Motorsåg och handhållet

köpt ny slipmaskin för kjedjor.

15 inlägg 7319 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpt ny slipmaskin för kjedjor.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9033 Köpte Silvans lilla kjedje slipmaskin för 299 kr hade på något sätt redan intalat mig att jag skulle bli blåst tvär blås för att maskinen var för klen och att den skulle skaka sönder. får faktiskt säga att efter att ha filat upp en 3/8 kjedja med 80 drivlänkar så är jag faktiskt nöjd med resultatet. man fick ju fila in sig lite först för att ställa in vinkel och djup samt bearbetnings omrdåe. dock är jag fullt nöjd med resultatet.

Vet någon om det är stor skillnad på en 3/8 slip skiva eller .325 ? Och vilken skiva skall jag använda till .404 ?

Det är inte mycket skillnad på min maskin och "nick the grinder" som skogma säljer.


Senast redigerad av gossebear tis 22 maj 2007, 17:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9039 Bra att du är nöjd med ditt köp, själv börjar jag bli väldigt sugen på en Maxx slip :)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9040 det skulle vara grymt att ha, helst av allat skulle man vilja ha den som skogma har för 4480 ex moms. den skall ju tydligen vara helautomatisk
det skulle vara skönt när man kör den stora kjedjan. kan säga att en 44 tums .404 kjedja inte är roligt att hand fila. det går dessutom åt ca 4 st filar..

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9042
gossebear skrev:...det skulle vara skönt när man kör den stora kjedjan. kan säga att en 44 tums .404 kjedja inte är roligt att hand fila. det går dessutom åt ca 4 st filar..


4 filar till en kedja?!? Har du verkligen gjort ren kedjan innan så att det inte filen sätter igen sig?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9043 hur ska man rengöra kedjan?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9044 Sitter kedjan på sågen kan man köra lite i en stubbe med svärdet vertikalt (som för att klyva stubben). Detta ger små spån som suger upp överbliven olja bra.

Lös kedja sköljs i något lösande (eller i ultraljudstvätt för de som råkar ha en sådan till hands :wink: )

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9049
th skrev:Sitter kedjan på sågen kan man köra lite i en stubbe med svärdet vertikalt (som för att klyva stubben). Detta ger små spån som suger upp överbliven olja bra.

Lös kedja sköljs i något lösande (eller i ultraljudstvätt för de som råkar ha en sådan till hands :wink: )


vad kostar ultraljudstvättarna?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9052
th skrev:
gossebear skrev:...det skulle vara skönt när man kör den stora kjedjan. kan säga att en 44 tums .404 kjedja inte är roligt att hand fila. det går dessutom åt ca 4 st filar..


4 filar till en kedja?!? Har du verkligen gjort ren kedjan innan så att det inte filen sätter igen sig?


kjedjan är ca 2.5 meter.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9053
pgo_jim skrev:
th skrev:Sitter kedjan på sågen kan man köra lite i en stubbe med svärdet vertikalt (som för att klyva stubben). Detta ger små spån som suger upp överbliven olja bra.

Lös kedja sköljs i något lösande (eller i ultraljudstvätt för de som råkar ha en sådan till hands :wink: )


vad kostar ultraljudstvättarna?


allt ifrån 500 kr och uppåt du får en proffs sak för 4000 kr. kan ibland se vissa på nätet som säljer ut pga av byte till större, var en proffs maskin ute på blocket idag för 500 kr. maskinen såg helt ok ut.

jag köpte själv min för 500 kr då var den knappt använd. perfekt till både bränsle filter, luft filter, och kjedjor. har även kört förgasaren i den. blir som nytt.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9064 Man behöver kunna fila o veta hur det ska se ut ändå, fast man har maskin.
Jag tror du får bra mycket bättre resultat o till o med kanske kan skära om du filar för hand....

Dessa slipar som är billiga ger jag inte mycket för.
Även med bra klinga på så kommer du inte o bli nöjd.

Lämna tebax den o köp en mall o ett bra handtag för pendarna i stället!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9069 jag tycker jag fick ett bra resultat självklart så får man titta på kjedjan och se till så man får rätt vinkel över allt, tog en gammal kjedja och övade mig på först. senda sp finns det ju vissa trix som att putta till överslaget lite för att få en bättre vinkel på mejseln.

Att slipa är en konst, inget tvivel om det, brukar alltid skärp upp mina kjedjor med en läder rulle, alltså har en läder/gummi rulle till dremmeln som jag "polerar" upp tanden med för att komma bort från slip märken.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9071
pgo_jim skrev:
th skrev:Sitter kedjan på sågen kan man köra lite i en stubbe med svärdet vertikalt (som för att klyva stubben). Detta ger små spån som suger upp överbliven olja bra.

Lös kedja sköljs i något lösande (eller i ultraljudstvätt för de som råkar ha en sådan till hands :wink: )


vad kostar ultraljudstvättarna?


Som sagt,,, ultraljudstvätta sågkedjor är nästan i överkant av "pedanteri", men har man likaså en maskin, så varför inte?.
När det sedan gäller köp av utraljudstvätt så är det samma sak med denna, som med allt annat,,, "man får det man betalar för".
En bra 2-3 liters "desktopmodell" med värme/avgasningsfunktion-olika programmeringsval och display ligger på omkr 8000-10 000:- ny.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9072
gossebear skrev:jag tycker jag fick ett bra resultat självklart så får man titta på kjedjan och se till så man får rätt vinkel över allt, tog en gammal kjedja och övade mig på först. senda sp finns det ju vissa trix som att putta till överslaget lite för att få en bättre vinkel på mejseln.

Att slipa är en konst, inget tvivel om det, brukar alltid skärp upp mina kjedjor med en läder rulle, alltså har en läder/gummi rulle till dremmeln som jag "polerar" upp tanden med för att komma bort från slip märken.


Vad fick du med för grejor till kedjeslipen???,,,,,

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9104 en slipskiva.. så det var allt.

sedan så var det maskinen, styrplatta.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9150 Vad som är bra när man köper en större/dyrare slip (Oregon/Maxx), är att man får med ett grundkit med tbh i "normalkvalité"
värt omkr 7-800:- och det behövs.
Det räcker iaf till för att köra std kedjor typ 325/3/8, men inte om man räknar med att köra allt som finns på marknaden.
Bara i slipskivor så går jag numera runt på 13 st + ett nästan lika stort antal i reserv.
Storlekarna börjar på 1/8 och slutar i dim 5/16, där man kan säga att 1/8 hamnar i kategorin "billiga/dyra el-sågskedjor"
och sedan bär det av upp mot typ skördarkedjor alt ryttarkörning.
1 slipskiva av normalkvalité kostar ca 160 -170;- + moms och de bättre ca 220-240:- .
Dvs om man inte satsar på bornitrid/diamant för då blir det 10 ggr de pengarna.
Är ruggigt sugen på att prova en diamantskiva i 325 , för trots att de är avsedd för renodlade HM kedjor
så borde de bli absolut "rakbladsvass" skärpa även på kedjor som är lite "mjukare".
Det enda som avskräcker är priset på omkr 2000:- per skiva och strl., men då vet jag av erfarenhet att
diamantslipskivor har en livslängd på 10 ggr vad man kan räkna med att få ut av en std skiva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).