Motorsåg och handhållet

Husqvarna röjsåg får ej bensin

29 inlägg 33635 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

totte  
#117154 Impulskanalen går från vevhuset till det membran i förgasaren som pumpar fram bensinen, det är alltså växlingarna i tryck i vevhuset som driver bränslepumpen, därav inser du vikten av att den är OK. Och den kan då antingen vara igensatt eller så är packningen otät så det läcker luft till den. Stämmer som du säger, i det här fallet är det hålet i förgasarflänsen som är den kanalen. Somliga sågar har en slang istället.

Har du kollat när du bytte membran att du 100% säkert fått membran och packningar i rätt ordning? Tänk på att den kan ha varit isärskruvad och ihopsatt tidigare så att det är inte säkert att det var rätt som det var. En sprängskiss är ovärderlig, kan inte hjälpa till med den tyvärr, men kanske nån annan har.

Om du tar ut plåtpluggen (kallad welsh plug) så måste du ha en ny att sätta dit. Och den bör tätas när man sätter dit den, minns nu inte med vad.

Kan mycket väl inträffa att motorn kan gå några sekunder när den fått en rejäl snaps även med kass tätningar, men jag skulle inte börja med att kolla dom, utan reda ut allt annat först.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

johan eriksson  
#117155 Membran/packningar rättvända? förgasaren provtryckt och nålventil kollad beträffande täthet och öppningshöjd?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

viktor meck  
#117159 det enklaste sättet att se om förgasaren är trasig är att ta en från någon annan maskin tex: en motorsåg, trimmer, röjsåg eller något annat med en liten membranförgasare. gasvajern behöver inte passa, bara att trycka på själva gasarmen

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

viktor meck  
#117166 här är sprängskiss för den som behöver :mrgreen: http://www.servicecentralen.se/filer_ex ... 500009.pdf

Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#117176 Skriver ett par rader "mitt i meket". Förgasaren är lös igen. När jag blåser i bensininsläppet och tvingar upp nålventilen flödar den soppa som finns i röret in och när jag släpper slutar soppan att flöda. Impulskanalen in i motorn är öppen men in i förgasaren är det tvärstopp - det går varken att suga eller blåsa. Jag kan vara nära nu:-) Fortsättning följer om en stund. För övrigt skulle jag inte vara förvånad om jag är först att skruva med denna maskin för allt ser väldigt orört ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

viktor meck  
#117179 om du har en jätte tunn ståltråd så stick in den i hålet och gör rent och sen tryckluft

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

johan eriksson  
#117181 Det som ska hända i impulskanalen är att ett omväxlande tryck/vakuum ska dra ett litet pumpmembran upp och ner, så det är nog inget som man känner så tydligt om man blåser/suger med munnen

Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#117185 Upptäckte tack vare Viktor Meck's reservdelskatalog att jag glömt en packning. :oops: Den gamla satt så tight ihop med membranet att jag inte tänkte på att det var en separat packning. Tack Viktor :-bd . Provade att starta men ingen förändring. Nu ska jag spraya ett lager packningslim på insugspackningen. Återkommer strax.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#117199 Ingen förändring. Jag hade hoppats att det skulle bli tillräckligt med sug om jag varvade upp motorn ordentligt efter start men så fort motorn går på riktigt högt varv så blir det soppatorsk igen. Jag lägger länken till Walbros manual här. Dels så att jag ska hitta den igen och dels för att någon annan på forumet kanske kan ha nytta av den. http://wem.walbro.com/distributors/serv ... Manual.pdf Nu är det färdigskruvat för i kväll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#117401 Nu har jag haft ett sånt där "Hallelujah-moment". Med en stor portion ångest knackade jag bort welch plug och gjorde rent de tre minimala kanalerna. Tätade med nagellack, enligt manualen, knackade i ny plugg och provade motorn. Nu går den!! Jag ska finjustera luftskruvarna och sen blir det röj. Tusen tack för alla idér och stöd. Nu när den går vill jag passa på att fråga om vinkelväxeln - ska den servas? Ska den fettas eller oljas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

viktor meck  
#117411 bra att man kunde hjälpa till. ibland är det bra att ha en vaken 15åring här på forumet :lol:. och angående vinkelväxeln så som det ser ut på sprängskissen så sitter det en bult om jag ser rätt. då ska det vara någon special goja i och det köper du hos din åf. men om det är en fettnippel på den så ska det vara fett i. universalfett går bra. det är det ända man gör med vinkelväxeln :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

New holland patu  
#117420 Brukar aldrig sittar nipplar utan en plugg. Det ska vara vinkelväxelfett, det blir varmt i växeln så det gäller att fettet inte blir för tunnt då rinner det ut längs med klingaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

viktor meck  
#117423 dum jag är. det är bara på slytrimmrar det gör det. har nipplar på 235orna och fs76an men på min 245a har jag plugg. någon som vet hur mycket en 245a klarar och om det är en stark och en bra såg? fick den gratis :mrgreen: precis som alla mina andra trimmrar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

totte  
#117440
New holland patu skrev:Brukar aldrig sittar nipplar utan en plugg. Det ska vara vinkelväxelfett, det blir varmt i växeln så det gäller att fettet inte blir för tunnt då rinner det ut längs med klingaxeln.


Just och så är vinkelväxelfetter också sånt att det häftar vid bättre vid kuggarna. Universalfettet slängs av och sitter på väggarna i växelhuset och där gör det föga nytta.

Just ja! Grattis till att fått igång den, kan vara petigt att hitta felen. Men nu vet du ju att du har en såg med bränslesystemet i toppskick! Dags för en röjarskiva kanske :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).