till Aspen racing.

Stihl gjorde om sin soppa för 2 år sedan men produkt bladet är för den gamla soppan.
Och sluktar man på dom olika sopporna så kan man känna en större skillnad mellan sthil soppan och aspen till för del för sthil då den är snarvare i lukten.

Kompisen hällde på aspen racing på sin ford och bilfan gick sämre på den soppan än vanlig mack bensin.

sen har man sett ganska många sönder spikningar av topp och och kolvar på dom som har eller kör på aspen racing då soppan inte till låter hård komprimering .


Det är inget konstigt att vissa motorer går sämre på högre oktan. En motor som är optimerad för 95 oktan går sämre med 100 oktan.

En motor som inte är rätt byggd/justerad kan spika oavsett vilket oktantal bensinen har. Att Aspen racing skulle vara sämre än någon annan bensin med samma oktantal är rent skitsnack. Däremot finns det bensin med högre oktantal.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: lör 12 feb 2011, 18:19
av knaggen
Emil N skrev:
knaggen skrev:
Emil N skrev:Jag har kört med Aspen i crossen men då är det inte den vanliga utan den 100 oktaniga racingbensinen.

Stihls bensin är 95 oktan men det är möjligt att dom har någon motsvarighet till Aspen racing.

Stihl gjorde om sin soppa för 2 år sedan men produkt bladet är för den gamla soppan.
Och sluktar man på dom olika sopporna så kan man känna en större skillnad mellan sthil soppan och aspen till för del för sthil då den är snarvare i lukten.

Kompisen hällde på aspen racing på sin ford och bilfan gick sämre på den soppan än vanlig mack bensin.

sen har man sett ganska många sönder spikningar av topp och och kolvar på dom som har eller kör på aspen racing då soppan inte till låter hård komprimering .


Det är inget konstigt att vissa motorer går sämre på högre oktan. En motor som är optimerad för 95 oktan går sämre med 100 oktan.

En motor som inte är rätt byggd/justerad kan spika oavsett vilket oktantal bensinen har. Att Aspen racing skulle vara sämre än någon annan bensin med samma oktantal är rent skitsnack. Däremot finns det bensin med högre oktantal.

Jo bilfan var en gammal ford med förgasare och brytare ingen mängd mätare eller någon som helst styr elektronik .
min gamla volvo gick riktigt bra på elf racing

Nej det är inget skit snack jag har sett vad den vämjliga soppan gör med hård trimade 2 takts motorer och nu pratar jag om trimning i den högre skolan sen får man bara andvända soppa med 102 oktan och en viss syremängd i racing.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 13 feb 2011, 00:10
av Emil N
Ja det är klart att det är lättare att skylla på soppan än att en trimmare i den högre skolan skulle ha misslyckats med injusteringen av motorn.
Eller menar du att någon har bytt från en bensinsort till Aspen på en massa motorer utan att bry sej om att justera motorn och sen bara kört med spikningar tills det går åt skogen?

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 13 feb 2011, 01:37
av knaggen
Emil N skrev:Ja det är klart att det är lättare att skylla på soppan än att en trimmare i den högre skolan skulle ha misslyckats med injusteringen av motorn.
Eller menar du att någon har bytt från en bensinsort till Aspen på en massa motorer utan att bry sej om att justera motorn och sen bara kört med spikningar tills det går åt skogen?


Kompisen var sponsad av aspen och jag och han visste inte varför vi inte fick fart i hans rs 250 (Honda)
då fick han låna lite elf av mig utan att vi rörde inställningarna på hojen och vad händer helt plötsligt så finns effekten där och hojen går som den skall vad var fel jo aspen var för dålig.
När det gäller spiknigar så uppkommer dom oftast under segdragning av en motor på lägre varv till högre varv.
Om du hbara visste hur mycket man justerar på en racing motor om dagen då vädret ändrar sig hela tiden.
Sen när det gäller aspen överhuvod taget så kan man få sån dålig soppa att det inte ens går att tända en eld med jag har varit med om när man har släkt en eld med aspen det är bara att se var dom har lagt flampunkten för soppan 200 grader och vanlig mack soppa ligger vid 45 grader.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 13 feb 2011, 08:06
av Emil N
Ja du får väll hälla Aspen i din brandsläckare då, jag gör det inte.

Din formulering av när spikningar uppstår var verkligen underlig. Om man med spikningar menar de ljud som uppstår då ett onormalt högt förbränningstryck orsakat av självantändning av bränsleblandningen och inte av det tryck som uppstår då flamfronten möter en kolv på väg mot öd så skulle jag vilja säga att det oftast uppstår då fyllnadsgraden i förbränningsrummet är som störst dvs det varvtal där motorn utvecklar det högsta vridmomentet. Men du tycks ju veta att du är skolad i en högre division än mej så det är bättre att du förklarar det här med spikningar än att jag ska sitta här och lura i dom andra som läser detta något som inte stämmer.

Det finns en anledning till att man har valt en högre flampunkt men som sagt det är bättre att de högre skolade förklarar varför.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 13 feb 2011, 14:37
av knaggen
Emil N skrev:Ja du får väll hälla Aspen i din brandsläckare då, jag gör det inte.

Din formulering av när spikningar uppstår var verkligen underlig. Om man med spikningar menar de ljud som uppstår då ett onormalt högt förbränningstryck orsakat av självantändning av bränsleblandningen och inte av det tryck som uppstår då flamfronten möter en kolv på väg mot öd så skulle jag vilja säga att det oftast uppstår då fyllnadsgraden i förbränningsrummet är som störst dvs det varvtal där motorn utvecklar det högsta vridmomentet. Men du tycks ju veta att du är skolad i en högre division än mej så det är bättre att du förklarar det här med spikningar än att jag ska sitta här och lura i dom andra som läser detta något som inte stämmer.

Det finns en anledning till att man har valt en högre flampunkt men som sagt det är bättre att de högre skolade förklarar varför.


Då skall du förklara för mig varför en Lancia Delta Integrale inte vill fungera på aspen racing men på både ag fuel och elf fuel .

Sen finns det något som heter sensorer och det andvänder man på högtrimade rc hojar för att logga och även att kunna göra intällningarna på motor, Och det finns även spiksensorer som mäter antal spikningar och vid vilket varvtal växel, Men det behöver man inte bry sig om om man har en trött standard motor
Så jag tror inte att sensorerna ljuger när dom talar om var spikninigarna sker
Se bra på gammla volvo 240 som låt pling pling när man skulle i väg på lågt varv men höll man varv ca 2000 då låt det ingenting.

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Postat: sön 13 feb 2011, 14:52
av FREIJAN
Är de någon mer än ja som är nyfiken på vad trådskaparn tog vägen?
Vore ju ganska kul å höra vad verkstaden hade för argument på att apensoppan va så skadlig.