Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54304 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Peteflamingstar  
#308372
Åke Nilsson skrev:Vem använder kilar nuförtiden??
Lättast är att fälla dit det lutar...


T.ex. alla som fäller grövre träd i en önskad riktning, oavsett trädets lutning, ifall träden står längre bort i skogen än du orkar släpa på fällriktare eller vinsch (utöver dunk och såg). Tramsig diskussion som sagt. Med tre-fyra kilar i bältet och en yxa/slägga så går du sällan bet. Fråga vilken huggare/fällare som helst som arbetar yrkesmässigt och inte kan köra bilen fram till varje träd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Erre  
#308373
Peteflamingstar skrev:
Åke Nilsson skrev:Vem använder kilar nuförtiden??
Lättast är att fälla dit det lutar...


T.ex. alla som fäller grövre träd i en önskad riktning, oavsett trädets lutning, ifall träden står längre bort i skogen än du orkar släpa på fällriktare eller vinsch (utöver dunk och såg). Tramsig diskussion som sagt. Med tre-fyra kilar i bältet och en yxa/slägga så går du sällan bet. Fråga vilken huggare/fällare som helst som arbetar yrkesmässigt och inte kan köra bilen fram till varje träd.


Håller med.
Tre kilar och en slägga har jag med mig i bältet ut. Att dom är i bältet är för att få händerna fria till såg och dunk. Lägger alla kilarna och släggan vid första stubben medans man hugger upp trädet, så man slipper bära extra vikten av släggan hela tiden. Bara att samla ihop dom igen innan man flyttar till nästa träd.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308377 Så gjorde faktiskt jag med när jag högg lite grövre senast. När man skall vinscha.och dessutom lämna hälften av träden så är det rätt bra att kunna styra träden så de a) över huvud taget ramlar ner och b) går att vinscha undan.

Har så lite som möjligt i bältet. Ett måttband och två krokar brukar räcka.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Jim_the_one  
#308379
Åke Nilsson skrev:Vem använder kilar nuförtiden??
Har en trädtryckare som används ett par gånger per år.
Är en teleskopisk typ vinch som förlänger som ett utskjut.
Sitter säkrad med en rem runt trädet.

Går snabbt att spänna på och stark är den !!

Lättast är att fälla dit det lutar...


Vem använder inte kilar nuförtiden?
Släpar hellre på en yxa eller slägga/hammare än ett brytjärn med vändhake som fastnar överallt.
Sparar någon gren för att vända på stocken.
Är stammen så liten att det inte finns plats för en kil så behövs det heller ingen kil ty stammen är så klen att det inte är några problem alls med handkraft.

Skulle dock kunna tänka mig att det i en förstagallring skulle kunna gå fortare med brytjärn.

DBH över 35cm så har man mer kraft med kil än med trädtryckare.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

mullhytting  
#308400 Prova dom gula hardhead killarna, använder bara dom nu.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

hlb  
#308417 Jag kör mest med kilar. Har minst två varav tvåan är tjockare än ettan. I gallring med hypro är fällriktningen viktig, men träden ibland för klena för kilning. Då har jag en lätt fällriktare gjord av en volvo 240 domkraft och 3 m fyrkantsrör påsvetsat. Den trycker över 1 ton mer än två meter upp och är ändå lätt att ha med sig på traktorn. Vid jobbiga lägen med andra täta träd nära i fällriktningen kan man spänna upp fällriktaren, ha bara lite brytmån kvar, sätta vinchwiren lågt och rycka av brytmånen. Detta förutsätter radiostyrning så att man kan stå i säkerhet. Brytblock bakom trädet för vinchen är naturligtvis helsäkert, men tar lite längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

machonisti  
#308422 Den där domkraftsgrejen har jag funderat på. Kan du knäppa en bild på produkten?

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308442 Man kan ju skaffa en hydraulisk fällkil, finns att se på youtube.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308498 Portopower med spridarkil är en bra kil. Skämt åsido. Ska inte trissa de kil-förälskade mer nu.

TIPS på helgmek i verkstan.
TIG:ade mig mig en väl fungerande fällriktare för länge sedan av rostfria rör 40x40 och 35x35 av rör-i-rör dimension. Upptill (på blåa röret) punktade jag fast en sån här typ Julahandvinsch med en stark lina. Nedtill har jag en talja så jag får dubbel utväxling. Taljan och linan sitter i karbinhakar/schackel så jag kan ta loss linan och har då en fin vinsch med ganka mycket lina till vad som kan behövas vinschas. Dubben går att lyfta med och jag har en sling som en slags "axelrem" så man kan hänga över axeln när man ska ut i skogen. Samma sling går fint dra under en bit/slana och haka i hålet på "dubben". Då har man en ganska bra mackapär.

En sån här hembyggd fällriktare kostar knappt 500 kr i material.

Timmerknekt.jpg

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

hlb  
#308509 Machonisti, Försöker fotografera i morgon. Tyvärr är den fortfarande omålad och rostfärgad, men järnoxid är ju också ett ytskikt.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

herjman  
#308521
Åke Nilsson skrev:Vem använder kilar nuförtiden??
Har en trädtryckare som används ett par gånger per år.
Är en teleskopisk typ vinch som förlänger som ett utskjut.
Sitter säkrad med en rem runt trädet.

Går snabbt att spänna på och stark är den !!

Lättast är att fälla dit det lutar...


det är ju jätteofta man måste rikta fällningen även inne i bestånd och inte bara vid trädgårdsfällning!
Det jan ju vara ett träd med stor krona ivägen, en stickväg du inte vill fälla över, stängsel, vägar, ledningar m.m.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Hema  
#308552
Orsa skrev:Portopower med spridarkil är en bra kil. Skämt åsido. Ska inte trissa de kil-förälskade mer nu.

TIPS på helgmek i verkstan.
TIG:ade mig mig en väl fungerande fällriktare för länge sedan av rostfria rör 40x40 och 35x35 av rör-i-rör dimension. Upptill (på blåa röret) punktade jag fast en sån här typ Julahandvinsch med en stark lina. Nedtill har jag en talja så jag får dubbel utväxling. Taljan och linan sitter i karbinhakar/schackel så jag kan ta loss linan och har då en fin vinsch med ganka mycket lina till vad som kan behövas vinschas. Dubben går att lyfta med och jag har en sling som en slags "axelrem" så man kan hänga över axeln när man ska ut i skogen. Samma sling går fint dra under en bit/slana och haka i hålet på "dubben". Då har man en ganska bra mackapär.

En sån här hembyggd fällriktare kostar knappt 500 kr i material.

Timmerknekt.jpg

Såg fiffigt ut, hur mycket väger den? Samt kan du bjuda på en riktig bild, även cad-bilden är nog så tydlig.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308562 Har aldrig vägt den men stål är tyngre än man vill.
Du kan ju kolla vad 35x35 rör väger i tabell, det är ju mer än 3m som går åt. Det är i alla fall mycket tyngre än sågen.
Har den i skogen så det blir ingen bild förräns jag är där och kommer ihåg. Jag bruksr komma ihåg ganska bra...

Blev inspirerad av en som jag såg förut en gång och gjorde en egen för det är kul att bygga egna redskap. Min är säkert den enda i rostfritt i alla fall och det är ju bra för en utesak. Vet att jag kom på extra talja själv också. Det kan man ju ha till lina men inte bandvinsch.
Skulle jag ändra något vilket knappast blir av för den används så sällan så skulle jag möjligen gjort en större fotplåt och framför allt en större bredare gaffel. Man ska ju barka av lite och gärna ett jack också men om man vevar med kraft vill den vrida sej och då skulle en bredare gaffel hålla emot.
Jag har också tänkt att en vinsch med ett till utväxlingssteg hade varit ännu bättre (och tyngre?). Det blir ju så där med egenbyggt, man slutar aldrig fundera över sina beslut liksom.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

machonisti  
#308575
hlb skrev:Machonisti, Försöker fotografera i morgon. Tyvärr är den fortfarande omålad och rostfärgad, men järnoxid är ju också ett ytskikt.

Järnoxid är det inte den vackra färgen eller patina åtminstone äldre föremål brukar få? :lol:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Blivande snickare  
#308576
machonisti skrev:
hlb skrev:Machonisti, Försöker fotografera i morgon. Tyvärr är den fortfarande omålad och rostfärgad, men järnoxid är ju också ett ytskikt.

Järnoxid är det inte den vackra färgen eller patina åtminstone äldre föremål brukar få? :lol:

Moder naturs egna vackra skönhetsbehandling av metallföremål! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).