Motorsåg och handhållet

Husqvarna röjsåg får ej bensin

29 inlägg 33631 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#115809 Jag har en HVA röjsåg (från 80-talet??) som inte vill gå. Den tänder fint men får ingen bensin. Jag har gjort rent förgasaren och fixat bensinslangen som var sprucken. Trots detta går motorn bara några sekunder efter att jag hällt i en slurk bensin rakt i förgasaren. När motorn väl går låter allt friskt och fint. Förgasaren heter Walbro. Någon som har en klok idé att dela med sig av?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

Nonkan  
#115826 Har du provat med nya membran till förgasaren? Är de buckliga och lite torra bör de bytas.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#115838 Membranen ser bra ut men jag vet inte hur mjuka de ska vara för att fungera. Hur vet jag vilken renoveringssats jag ska köpa? Jag har kollat runt på nätet och de vanligaste satserna till Walbro verkar heta K20-WAT OCH K10-WAT. Maskinen är en HVA 244 Rx.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

totte  
#115893 Håller med Nonkan, förgasarrenovering behövs. Skriv upp alla nummer som stpår på förgasaren och gå till en bra såghandlare så får du rätt grejor. Mebranen skall vara så mjuka att man knappt känner att dom gör nåt motstånd om man rör dom nån mm. Förresten, du har väl kollat slangen inuti tanken också?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#115908 Då är det nog membranbytardags för så mjukt var det inte. Jag beställde delar till förgasaren på nätet igår. Det finns massor av varianter men även gott om bilder på innehållet i renoveringssatserna så det borde ha blivit rätt. Jag drog ur slangen nästan helt ur tanken för jag var tvungen att skarva den efter att ha klippt bort en torr stump intill förgasaren. Slangen verkade frisk och skarven (en bit bromsrör från en bil) blev tät och bra. Hoppas bara att tillräckligt med bensin kan rinna genom bromsröret. Att byta slang helt hade ju varit ett alternativ men det är en tätande midja på slangen där den går ut ur tanken så det krävs exakt rätt grejer och det hade jag inte igår kväll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

totte  
#115942 Bra, tror att den frisknar till med nya membran. Slangen låter ju som du fått OK, ett bromsrör har helt tillräckligt hål. Men skaffa ny slang och byt vid tillfälle, har den börjat murkna så kommer det att fortsätta.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

totte  
#116025 Membranen förstörs av den "moderna" macksoppan, som är mycket mer aggressiv än den var förr, pga bensener och annat otyg. Notera att det har inte med etanolen att göra, det är en vanlig missuppfattning.

Alkylaten förstör inte membran. Vad som däremot kan hända är att den löser upp beläggningar i slangarna och då sätter den igen inloppssilen i förgasaren, alltså inte i första hand tankfiltret. Men även det kan hända om det finns mycket gamla beläggningar i tanken.

Så alkylatern löser beläggningar, även inuti sågen, sot och koks som avlagrats löses och kan ställa till det t ex genom att ecka fast kolvringar. Men den är trots det inte aggressiv mot membran, slangar och annat.

Slutsats, skall man byta till alkylat så bör man plocka ner sågen och rengöra den ordentligt om den har varit med ett tag och hunnit bli "oren" invändigt.

Nåväl, det var inte det frågan gällde, men eftersom det kom upp så ...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#116056 Jag har nyss köpt maskinen så jag har ingen aning om vilken soppa den gått på. Den har stått ostartad under många år och var helt torr när jag hämtade den. När jag öppnade förgasaren reagerade jag på hur ren och fin den faktiskt var. När jag skarvat slangen höll jag ett sugrör mot slangens utlopp för attt testa funktionen och bensin kom direkt utan att jag sög hårt. När jag pillade med slangen såg jag filtret och med blotta ögat såg filtret ut att vara i fint skick,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

totte  
#116090 Desto säkrare att du måste byta membran, är nästan obligatoriskt på det som stått såpass länge. Men bra att de är ren och fin, det borde innebära att det blir bra efter förgasarrenoveringen-

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

viktor meck  
#116200 hoppas den går med nya membran. det är alltid roligt att få igång en maskin som man själv har lagat :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#117142 Nya membran monterade och det blev absolut ingen skillnad. När jag tog bort bensinslangen för att plocka bort förgasaren började bensinen rinna så fram till förgasaren finns inga problem. Jag snapsar förgasaren och motorn går ett par tre sekunder och sedan blir det soppatorsk. Frustrerande!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

viktor meck  
#117146 under det ena membranet så sitter det en nål. kolla så att den inte har fastnat. om den har det så skruva loss skruven som håller den på plats. tappa inte den lilla fjärden under metallflärpen :!: :!: :!:. och ta en tång och försiktigt ta loss nålen. här visar han ur man gör fast på en stilh. ser lika dant ut. http://www.youtube.com/user/davidsfarmf ... JNek0thx-w testa ochså att justera förgasaren. skruva in hög och lågskruvarna på förgasaren. ta inte i för mycket. sluta när dom tar imot i båtten. skruva sen ut ett varv på varje skruv och försök att starta. hoppas det hjälper :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

New holland patu  
#117147 Sitter det någon impulsslang på förgasaren eller är impulskanalen integrerad i insuget? Det skulle faktiskt kunna vara läckage där, alltså förgasaren får ingen impulssignal från vevhuset. Skulle nästan kunna sätta något på det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

totte  
#117149 Nåt munstycke som är igensatt som du inte fått rent när du gjorde ren förgasaren.

Nålventilen fastkärvad som Viktor föreslår.

Stopp i impulskananlen som New Holland Patu säger.

Alternativt, vevhustätningarna är totalslut så det blir inga impulser. Eller nåt annat luftläckage vid förgasarhalsen eller så.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna röjsåg får ej bensin

pingis  
#117150 Impulssignal är ett nytt begrepp för mig men jag antar att det måste vara det lilla hålet som går från vevhuset genom förgasarpackningen och in i förgasaren direkt under insugshålet. Nålventilen har varit bortplockad och verkar må bra. Det verkar kunna löna sig att ta ut en plåt-plugg nära nålventilen. Som jag fattade saken sitter det en ventil där. Borde motorn gå perfekt i några sekunder om vevhustätningarna är slut?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).