Motorsåg och handhållet

En skogskniv tar form

54 inlägg 21994 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En skogskniv tar form

Volvopv-65  
#115590 Tänkte visa hur min nya kniv blir till.
Materialet till denna är:
Alrot
Älghorn
Björknäver
Blad av kolstål
Feg som jag är har jag skaffat lite litteratur att ha som vägledning.
Ok,nu kör vi:
DSC01325.JPG

DSC01327.JPG

DSC01329.JPG

DSC01330.JPG

Hoppas det finns intresse på forumet att följa detta projekt



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

totte  
#115591 Självklart mycket intressant! Mycket trevligt att se, väntar på fortsättningen. :grin:

Vad är det för blad?

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

Volvopv-65  
#115607 Oj,respons direkt :surp:
Bladet är ett Finskt:Lauri carbon 95mm långt.
Trots att jag bor ca en kvarts bilkörning från Fd Frost och KJ:s knivfabriker har jag valt att bruka Lauris blad av estetiska skäl.
Att göra hålet genom träbiten är tydligen lite knepigt,försiktigt filande med ett omslipat metallblad till sticksågen gick det ganska bra :wink:
DSC01403.JPG

Många gånger får man prova hur det passar.
DSC01367.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115615 Ja limmade ihop min kniv igårkväll;) den blir nog inte jätte bra då det är 15 år sen man gjorde nån;)... Men blir den ngrlunde vettig kanske ja llägger ut en bild här;)

Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

totte  
#115633 VolvoPV: Ser ju bra ut så långt. Kan du ta en bild på hela det där omslipade sågbladet, verkar intressant.

Nutte: Vill vi se!

Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

finskpinne  
#115637 Blir säkert bra! Själv hade jag valt att göra en modell med något slags fingerskydd, men det beror väl mest på min klantighet. :grin:

Ser också fram emot att få se hur du gör en unik knivslida också!! För det är ju ingen succé att gå omkring med kniven löst i fickan precis!! :lol:

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

Volvopv-65  
#115667 Ok,bladen ser ut så här:
DSC01406.JPG

Lite mer grovinpassat
DSC01371.JPG

Dags att skära till nävermellanläggen
DSC01382.JPG

Nu är det snart dags att limma i hop delarna :roll:
DSC01385.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

totte  
#115704 Tack för bilderna på bladen! Och jobbet går ju raskt framåt, blir riktigt sugen på att slöjda lite, har gjort det tidvis. Hade en hemgjord kniv på 70-talet, enklare modell, rönnträ och mässingsbeslag. Tyvärr borttappad. Gjort lite skedar och sånt på senare år.

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

Volvopv-65  
#115714 Limmat och ihopspännt med med en gammal skruvtving,inte någon skitbra lösning men det fungerar ju det också.
DSC01388.JPG

Nu har jag tagit ur den ur tvingen och grovslipat den för att se att formen är den rätta.
DSC01390.JPG

Vi får se om det dyker upp bilder i morgon på kniven,med lite mer finlir inför ytbehandlingen.
Kul att detta projekt verkar uppskattas,framför allt av Totte :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115716 Jag köpte en sån här... Funkar as bra! http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... deptid=176

Användarvisningsbild

Re: En skogskniv tar form

Skogshuggarn  
#115761 Tjusigt!

Gick kurs och knivslöjdade lite på 80 talet innan det blev "kottar" i hushållet, och det är/var faktiskt ganska kul.

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115854 Nu har ja filat å slipat min kniv;)... Resultatet är "sådär" inte helt nöjd, men å andra sidan så äre första kniven på väldigt länge, å denna fick bli ett litet tränings objekt... jag är dock en sån som aldrig kommer ihåg att knäppa kort under tiden man grejjar utan kommer på det när man är klar;) den ska oljas åsså ska slida tillverkas, nått ja börjat göra redan.... Nåja... Här är bilden på kniv eländet;) skaftet är gjort av älghorn, näver å masur bladet är ett litet Smidet blad...
PICT0016liten.jpg

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

Volvopv-65  
#115865 Bra jobbat Nutte.
Här kommer slutresultatet på min egen.
Skaftet inoljat så att mönstret i Alroten framträder ganska tydligt
DSC01396.JPG

Som den ser ut här så anser jag den vara fördig :P
DSC01400.JPG

DSC01401.JPG

Tillverkning av tillhörande slida kommer också inom kort,om intresse finns vill säga :wink:

Förresten Nutte,var håller du till?
Vi verkar nästan vara grannar :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115871 Leksand.... å du?

Avatar Fallback

Re: En skogskniv tar form

Volvopv-65  
#115876 Sollerön

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).