Motorsåg och handhållet

Behöver tips inför köp av motorsåg

27 inlägg 18775 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver tips inför köp av motorsåg

hennessy  
#114221 Dags för en ny motorsåg. Jag är förhållandevis ny på banan och har surfat rundor i flera dagar på forum och tillverkarnas hemsidor, men jag kan inte bestämma mig för vilken såg jag ska köpa.

I dagsläget har jag en Jonsered 520SP från tidigt 80tal. Den är inte särskillt pålitlig och startar bara när den själv vill. Har bestämt mig för att införskaffa en ny maskin.

Jag fäller 30-50m³ om året (varierande diameter) och är på jakt efter en bra allroundsåg. När jag väl släpat hem stockarna lånar jag en Hakki Pilke kap- och klyvmaskin av svärfar, så fokus på den nya sågen bör ligga på smidig användning i skogen snarare än kapning på vedbacken.

Lutar åt en Husqvarna eller en Jonsered. Min budget ligger runt 5000:-

Hva 359 finns för 4600:-. Är den för stor och klumpig för mina ändamål? Borde jag istället satsa på en 455:a?
Bland Jonsereds modeller har jag fastnat för CS 2245 S.

Åsikter, invändningar och tips på andra modeller tas tacksamt emot.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114224 Låter som du kapar mest i veddimensioner/massaved. Kör själv nästan uteslutande med en Stihl MS 200. Visst kan den se liten ut, men väldigt lättjobbad och orkar mer än man tror. Spar mycket på rygg och armar med den och enstaka grova fäller man förstå med den också.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114232
hennessy skrev:Dags för en ny motorsåg. Jag är förhållandevis ny på banan och har surfat rundor i flera dagar på forum och tillverkarnas hemsidor, men jag kan inte bestämma mig för vilken såg jag ska köpa.

I dagsläget har jag en Jonsered 520SP från tidigt 80tal. Den är inte särskillt pålitlig och startar bara när den själv vill. Har bestämt mig för att införskaffa en ny maskin.

Jag fäller 30-50m³ om året (varierande diameter) och är på jakt efter en bra allroundsåg. När jag väl släpat hem stockarna lånar jag en Hakki Pilke kap- och klyvmaskin av svärfar, så fokus på den nya sågen bör ligga på smidig användning i skogen snarare än kapning på vedbacken.

Lutar åt en Husqvarna eller en Jonsered. Min budget ligger runt 5000:-

Hva 359 finns för 4600:-. Är den för stor och klumpig för mina ändamål? Borde jag istället satsa på en 455:a?
Bland Jonsereds modeller har jag fastnat för CS 2245 S.

Åsikter, invändningar och tips på andra modeller tas tacksamt emot.


Du verkar vara inne på rätt spår. 359:an är nog klart mest prisvärd. Du får en väldigt bra såg för dom pengarna. kanske lite väl stor om det inte är timmerdimensioner du hugger mest. HVA 353 är en bra "halvprofs" såg som är lite mer lagom för allroundbruk. Jonsereden är lite svagare men billigare än 353. Tänk på att handtagets vinkel skiljer mellan Husqvarna och jonsered.
Ska du ha den nya sågen lika länge som du haft den gamla så kan du ju lika gärna köpa en riktig profsåg, på alla dom ären så handlar det ju bara om lite drygt en hundring om året i skillnad. HVA 346 är lämplig såg eller om du vill vänta på den nya Husqvarnan som kommer.

Användarvisningsbild

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

totte  
#114242 Om du är van vid en 520 SP, som är en mycket smidig såg, så kommer du tveklöst att tycka att 359:an är stor och tung. Dom som annars har nämnts ovan är mera i samma viktklass. Men åk och känn på dom i affären, det ger mycket mer än att bara läsa. Och hör med handlarna vad du kan få för pris. Välj fabrikat främst utifrån att du har tillgång till en bra handlare med god service.

Användarvisningsbild

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

johan eriksson  
#114259 Jonsered 2152 är en såg jag själv är mycket nöjd med så här långt, har en 520 också men den har jag inte precis provat än så jag kan inte jämföra dom, men det handlar om ungefär samma vikt om man kollar.
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

http://www.jonsered.se/node246.aspx
Klicka på Motorsågar/modeller/50-70cc

Användarvisningsbild

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

johan eriksson  
#114260 Husqvarnas motsvarighet är nog 353
Men som Totte skrev så är det viktigt att ha en handlare som men har förtroende för. Det är till och med viktigare än märket på sågen.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Fredrik_8210  
#114265 Kolla Stihl MS260 eller 261. Mycket prisvärda sågar! Kan du även ha att fälla större träd till om de behövs. Dom är det väldigt bra kräm i. Har själv en 260 och den gör jag allt från att såga ved med till att fälla övergrova träd för skördaren. Skriv gärna vilken såg du köper!

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

sveje  
#114298 Det påstås från flera håll att Stihl är mer problemfria och billigare än Husqvarna. Handlaren jag är hos har båda märkena och han håller med på detta. Nu har jag inga erfarenheter av Husqvarna men kan tänka mig att de är något skönare att använda. Den ett år gamla 260:n och 200:an från 2002 vibrerar mer än Jonsered 2045 från sent -90tal. Jonsered och Husqvarna är väl rätt lika under skalet.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Nonkan  
#114301
sveje skrev:Det påstås från flera håll att Stihl är mer problemfria och billigare än Husqvarna. Handlaren jag är hos har båda märkena och han håller med på detta. Nu har jag inga erfarenheter av Husqvarna men kan tänka mig att de är något skönare att använda. Den ett år gamla 260:n och 200:an från 2002 vibrerar mer än Jonsered 2045 från sent -90tal. Jonsered och Husqvarna är väl rätt lika under skalet.


Både 260 och 200 är äldre konstruktioner än 2045, med gummibussningar istället för fjädrar till avvibreringen. De nyare sågarna, t.ex. 261 är mycket bättre på den punkten. 260/200 har/hade väldigt lång livscykel som modell om man räknar med det tidigare namnen 026/020, runt 20 år är mycket med tanke på att enmansmotorsågar bara funnits i ca 50 år.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114326
Fredrik_8210 skrev:Kolla Stihl MS260 eller 261. Mycket prisvärda sågar! Kan du även ha att fälla större träd till om de behövs. Dom är det väldigt bra kräm i. Har själv en 260 och den gör jag allt från att såga ved med till att fälla övergrova träd för skördaren. Skriv gärna vilken såg du köper!


Det ska nog nämnas att alla dom uppräknade Husqvarna och Jonseredsågarna är riktiga sågar som funkar bra för att fälla större träd med.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114327
sveje skrev:Det påstås från flera håll att Stihl är mer problemfria och billigare än Husqvarna. Handlaren jag är hos har båda märkena och han håller med på detta. Nu har jag inga erfarenheter av Husqvarna men kan tänka mig att de är något skönare att använda. Den ett år gamla 260:n och 200:an från 2002 vibrerar mer än Jonsered 2045 från sent -90tal. Jonsered och Husqvarna är väl rätt lika under skalet.


Angående problemfrihet så har jag hört raka motsatsen och det är också den erfarenhet jag har. Själv tycker jag att Husqvarnan är klart bättre att köra än stihl. Husqvarna/Jonsereds dyraste sågar är dyrare än stihls dyraste modeller men det finns billigare Husqvarnor/Jonseredar som också är riktigt bra sågar t.ex HVA 353.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

hennessy  
#114328 Tack för era synpunkter.
Ska ut på en roadtrip till olika handlare idag för att känna o klämma på hva, Jonsered och Stihl.
Jag har uppfattningen att de flesta återförsäljare är ganska vinklade. Just därför är era objektiva åsikter år ovärdeliga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

towes  
#114358 Hej Hennessy.

Kände igen mig själv på din beskrivning av vad du gör i din skog. Tänkte bara inflika lite kort apropå Uvskogens kloka rader ovan.

Uvskogen skrev:Låter som du kapar mest i veddimensioner/massaved. Kör själv nästan uteslutande med en Stihl MS 200. Visst kan den se liten ut, men väldigt lättjobbad och orkar mer än man tror. Spar mycket på rygg och armar med den och enstaka grova fäller man förstå med den också.


Själv har jag tre sågar av olika storlek: En liten Stihl MS 170 (gissar något mindre än 200:an), en Stihl MS 250 C och en lite tyngre(?) äldre Jonsered 535. Under 80-90% av min tid med såg i hand i skogen är det den lilla 170:an som följer med, av exakt det skäl Uvskogen nämner. Nu har jag ju mer än en såg, men hade jag nöjt mig med en så hade det antagligen blivit MS 200 eller motsvarande storlek (har ingen synpunkt på märke). Men det beror naturligtvis på vad man sågar själv i skogen.

Lycka till på shoppingrundan.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114360 Ska man köpa en såg tycker jag att man ska köpa en riktig såg typ husqvarna 353. En 200 kan man ha om man ska ta vara på någon kubik röjningsvirke

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

hennessy  
#114363 Efter besök i tre olika butiker kom jag hem med en Jonsered CS 2245 S. Stihl-butiken gav inget bra intryck och dessutom ligger den ganska långt hemifrån.
Hva 359 kändes klumpig, men de mindre modellerna var det inget fel på.
Valet föll på Jonsered främst pga närheten till butik/service. Jag fick även med lite extra lull-lull i priset (bensin, extrakedja osv...).

Tack för era åsikter!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).