Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54246 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Hema  
#308145 Enligt kurslitteraturen ger en kil i nästan alla fall mer kraft, än ett brytjärn. Men huvudsaken är att ni är nöjda med den lösningen som ni bruksr, va dock inte främande för att testa andra metoder, sålänge man håller sig inom sunt risktagande. (Att fälla träd är en viss form av risktagande. Vill man va helt säker, bör man arbeta med annat.)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308179
Mange skrev:Bättre är att ta från fällskärets sida o lite snett ner under brytmån så det blir två skär högt där kilen går fram.

Nu förstår jag vad du menar Mange. Visst finns risken att knäcka brytmånen med metoden att göra instick i fällskäret. Jag var själv något skeptisk till metoden, den används för det första enbart när kilen riskerar att nå brytmånen innan trädet faller. Men faktum är att jag under säsongen ännu inte misslyckats med metoden mer än vid ett tillfälle då en gran var fastväxt i " grannen." Det till synes märkliga var att stubben sprack och brytmånen var intakt. Förklaringen är att brytmånen tål stora krafter i fibrernas längdriktning. Och som sagt, riskerar kilen inte att nå brytmånen innan trädet faller är metoden du beskriver tidigare i tråden både enklare och snabbare.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308185 Ska man dra sin egen slutsats hittills av tråden är det att kilar är mer ok om man håller på och slöjdar ner grova träd med stora svärdskonster. Dels träd som är så grova att de "står kvar på stubben" fastän de är avsågade (tänker mej en sparbanksek), eller om man ska tvinga ner större träd mot sin naturliga fällriktning på ett riskabelt sätt utan fällriktare eller vinsch.

Brytjärn är klena för att de går av om man tar (traktor-?)lastaren och lyfter, skrev någon. Har jag traktorn med mej är det helt naturligt att dra eller trycka ner krångelträd.

Man ser ju här i tråden hur mycket "slöjdande" det blir med kilar. Det finns inga självklart bra kilar heller verkar det som. Trä, stål, alu, plast, stålskodda, vinklar och bredder och hullingar och instick hit och dit. Dubbla med sågspån emellan.
Känns som handlarn får sälja en förbrukningsvara.

När jag timrar använder jag mina kilar sågade ur torra björkplank, det är starkt och bra för det syftet. Det ska helst vara snabbvuxen björk. Den är starkast. Man ska ta ut utan tvärved.
Nej, med brytjärn behöver man inte ens lägga ifrån sej sågen och så har man vändhaken med sej direkt man ska kvista. Glad om jag slipper slägghammare på 1 kilo i bältet. Då låter yxa mer skogsmässigt nyttig i så fall. Men då lär man ju ändå dra med sej nåt att vända med.
Jag kommer fortsätta ha mina kilar i verktygsväskan ifall jag hamnar i problem, för det gör jag, men inte kilar som normalmetod. Det har inte denna tråd övertygat mig om hitills.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308194
Orsa skrev:Ska man dra sin egen slutsats hittills av tråden är det att kilar är mer ok om man håller på och slöjdar ner grova träd med stora svärdskonster. Dels träd som är så grova att de "står kvar på stubben" fastän de är avsågade (tänker mej en sparbanksek), eller om man ska tvinga ner större träd mot sin naturliga fällriktning på ett riskabelt sätt utan fällriktare eller vinsch.

Brytjärn är klena för att de går av om man tar (traktor-?)lastaren och lyfter, skrev någon. Har jag traktorn med mej är det helt naturligt att dra eller trycka ner krångelträd.

Man ser ju här i tråden hur mycket "slöjdande" det blir med kilar. Det finns inga självklart bra kilar heller verkar det som. Trä, stål, alu, plast, stålskodda, vinklar och bredder och hullingar och instick hit och dit. Dubbla med sågspån emellan.
Känns som handlarn får sälja en förbrukningsvara.

När jag timrar använder jag mina kilar sågade ur torra björkplank, det är starkt och bra för det syftet. Det ska helst vara snabbvuxen björk. Den är starkast. Man ska ta ut utan tvärved.
Nej, med brytjärn behöver man inte ens lägga ifrån sej sågen och så har man vändhaken med sej direkt man ska kvista. Glad om jag slipper slägghammare på 1 kilo i bältet. Då låter yxa mer skogsmässigt nyttig i så fall. Men då lär man ju ändå dra med sej nåt att vända med.
Jag kommer fortsätta ha mina kilar i verktygsväskan ifall jag hamnar i problem, för det gör jag, men inte kilar som normalmetod. Det har inte denna tråd övertygat mig om hitills.
En " lillyxa " instucken i bältet, en stålskod kil i samma ficka som saxen och du är färdigrustad för arbetet.. :smile: ytterligare kilar bäres på valfritt sätt.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Åke Nilsson  
#308196 Vem använder kilar nuförtiden??
Har en trädtryckare som används ett par gånger per år.
Är en teleskopisk typ vinch som förlänger som ett utskjut.
Sitter säkrad med en rem runt trädet.

Går snabbt att spänna på och stark är den !!

Lättast är att fälla dit det lutar...

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Carlfritidshuggare  
#308197 Jag tycker det går rätt snabbt med kilar trots allt. Är som sagt ganska novis på trädfällning men tycker att det går smidigt. Brytjärnet ska jag använda till mindre träd men även för att vrida ner enklare fastfällningar och vrida runt liggande stockar. Huvudmetoden för mig lär fortsatt vara kilar.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308199
Åke Nilsson skrev:Vem använder kilar nuförtiden??
Har en trädtryckare som används ett par gånger per år.


Har du med den ut i skogen varje gång, eller går du hem och hämtar den de få gånger de behövs?

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308200
Åke Nilsson skrev:Vem använder kilar nuförtiden??
Har en trädtryckare som används ett par gånger per år.
Är en teleskopisk typ vinch som förlänger som ett utskjut.
Sitter säkrad med en rem runt trädet.

Går snabbt att spänna på och stark är den !!

Lättast är att fälla dit det lutar...
Jag använde egenkonstruerade stålkilar på sjuttiotalet, de var höga i bakkant och därför riktigt dåliga. Efter ett långt yrkesliv med brytjärn kom jag åter i kontakt med kilar för ett par år sedan på en AB kurs. Numera använder jag enbart långjärnet för att vända virke. Kilar är i dag det självklara valet.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Husqy346  
#308203 Nu är det ju så att det finns kilar av varierande storlekar.
korta för mindre träd och längre för grövre träd .
De alldra klenaste träden puttar man ner för handkraft utan kil
Då jag gjorde prov för motorsågs körkort 2006 så ingick det i provet att fälla enligt säkra hörnet metoden vilket innebär att kil skulle användas.
Den läraren jag hade Vid Färna skogsbruksskola ,
tyckte att brytjärnet var överskattat för det var inte många gånger det kom till nytta om man underkvistar rätt mm .

Största fördelen med kil tycker jag är att missbedömmer man tyngden på ett träd så frestar det inte på i ryggen som det gör att ta ut all kraft på brytjärnet.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Carlfritidshuggare  
#308207 Här är svaret på alla kil-frågor :grin: Någon som sett eller använt? Verkar rätt meckigt.


Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Åke Nilsson  
#308265 Använder trampjärnet Putte sedan 1986.
Behändigt att ha med i bältet och funkar till 99% av gångerna.

Trädtryckaren finns i närheten om man skulle behöva det.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308270
Orsa skrev:
Brytjärn är klena för att de går av om man tar (traktor-?)lastaren och lyfter, skrev någon. Har jag traktorn med mej är det helt naturligt att dra eller trycka ner krångelträd.


Jag menade att det brytjärn jag själv tillverkade tålde att lyfta eller trycka med lastare, i motsats till de jag köpt vilka inte tål mig ens.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Niklas persson  
#308278 Fan vad tramsig diskussion! Självklart är ett kort brytjärn snabbast om man fäller mindre träd. Men ingen ska ju påstå att man lägger en grov bok tex med ett brytjärn! Kvittar hur långt det är och om så trädet är spikrakt och bara behöver över lite innan det själv trillar! Då FINNS inget annat än kilar!!
Jo om man har en trädknuffare som man vill släpa runt i skogen...
Jaja gott nytt år på er!

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Hema  
#308281
Niklas persson skrev:Fan vad tramsig diskussion! Självklart är ett kort brytjärn snabbast om man fäller mindre träd. Men ingen ska ju påstå att man lägger en grov bok tex med ett brytjärn! Kvittar hur långt det är och om så trädet är spikrakt och bara behöver över lite innan det själv trillar! Då FINNS inget annat än kilar!!
Jo om man har en trädknuffare som man vill släpa runt i skogen...
Jaja gott nytt år på er!

Gott Nytt År! :)

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Brumsten  
#308349 Hej, om det glider bra kanske det blir en kil?!.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).