Motorsåg och handhållet

Borra i timmer?

9 inlägg 4865 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Borra i timmer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8835 Skall timra, och funderar på att skaffa något borrverktyg för dymlingarna (ca 30+mm i halvtorrt trä, ca 40cm djupt).

Som ni förstår så är en navare en smula tidsödande. Finns det bensindrivna handhållna borrar? Mutterdragare?

Elverk + biffig handhållen sak?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8836 Stihl har en bensin driven borrmaskin vet jag ,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8840 En sån här duger länge!

Bild

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8841 Tanaka har dessa fortfarande, men jag har ingen aning var priset ligger...

Avatar Fallback
eriksberg  
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8846 Lite manligt med bensindriven borrmaskin! Kommer genast att tänka på Leslie Nielsens vibrator i Nakna pistolen... :D
Undrar om det finns jordprovsborr för markkartering till den?

/Nisse

Användarvisningsbild

Om elverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8851
Mangan skrev:Skall timra, och funderar på att skaffa något borrverktyg för dymlingarna (ca 30+mm i halvtorrt trä, ca 40cm djupt).

Som ni förstår så är en navare en smula tidsödande. Finns det bensindrivna handhållna borrar? Mutterdragare?

Elverk + biffig handhållen sak?


Vad elverk beträffar, så bör märkeffekten ligga åtminstone dubbelt så högt som elverktygets märkeffekt. Annars är det risk att beslastningen blir alltför stor när elverktyget går riktigt tungt.

Själv har jag en Honda 20 eu, som är ett riktigt trevligt elverk med maxeffekt 2 kW. Vikten är måttliga 25 kg :D, ljudnivån är låga 57 dB :D och den levererar en äkta sinusvåg :D. Elverket kan dessutom bäras i en hand. Priset blir ju dock därefter, ca 12000-14000 kr + moms beroende på inköpsställe 😡. Kvänums järn brukar oftast ha fina priser på elverk och frakten brukar oftast ingå i priset! 🧠

Andra bensindrivna elverk runt 2 kW brukar ofta väga runt 40 kg 😡, dåna som en motorgräsklippare 😡, bara leverera fyrkantsvåg 😡 och måste bäras med två händer 😡 . Priset brukar dock ligga runt 4000-5000 kr + moms.

Annars finns det ju en del fina eldrivna slagborrmaskiner på 24-36 volt, som kanske klarar ett styvt dagsverke med några extra reservbatterier? Finns det rentav laddmöjligheter på platsen?
/Niklas

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18009 Kan du ha ditt EU20 stående utomhus i regn och rusk utan att det går sönder/kortsluts?

   TS
Användarvisningsbild

IP 54 på kontakterna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18052
Mangan skrev:Kan du ha ditt EU20 stående utomhus i regn och rusk utan att det går sönder/kortsluts?


Jag har inte behövt ha den ute i regn och rusk, men jag tror det ska kunna köras under en regnig dag. Jag hittar inget om detta i manualen, men de båda växelströmskontakterna är i alla fall märkta med IP 54. Efter en regnig dag i fält är det förstås lämpligt att den får lufttorka inomhus (i ett uppvärmt utrymme, t.ex. din bostad).

/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).