Motorsåg och handhållet

Biltemas elsåg till vedkapning

12 inlägg 25109 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biltemas elsåg till vedkapning

fritidsbonden  
#113711 Hej!
Jag har lite funderingar att skaffa en elsåg till vedkapningen. Detta borde väl bli billigare än att köra med "soppa" sågen, kör med en Huskvarna 55:a i vanliga fall. Tycker att det verkar vara ganska bra prestanda på sågen. Det som jag är lite frågande över är hastigheten på kedjan, på denna elsåg är den 13,5m/s. Någon som vet om det finns elsågar i liknande prisklass men med bättre prestanda.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

Robertberg  
#113716 Enligt de kunniga på forumet så är det Stihl som gör de bästa elsågarna.

http://www.stihl.se/katalog/produktgrup ... a5gar.html

För 4800:- får du rätt mycket bensin och skötsel till 55an..

Avatar Fallback

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

axwell  
#113732 Elsåg för vedkapning fastän du äger en Husq 55?

Tokigt, nej perfekt jag äger också en fungerande Husq 55 men använder nästan bara elsåg. Partner 1450 och tidigare även Einhell 2000 som gjorde 22-24 m/s.

13,5 är normalt på elsågar, har inte hittat någon som är nämnvärt snabbare.

Köpte i höstas den dyra Stihlen 2200 Watt för klyvsågning, ingen raket den heller, oljeflödet kan inte justeras.

Avatar Fallback

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

fritidsbonden  
#114047 Jag tror faktiskt jag ska testa denna biltema såg, ska åka och kolla på den och tillbehören iaf, det handlar ju inte om så mycket pengar. Återkommer mer rapport.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

viktor meck  
#114059 partner brukar ha bra elsågar till rätt pris :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

bmbamse  
#114253 Vad du än gör, köp INTE Partners elsågar med tvär-ställd motor! Om du tittar på den så kanske du noterar att "bågen" inte går över hela såg-bredden, och det var en detalj som jag förbisåg =) ! Vänster näven hamnar så långt från svärdet (åt vänster till) och sågkroppen är så fasansfullt vek så hela sågen vrider sig... Blev väldigt konstigt, obekvämt och jobbigt åt axlar och armar... Jag gav bort min för att slippa reta mig på den mer!

Användarvisningsbild

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

viktor meck  
#114257 jag tänkte mer på den här: http://www.jula.se/elkjedesag-p722t-131194

Avatar Fallback

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

Nonkan  
#114273
viktor meck skrev:jag tänkte mer på den här: http://www.jula.se/elkjedesag-p722t-131194


Den sågen har det varit riktigt mycket reklamationer på tidigare. Det är en tapp till kopplingen/bromsen som var helt felgjord. Tror de har ändrat det nu iofs.

I den prisklassen är HVA 321 eller Jonsered CS 2121 ett bättre val. Samma motor, men mer robust byggd.

Själv hade jag inte kapat ved med annat än Stihl MS 220 C-Q eller liknande (Dolmar/Makita har något, men jag är inte så insatt i deras sortiment), mest för att den levereras med .325 eller stor 3/8"-kedja och inte hobbykedjorna de andra har. Vedkapning ska gå fort.

Bilteman funkar nog för hobbybruk, men där handlar jag inte av princip :)

Användarvisningsbild

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

viktor meck  
#114284 inte motorsågar iallafal, men lite verktyg av deras "proffssortiment" blir det då och då. fast jag har ca 7 mil dit, men jag brukar ta en repa med moppen till jula 2 mil bort och handla. samma där som biltema, fast dom har bra märken ochså. fick tex denna i julklapp http://www.jula.se/hylsnyckelsats-1-4-1 ... 106-124422. var extrapris på den när vi var där innan jul. kosta 1295 ist för 1995. så han köptee en sån åt mig för han sa att en riktig mekaniker ska ha riktiga verktyg :mrgreen:. lite of men jag vill bara säga att jula har både bra och dåliga saker, det flesta sakerna håller om man inte köper det billigaste. jag köper oftast mellanklass och det funkar bra. man är ju inte precis gjord av pengar när man är 15 :|

Användarvisningsbild

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

laggar  
#114292
viktor meck skrev:inte motorsågar iallafal, men lite verktyg av deras "proffssortiment" blir det då och då. fast jag har ca 7 mil dit, men jag brukar ta en repa med moppen till jula 2 mil bort och handla. samma där som biltema, fast dom har bra märken ochså. fick tex denna i julklapp http://www.jula.se/hylsnyckelsats-1-4-1 ... 106-124422. var extrapris på den när vi var där innan jul. kosta 1295 ist för 1995. så han köptee en sån åt mig för han sa att en riktig mekaniker ska ha riktiga verktyg :mrgreen:. lite of men jag vill bara säga att jula har både bra och dåliga saker, det flesta sakerna håller om man inte köper det billigaste. jag köper oftast mellanklass och det funkar bra. man är ju inte precis gjord av pengar när man är 15 :|


Man är inte gjord av pengar ens när man är fyrtiotvå... :)

Men ett bra sätt att spara pengar är att låta bli att köpa billigt och i stället satsa på kvalitet... som med hylsnyckelsatsen din... (jag har en likadan...) ;)

Användarvisningsbild

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

viktor meck  
#114458 haha ne, men tjänade ihop 5500 i somras på att köpa trasiga maskiner på blocket billigt och sälja dom dyrare. och så lagat och servat maskiner. men dom är snart slut :lol:, men ska sälja en patner collebri, en hva 235, en stihl fs76, och sparar en hva 235 och en 245. behöver inte fem maskiner att slå gräs med :mrgreen: så man kanske kan kärna ca 2000kr på dom. men jag köper inte en kombitång från bacho för 300, då köper jag en från jula som kostar ca 150 ist, jag klarar mig med det. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Biltemas elsåg till vedkapning

palbin  
#115898 Biltema handlar man på om man vill ha något som är billigare
än allt annat (kanske 30% lägre pris), men som oxå går sönder
mer än något annat som finns att köpa i motsvarande högre
grad - vissa artiklar, tex diverse oljor kan möjligen vara lika bra
som annat, men till lägre pris, men andra grejer (litemera kom-
plicerade saker som vinkelslipar, mätinstrument, cykellås etc ...)
är helt enkelt vad man skall köpa om man endast avser använda
dem relativt sporadiskt, medan vid ett mera systematiskt använ-
dande man kan vara ganska säker på att de går sönder efter ca 1
år - har man tur sker det ngt tidigare, så kan man kvittera ute en
ny (det bästa är att klaga och begära återköp så an får ett nytt
kvitto - så har man ett år till) -ev kan man hårdköra grejen då 1-
års gränsen nalkas, så går den ganska säkert sönder o-man-får-
en-ny ..

Jag har handlat mkt hos dem ...

Deras lågenergilampor är möjligrn bättre är resten av dera sort-
iment måste jag faktiskt erkänna dock ...

Mvh

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).