Nu har jag försökt få tag på en kopplingstrumma för ringdrev till min MS250 samt två 26RSC-kedjor i över 5 veckor. Handlaren säger numera att de är restade från Stihl, utan leveransdatum, men jag börjar faktiskt undra om han ens har beställt dem åt mig, eller om han bara förhalar och hoppas på att jag skall sluta komma och fråga efter dem en gång i veckan...
Jag har också försökt få tag i grejorna i Den Stora Motorsågsaffären inne i Den Stora Staden, men de hade ingen aning om vad en RSC-kedja var, och efter att ha förklarat det för dem sa de att de bara sålde standardkedjor... Vad gäller trumman tror jag att de fortfarande står vid datorn och försöker hitta den i reservdelslistan. Deras bästa bud när jag till slut gick var att beställa hem en trumma för 8-länkars ringdrev, men det för 7 länkar som jag ville ha verkade inte gå att hitta... Jag avstod från att beställa något genom dem, eftersom det ändå inte är den handlare jag brukar gå till, jag hade bara hoppats att de kanske skulle ha det på hyllan eftersom de är så stora.
Eftersom jag från början antog att detta kunde vara mindre vanliga delar har jag både berättat för bägge handlarna vad jag söker och gett dem Stihls reservdelsnummer för prylarna. Det tycks dock inte ha varit till någon hjälp, snarare har det än mer ökat förvirringen hos dem.
Så, Vad gör jag nu? Skall jag ge upp tanken på att få tag i delarna jag vill ha, och nöja mig med vad min handlare har på hyllan? Eller skall jag prova fler handlare? Eller är detta kanske så väldigt ovanliga delar att handlarna faktiskt har problem med att få Stihl att skicka dem? Skulle det kanske löna sig att ringa till Stihl direkt och höra efter? Eller är det på den här nivån servicen ligger när man inte bor i en skogsbygd?
Eller skulle jag köpt Husqvarna från början i stället..?
Nä, jag skojar bara, klart jag inte skulle...
Husqvarna:
Dolmar: 5100SH, 6100H Makita: 5001,
Partner: 400, 3x 1400EL Projekt: 020T, 026C, 365SP