Motorsåg och handhållet

Problem med Jonsered 455

29 inlägg 15762 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9061 hmm jo det verkar ju en aningen konstigt,.. mitt förslag är.... antinge nöj dig med sågen.. eller köp en ny...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9062
monkeyman skrev:hmm, nu blev jag konfunderad... Var till handlaren nu på e.m och köpte ett bränslefilter, mitt gamla är ett svart som sitter på slangen med en anslutning i var ända. Nu fick jag ett vitt filter med bara en anslutning, handlarn sa att klipp den gamla slangen och sätt dit det här. Men hur då? verkar ju som om detta skall sitta nere i tanken då eller och suga genom filtret eller vad?

Den svarta du tänker på är backventil till tank ventilationen.
"pickupen" bränsle filtret sitter i ändan på slangen i tanken. Du fiskar upp den med en krok genom påfyllningshålet.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9063
monkeyman skrev:
När jag monterade tillbaka spolen justerade jag in avståndet, men det som verkar mindre bra är att avståndet skiljer mellan de olika halvorna på svänghjulet. Så svänghjulet verkar inte vara riktigt runt...:(


Det är rätt!

Den utan magnet använder du för att ställa in.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9066 Ställ den så nära du vågar utan kontakt! Tänk på att det kan röra sig lite...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9067 Hittar du ingen ny spole så dra iväg ett pm ska vi se om vi kan hitta på nåt.

Avatar Fallback
monkeyman  
#9076 Har ringt runt lite nu och en ny spole ligger på ca 7-800 kr om det ens går att få tag i. Ingen som har den hemma och enligt de jag pratat med börjar det bli svårt att få tag i delar till dessa...
Känns som om jag lägger ner det här nu och investerar i något nytt som man slipper krångla med. Om nu ingen har en spole liggandes för en billig peng?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9078 du får köpa en ny såg och sälja de gamla delanra till någon i liknande situation.... ;-) :oops: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback
monkeyman  
#9079
gossebear skrev:du får köpa en ny såg och sälja de gamla delanra till någon i liknande situation.... ;-) :oops: :lol: :lol: :lol:


Jo, det får nog bli så... Såg i ett reklamblad jag fick för ett tag sen en Jonsered CS 2138 för 2200 kr, är väl överkommlig och en sån borde duga för mina behov... Eller en Partner 351 eller 352.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9080 tror att du kommer bli mer nöjd med jonsered sågen än med partnern..

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9081 Jag tycker det är klokt o skaffa nytt i ditt fall.

Oavsett märke så är de rätt lika de mindre billigare sågarna.
Skaffa en som du kan serva i närheten så du slipper åka 10 mil för en skitsak.

Har du Jomnsereds service i närheten så klipp till på den, eller vad det nu är du har nära.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9097 Har du gett upp nu? På Blocket finns en såg med misstänkt lika fel
http://www.blocket.se/vi/12072538.htm?ca=15_s

Avatar Fallback
monkeyman  
#9101 Japp, orkade inte hålla på och j..las mer. Får bli något nytt, har 10 kubik ved som ligger och väntar på att sågas, borde varit gjort redan egentligen men pga sågen så har det inte blivit mycket av det....:(

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9102 Var i hinså bor du ?
Kan ju kanske komma förbi och hjälpa dig lite till helgen, har ju min parter med 26 tums svärd igång. den äter sig igenom de flesta små saker....

Avatar Fallback
monkeyman  
#9107
gossebear skrev:Var i hinså bor du ?
Kan ju kanske komma förbi och hjälpa dig lite till helgen, har ju min parter med 26 tums svärd igång. den äter sig igenom de flesta små saker....


Det löser sig nog ändå, sågen verkade inte svårsåld. Kommer en och hämtar den ikväll, så får jag åka och kolla på en ny såg i helgen. Men tack för erbjudandet!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).