Motorsåg och handhållet

Svårt få tag i "udda" delar till Stihl

9 inlägg 3719 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svårt få tag i "udda" delar till Stihl

maccall  
#8965 Halloj! Jag behöver beklaga mig lite, men kanske kan jag få ett råd av er också...

Nu har jag försökt få tag på en kopplingstrumma för ringdrev till min MS250 samt två 26RSC-kedjor i över 5 veckor. Handlaren säger numera att de är restade från Stihl, utan leveransdatum, men jag börjar faktiskt undra om han ens har beställt dem åt mig, eller om han bara förhalar och hoppas på att jag skall sluta komma och fråga efter dem en gång i veckan...

Jag har också försökt få tag i grejorna i Den Stora Motorsågsaffären inne i Den Stora Staden, men de hade ingen aning om vad en RSC-kedja var, och efter att ha förklarat det för dem sa de att de bara sålde standardkedjor... :roll: Vad gäller trumman tror jag att de fortfarande står vid datorn och försöker hitta den i reservdelslistan. Deras bästa bud när jag till slut gick var att beställa hem en trumma för 8-länkars ringdrev, men det för 7 länkar som jag ville ha verkade inte gå att hitta... Jag avstod från att beställa något genom dem, eftersom det ändå inte är den handlare jag brukar gå till, jag hade bara hoppats att de kanske skulle ha det på hyllan eftersom de är så stora.

Eftersom jag från början antog att detta kunde vara mindre vanliga delar har jag både berättat för bägge handlarna vad jag söker och gett dem Stihls reservdelsnummer för prylarna. Det tycks dock inte ha varit till någon hjälp, snarare har det än mer ökat förvirringen hos dem.

Så, Vad gör jag nu? Skall jag ge upp tanken på att få tag i delarna jag vill ha, och nöja mig med vad min handlare har på hyllan? Eller skall jag prova fler handlare? Eller är detta kanske så väldigt ovanliga delar att handlarna faktiskt har problem med att få Stihl att skicka dem? Skulle det kanske löna sig att ringa till Stihl direkt och höra efter? Eller är det på den här nivån servicen ligger när man inte bor i en skogsbygd?

Eller skulle jag köpt Husqvarna från början i stället..?

:-) Nä, jag skojar bara, klart jag inte skulle...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
eriksberg  
#8967 Jag brukar ta reda på nummret på delen eller kedjan jag vill ha (mha IPL), sen tittar jag i min svenska prislista om den finns, sen tar jag nummret till handlarn som tar hem delen på ett par dagar.. Säger oftast inte vilken del det är, utan bara nummret..

Nummer på kedjor:

XXXX 000 YYYY

XXXX är sorten, tex 3622 (RSC 3/8 1,5mm)
YYYY är antal drivlänkar, tex 0056 (56 DL)

Finns inte delen i svenska prislistan, som tex H.O. oljepump till 660'n ringer jag direkt till Stihl, som för det mesta kan hälpa mig..
:D
Prova en annan handlare

/klas

Användarvisningsbild
maccall  
#8968
eriksberg skrev:Jag brukar ta reda på nummret på delen eller kedjan jag vill ha (mha IPL), sen tittar jag i min svenska prislista om den finns, sen tar jag nummret till handlarn som tar hem delen på ett par dagar.. Säger oftast inte vilken del det är, utan bara nummret..



Åhhh.... :shock:

Du har en svensk prislista för delar! Nu blir jag avundsjuk... Jag trodde att jag hade alla Stihlkataloger som en vanlig dödlig (=icke handlare) kunde få tag i, men en prislista har jag inte... Åhhh...

eriksberg, skulle du kunna göra mig en tjänst? Om du får numret på de delar jag söker, skulle du kunna slå upp dem i din prislista åt mig för att se om de "verkar finnas" och därmed borde kunna anses vara rimliga att få hem via handlarn?

Kedjan som jag söker är en 26RSC 62DL: 3639 000 0062
Kopplingstrumman (som bara verkar passa till MS250): 1123 007 1032


eriksberg skrev:Prova en annan handlare


Mmm, i Hufvudstaden i så fall, eller gärna söder därom, vilken kan man tänka sig då? Någon som har en rekommendation?

   TS
Avatar Fallback
eriksberg  
#8971
Kedjan som jag söker är en 26RSC 62DL: 3639 000 0062
Kopplingstrumman (som bara verkar passa till MS250): 1123 007 1032


Kedja finns och kostar 166 + moms
Kopplingstrumman(1123 007 1032) finns inte..
men i en katalog listar dom 1123 007 1027 som en sats med kopplingstrumma och ringdrev till en MS 250 :?

/klas

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8974 jaha ja då vet vi vem som nu mera går under namnet " Uppslagsverket om Stihl"

Bra jobbat kul att se att ett forum leder till kontakter!

Användarvisningsbild
maccall  
#8985
eriksberg skrev:Kedja finns och kostar 166 + moms
Kopplingstrumman(1123 007 1032) finns inte..
men i en katalog listar dom 1123 007 1027 som en sats med kopplingstrumma och ringdrev till en MS 250 :?



Heders eriksberg, tack för hjälpen!

Då var ju faktiskt Den Stora Affären inte alldeles ute och cyklade när de sade att de inte kunde hitta trumman på datorn. Å andra sidan tycker man kanske att de borde ha kunnat hitta satsen med ringdrevet i stället eftersom jag även frågade dem om det nummer jag hade bara var själva trumman eller om det kanske kunde vara ett kit ihop med ett ringdrev också, då min katalog inte var alldeles tydlig i det avseendet...

Och ännu mer kan man fundera på vad det är som "min" handlare egentligen har fått restat från Stihl om det nu inte går att beställa trumman via det nummer som jag hade. Om det nu är beställt något alls...

Amendåså, då skall jag ta nya friska tag med handlarna. Tack igen.

Förresten, var det ingen som hade goda personliga erfarenheter av någon Stihlhandlare i Stockholmstrakten och vågade rekommendera denne?

   TS
Användarvisningsbild
maccall  
#9662 I dag ringde i alla fall handlarn och berättade att de hade fått hem de sista delarna, och det gör det nog ganska precis till två månaders leveranstid på prylarna, minns inte exakt vilken dag det var jag var in första gången... Men jag fick dem i alla fall och det var rätt prylar, så jag skall nog inte klaga... :D

Köpte en kopplingstrumma till en annan såg i Den Stora Motorsågsffären i Den Stora Staden under tiden, den fanns förstås inte heller hemma, men den kom på fyra dagar och de sms:ade mig när den låg och väntade, så jag får kanske förlåta dem också.

Å nu skall jag nog inte behöva köpa fler delar på ett tag hoppas jag...

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9663 Vad bra att det verkar lösa sig till slut :)

Användarvisningsbild
maccall  
#9664
swe#kipp skrev:Vad bra att det verkar lösa sig till slut :)


Japp det är himla trevligt, och även om det kändes lite frustrerande ett tag, så tror jag nu att jag har listat ut hur jag skall bära mig åt framöver:

I Den Stora Motorsågsaffären verkar det definitivt löna sig att uppträda så okunnigt som möjligt, och bara med nöd och näppe kunna tala om vad man har för maskin och vad man tror att det är för del man vill ha. Namn och nummer bara förvirrar dem, men utan dessa får man alltså prima service... :roll:

Jaja, bara man få reda på spelreglerna så kan man väl spela med, och jag har ändå en naturlig talang för att verka bortkommen på verkstäder och i reservdelsaffärer... :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).