Motorsåg och handhållet

Problem med Jonsered 455

29 inlägg 15755 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med Jonsered 455

monkeyman  
#9021 Har en gammal Jonsered 455 som jag fått av min far som jag mest använder till att såga lite ved för husbehov mm. Har ett problem med att den gärna vill stanna då man låter den gå på tomgång när den är varm, sen är den stört omöjlig att få igång igen så länge den är varm. Får den stå en 15 min eller så , då hoppar den snällt igång igen och går hur fint som helst igen.
Jag har bytt tändstift, ställt in tomgångsmunstycket (den går jämt och fint på tomgången så länge den går), men det vill sig inte ändå.
Den kan även vara tjurig att få igång om man väl stänger av den när den är varm, men får den stå en 15 min eller så så är det inga problem.

Nån som har något tips på vad det kan vara?

Finns det nått värde i en sån här såg så det är nån idé att kosta på att laga den? Har funderat på att köpa en ny billigare såg, typ Partner 352 eller dyl. Duger en sån till lite hobbysågande och vedsågande för husbehov?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9023 Prova att byt kolvring i den, det kostar en hundring(om du gör det själv).
det låter som den har dålig kompression, dom blir svåra att starta varma då !!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9024 kolvringar, sedan skulle jag även kolla membranen i förgasaren, tvätta bränsle tanken och byta bränsle filter.

Förmodligen så har sågen gått på gammal bensin altså så har det blivit lite sirap på sinna ställen. Bla i tanken och på vissa andra ställen.
Om du har elektronisk tändning på den så skulle jag även rekommendera digatt kollaavståndet mellan svänghjulet och indikatorn/tändspolen då detta kan förskjutas lite när sågen är varm respektive kall.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9028 Du kan ju lämna in den på service...
Har den riktigt bra kompression, så att du kan hålla den i start handtaget utan att den åker mot golvet, så tror jag nog det har lite med bränsle system o göra...

När den stannar dra 20 ggr i stället för 3-5 gärna med choke de första rycket. Händer inget så titta på stiftet.
Blött så funkar bränslesystem då har du nåt elektriskt..
Torrt tvärtom!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9029 "T" är inget munstycke utan en sruv som låter gasspjället vara öppet mer eller mindre...

Det kan vara så att din såg behöver justeras.
Det finns råd skrivet här om hur man justerar o grundinställning osv...

Avatar Fallback
monkeyman  
#9034
Mange skrev:"T" är inget munstycke utan en sruv som låter gasspjället vara öppet mer eller mindre...

Det kan vara så att din såg behöver justeras.
Det finns råd skrivet här om hur man justerar o grundinställning osv...


Jo, jag har försökt mig på en grundinställning, tycker jag fått till den bra så länge som den går som sagt...:)

Verkar vara bränslet som är problemet, drog ett antal ggr med choken igår efter den stannat och stiftet var inte blött när jag tog ur det. Kan för mycket olja i soppan ge dessa problem? Kör med samma som till trimmern nu, ligger väl på en 5% oljeinblandning.

Var sitter luftningen till tanken på en sån här såg, nån som vet? Tänkte om det kan vara igensatt?

Skall iväg och inhandla ett luftfilter och soppafilter idag och göra en ordentlig rengöring, försöka göra ren tanken också så får vi se om det blir nån skillnad.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9035 ah ha det kan dels sitta en luftning i tanklocke som kan antinge vara igensatt eller så har det membranet som sitter där torkat.

du kan även ha en vakum packning ser ut ungefär som ett bränsle filter som gör att den inte matar fram soffa förrens det har skett en de komprission i tanken. vet att vissa brukar kalla denna för slavcylinder/bränslecylinder hade själv problem med den på min partner såg ( hade jag bara bytt den så hade jag sluppit riva isär hela sågen)..

du får helt enkelt prova dig fram, ett gott råd är väl att beställa ut en sprängskiss från jonsered och riva isär hela sågen den behöver nog en god genomgång...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9036 Du kan lätt kolla om det är tankventen som är igensatt genom att öppna soppa locket nästa gång den inte vill starta ,,,,,

Avatar Fallback
monkeyman  
#9041 hmm, nu blev jag konfunderad... Var till handlaren nu på e.m och köpte ett bränslefilter, mitt gamla är ett svart som sitter på slangen med en anslutning i var ända. Nu fick jag ett vitt filter med bara en anslutning, handlarn sa att klipp den gamla slangen och sätt dit det här. Men hur då? verkar ju som om detta skall sitta nere i tanken då eller och suga genom filtret eller vad?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9045 jag antar att det är ett likadant filter som jag mina sågar, och dom ligger i tanken och skvalpar runt, är filtret ganska "tungt" ???

Avatar Fallback
monkeyman  
#9046
swe#kipp skrev:jag antar att det är ett likadant filter som jag mina sågar, och dom ligger i tanken och skvalpar runt, är filtret ganska "tungt" ???


ja, ganska tungt, vitt och runt... Skramlar inuti om man skakar på det, en anslutning i toppen.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9047 okej, ja då skall det ner i tanken !!!
fiska upp bränsle slangen ur tanken med en lite grövre ståltråd som du gjort en lite böj på !!
sen trycker du på det nya filtret och släpper ner det i tanken :)

Avatar Fallback
monkeyman  
#9054 Har varit ute och forskat lite mer ikväll och har nu konstaterat att det nog trots allt är något med tändningen... Har varit för insöad på att det skulle vara något med bränslet.

Men nu har jag iaf konstaterat att jag inte har någon gnista då den stannat och är varm. Har haft lös tändspolen och rengjort alla anslutningar, men det hjälper inte. Så jag antar att det inte är mycket att göra än att köpa ny spole eller kan det vara nått annat?

Nån som har en aning om vad en tändspole kan kosta och om det ens ärlönt att kosta på det?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9057 har du kollat jord kabeln på tändspolen?
Har du kollat svänghjulet?
Har du framförallt kollat avståndet mellan tändspole och svänghjulet?
På de flesta, märk flesta, sågar så skall det vara 0.3 mm antinge får du ha ett bladmptt eller så kan du ta en plast bit från ett bigpack-glass paket och sätta dit, har för mig att den plasten är ca 0.3 mm Förmodligen så får du spänningar i sågen när den är varm som gör att svänghjulet och tändspolen flyttas ifrån varandra.

Avatar Fallback
monkeyman  
#9059
gossebear skrev:har du kollat jord kabeln på tändspolen?
Har du kollat svänghjulet?
Har du framförallt kollat avståndet mellan tändspole och svänghjulet?
På de flesta, märk flesta, sågar så skall det vara 0.3 mm antinge får du ha ett bladmptt eller så kan du ta en plast bit från ett bigpack-glass paket och sätta dit, har för mig att den plasten är ca 0.3 mm Förmodligen så får du spänningar i sågen när den är varm som gör att svänghjulet och tändspolen flyttas ifrån varandra.


Japp, hade lös spolen ikväll, kollade jordkabeln, gjorde rent jordpunkten.

När jag monterade tillbaka spolen justerade jag in avståndet, men det som verkar mindre bra är att avståndet skiljer mellan de olika halvorna på svänghjulet. Så svänghjulet verkar inte vara riktigt runt...:(

Känns som om det blir dyrt det här...:(

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).