Motorsåg och handhållet

stihl ms660

17 inlägg 15302 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl ms660

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115868 Är det nån som kan dela med sig av för och nackdelar med den sågen? har nämligen fått för mig att avveckla min välutrustade goa 372:a till förmån för en större såg!jag har faktiskt inte ägt nån STIHL förut,eftersom jag har varit HVA och JONSERED trogna genom åren! kollar man på data på ms660,och jämför med HVA 390 och 395 så har stihlen bättre vikt/effekt förhållande!


Senast redigerad av huggar*n tor 27 jan 2011, 18:29, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: stihl ms660

Cerwinbob  
#115962 http://www.blocket.se/gotland/Motorsag_ ... =23_15&w=3

Finns en vad jag ser nästan oanvänd 066a till ett väldigt bra pris.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms660

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116027 För ca 1 år sedan stod jag i valet mellan ms441 och ms660.

Det blev en ms441, vilket jag känner mig mycket nöjd med. Men ska det vara större än ca 70 cc så räcker ju inte 441. Jag har aldrig testat ms660 och det enda jag hört om den är att den dricker mycket soppa, och så förstås att den är grymt stark. Men det antar jag att alla inser.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms660

Houthakker  
#116045 HAr köpt en Stihl -ms460, alldeles utmärkt med 6hk och RS kedja.

Avatar Fallback

Re: stihl ms660

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116222 Är det verkligen ingen mer här på forumet som har nåra erfarenheter av 066,660? kom igen nu,sååååå ovanlig är den väl ändå inte? eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl ms660

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116236 Jag har en 660 men har bara kört den i sågverket. Där har den funkat kalasbra. Jag har oxå bara haft Husqvarna tidigare men köpte Stihlen för att den var en tusing billigare än motsvarande HVA. Jag har inget att anmärka på än så länge.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: stihl ms660

Nonkan  
#116268 Vi har bara sålt den till sågverk också, så vi har ingen större erfarenhet av den. Till sågverken funkar den kanon om man läser instruktionsboken innan man börjar såga. Annars är det inte helt ovanligt att de skär p.g.a överhettning, men ja, det händer som sagt inte om man läser på innan.

De 90 cc sågar som finns på marknaden är bra, oavsett om det är Stihl, HVA, Jonsered eller Dolmar (om de har någon). Det är inte samma prishets och viktjakt som på mindre modeller, så de här är robusta och slitstarka allihop.

660 är väl den som används i Timbersports? Köper du sågen måste du ju även ha den nya Timbersportsmunkjackan, den är skitsnygg :)

Avatar Fallback

Re: stihl ms660

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116318 har beställt en 660w idag på hindersmässan i örebro.beställde den med rollomatic ES 25".jag skäms lite :oops: ,eftersom jag har varit hva och jonsered trogna under lång tid,men det kan ju vara kul att "vänstra" lite efter en lång tid :lol: det måste iallafall glädja min "namnkompis" HUGGARN,ÄVEN FAST DET SVIDER I DET ORANGA HJÄRTAT :lol: Tror att det är en rejäl såg utan några barnsjukdomar efter så lång tid som den har funnits! och,ja jag har redan beställt dubbelblås dämparen till den från bailey`s! men TROR att jag kommer att lämna den orörd för övrigt! men man vet aldrig vart det slutar har jag märkt på mina andra sågar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl ms660

Houthakker  
#116327 Har en 066 som har fungerat alldeles utmärkt, fint såg att arbeta med, just nu tar jag hellre 460 med 50cm svärd och om det är för grov för denna tar jag 088 antingen med 75 eller 90cm svärd.

Avatar Fallback

Re: stihl ms660

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116696 hämta hem sågen idag! har inte hunnit provsågat nått än,men den känns bra balanserad,och inte så tung som jag vänta mig!känns faktiskt som att 372:an var i samma viktklass ungefär.det verkar finnas pulver i sågen iallafall,även fast den är klipp ny!verkar svara ordentligt på gasen med! ska justera in den lite,och kolla varvtal imorron.jag väntar också på att dualport ljuddämparen ska dimpa ner,men det blir nog inte förrens nästa vecka tyvärr! återkommer i ärendet när jag har provat den lite mera!

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl ms660

f-se.se  
#116745 har en 260 & en 066.
066 (660) kapar riktigt bra och väldigt bra såg för fällning / kapning, behöver sällan ha full gas villket spar bränsle, inga riktiga vibrationer som de är på 021 & 017 har dock haft bekymret att när de börjar nypa lite så sliter den av kedjan, kör med 3/8 . 1,6 . 18"

Avatar Fallback

Re: stihl ms660

stone66  
#117365 Hej har precis köpt en 066 med 24" svärd verkar vara en cool såg tänkte ha den i ett sågverk har en jonsereds 2095 i nu 6.7 hk 066:an skall tydligen ha 7,1 hk en fråga till nonkan jag har inga papper att läsa på innan vad skall man göra med 066:an skall man ställa den fetare eller vad Tacksam för svar :wink:

Avatar Fallback

Re: stihl ms660

Nonkan  
#117396 Det viktiga är att låta sågen stå och puttra på tomgång mellan snitten, då kyls den ner som den ska. De haverier vi haft har troligen berott på att kunden stängt av sågen mellan varje sågsnitt, då blir motorn för varm.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms660

totte  
#117439 Jag tycker nog att du bör ställa den en aning fetare än normalt också, den bör inte sluta fyrtakta förrän du är uppe på rejält hård belastning när du sågar.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms660

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117566 Tipps till Nonkan.
Om sågen går varm så är det bästa o flippa på gasen utan belastning.
Inga tok rus, utan upp o ner i varv några gånger. Det är i särklass effektivaste, enklaste, säkraste o snabbaste sättet att få ner temperaturen.
Luftfödet på tomgång räcker inte för att få ut all värme som flensarna o vevhus avleder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).