Motorsåg och handhållet

Stihl ms 250 eller Jonsered 2245?

23 inlägg 17313 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 250 eller Jonsered 2245?

önnaborolle  
#113869 Håller med den som skrev detta
Båda är bra sågar för sällananvändare. Stihlen håller bättre (definitivt) medan Jonsereden är modernare med bättre ergonomi och lägre utsläpp.


Jag har ägt en MS250CBE i tre år och har nu precis köpt en MS280CBQ.
anledningen till att gillar Stihl bättre än Jonsereds 2245 och för den delen även Husqvarna 346 (även om de är kanonsågar, eftersom jag har provkört dem varsin helg) är att jag gillar Stihls verktygslösa kedjespänning.

anledningen till att jag valde en 280CBQ är att jag fastnade för Stihls variant av högerhands kedjestopp som jag tyckte fungerade bättre än Husqvarna triobrake. Men som sagt. Både Jonsered och Husqvarna är fina sågar. men jag gillar mina vit-oranga sågar MS250 och MS280 med 14 tums svärd båda två för att bara behöva köpa en sorts kedja. Jag kommer nu använda 250:an som reservsåg och som hjälp om man sågar fast och MS280CBQ kommer bli första valet.

Mvh ÖnnaboRolle

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 250 eller Jonsered 2245?

baretulla  
#115361 Hei alle sammen og takk for svar!!

Da er valget tatt, og det ble en Husqvarna 450 med 18" sverd kjøpt på ebay for 2800 nok. (Har ikke fått den enda...)
Fant ut at det ikke var noen vektforskjell å snakke om fra 45cc til 50cc...

Håper at dette var et klokt valg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 250 eller Jonsered 2245?

viktor meck  
#115368 jag kan inte så jättemycket om motorsågar men jag tycker det var ett bra val. själv fick jag min första såg för några veckor sen, en jonsered 2050, är riktigt nöjd med den. kostade mig 50 kr. lagning av tanken och startkåpan. plus ett nytt startsnöre. startar på 1-2 ryck kall :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 250 eller Jonsered 2245?

SawTroll  
#115469
Emil N skrev:Sthil om du vill ha skit.


:sad: Ja, slik er det med MS250..... :wink:

Jeg ville sett etter tilbud på 353/2152, det pleier ikke å være så vanskelig å finne. Da får du langt bedre kvalitet!

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 250 eller Jonsered 2245?

Blekingen  
#118423 Jaha, nu är Stihlen trasig igen!
Har verkligen haft bekymmer med vår MS250. Det är någon startpryl som pajar varje gång. Kostar en femhundring att laga och varje gång säger handlarn att det är första gången han byter en sådan.
Denna gången höll den ca 10 timmar!
Nu skiter jag i att laga den, åker och byter in den på lördag. Mot en röd.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 250 eller Jonsered 2245?

Blekingen  
#118765 I Lördags bytte jag in min trasiga ms250 mot en Jonsered 2245. Hoppas farsan blir nöjd med den, eftersom det blir han som kommer att använda den mest.
Var ute och fällde några lövträd med den i dag, för att testa. Jäkla fin såg att arbeta med tycker jag. Stor skillnad mot Stihlen, som passar bäst på vedbacken.
Däremot känns den plastig och ömtålig, men det är väl för att spara vikt.
Choke och stoppreglaget känns som på en leksak. Får hanteras med varsamhet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 250 eller Jonsered 2245?

totte  
#118804 Håller vanligen bättre än vad det känns som.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 250 eller Jonsered 2245?

storpeter  
#130199 Som sagt en svår diskussion att föra på ett teoretiskt plan. En såg som känns rätt för den ene kan kännas helt bedrövlig för en annan. Jag driver en liten firma med inriktning skogsvård och köpte en MS 250 med den verktygslösa kedjespänningen i höstas av en handlare som verkligen var frälst över den "nya" tekniken och rekommenderade denna smidiga såg.
Min upplevelse av 250 var en lätt, ergonomisk, men orkeslös såg som inte alls höll måttet. Och vad gäller den verktygslösa kedjespänningen, konstaterade jag att det fungerade hjälpligt sommartid, men inte alls i snö och minusgrader.
-Nu till själva poängen i mitt inlägg..
Jag har en kollega som jobbar med samma sak som jag och som verkligen gillar sin 250. Han tycker framför allt att den verktygslösa kedjespänningen är så praktiskt, men han pratar ofta om hur bra effekt den har i förhållande till vikten mm..
Tänk att man kan tycka så olika..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).