Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346XPG trio brake

39 inlägg 18365 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117768 Hehehe, då förstår jag att airbag liknelsen inte gick hem. :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

bmbamse  
#117795 Hej!

Jag är en sån där "aningslös amatör" som Mickael så vackert talade om här ovan. Tror faktiskt att jag skulle må bra av en trio-brake helt enkelt för att jag i stort sett är självlärd i skogen. Hittils har det gått bra, pepparpeppar! =) På nå vis tycker jag den här tråden har gått i baklås! Vi har ett (1) proffs vad jag kan se, som verkar tycka att de kan väl få sitta där, för den gör inte mycket nytta, sedan ett par som är så jävla bra så att de skulle kunna klara sig utan kastskydd oxå om det kniper...

-Har ni så dåligt självförtroende i er yrkesroll att ni måste jöna om hur värdelöst det är med det där extra skyddet? Allt ni behöver är att välja sågen bredvid, utan, i butiken. Som den här diskussionen har artat sig så ser det ut som att samtliga som överväger att välja, eller har en triobrake är just "aningslösa amatörer".
-För proffs är de ju inte, eller?!

Jag har aldrig lagt en traktor på rygg heller!!! Jag har störtbåge på dem alla utom lillen, T-22:an, MEN jag har ingen som helst önskan att skruva undan bågen på dem som har! Jag letar faktiskt i det tysta efter en båge till lillen med, för det är jobbigt att veta att om tanken slinter en gång så kan det värsta inträffa!

Ursäkta tonen i det här inlägget, men det jag tycker bäst om på det här forumet är all hjälp man kan få i sina egna tankebanor och alla som generöst delar med sig av sina kunskaper! Den här tråden börjar likna två ungar som slåss om samma hink! :sad:

/Marcus

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117806
bmbamse skrev:sedan ett par som är så jävla bra så att de skulle kunna klara sig utan kastskydd oxå om det kniper...


Har vi läst samma tråd för jag tror ingen förespråkar att köra utan kastskydd överhuvudtaget?

bmbamse skrev:-Har ni så dåligt självförtroende i er yrkesroll att ni måste jöna om hur värdelöst det är med det där extra skyddet? Allt ni behöver är att välja sågen bredvid, utan, i butiken.


Jag har Trio-Brake på min men det var inget aktivt val utan handlaren hade bara sågar inne med Trio-Brake. Visst kunde han få hem en utan på ett par dagar men jag hade jobb att göra och behövde en såg och tänkte, varför inte. Man måste väl få diskutera huruvida säkerhetsprodukter har en poäng eller ej med hänsyn till målgruppen utan att man för den skull har dåligt självförtroende i sin yrkesroll?

bmbamse skrev:Som den här diskussionen har artat sig så ser det ut som att samtliga som överväger att välja, eller har en triobrake är just "aningslösa amatörer".
-För proffs är de ju inte, eller?!


Huruvida man är proffs eller ej avgörs inte om man har Trio-Brake eller ej, i så fall är jag inte ett proffs :) Men däremot kan man föra en diskussion huruvida detta skydd är ett måste för oss yrkesverksamma. Jag menar, vid nästa köp, måste man köpa en Husqvarna bara för att Stihl inte har Trio-Brake? Finns det några som helst belägg för att jag har mindre risk att skada mig själv med sågen än min kollega som inte har Trio-Brake? Kan Trio-Brake till och med göra att jag känner mig för självsäker med sågen och tar risker som jag annars inte skulle göra?

Ha i minnet att vi pratar om en 346:a, en såg som inte riktar sig till purfärska amatörer. Hur många amatörer går in till handlaren och köper den dyraste sågen för knappt tio tusen när man kan få en nästan lika bra för drygt halva priset?

Sen som kontrast till oss yrkesverksamma så finns det amatörer, en del amatörer kan vara lika duktiga som "proffs" men sedan finns ju de "aningslösa" eller "purfärska" amatörerna, de som aldrig har hållit i en såg förut. För att kunna för en diskussion om Trio-Brakes värde som säkerhetsprodukt så måste man även ta hänsyn till att det finns helt olika typer av användare.

Låt säga att en aningslös amatör som precis köpt en 346 XPG E-tech Trio-Brake (extra allt) ska kapa lite ved. Han (eller hon) fick uppfattningen av handlaren att denna såg med Trio-Brake är mycket säkrare än en vanlig såg. Det är varmt ute och han skippar huggarbyxorna, för han har ju Trio-Brake och kan snabbt stanna sågen med höger handled ...

Jag är för Trio-Brake på vissa sågar men samtidigt ska man tänka på att detta inte är någon revolutionerande säkerhetsgrej som helt plötsligt gör det säkert att använda motorsåg. Och vidare, hur sker de flesta olyckorna, är det med sågen eller det fallande trädet?

bmbamse skrev:Ursäkta tonen i det här inlägget, men det jag tycker bäst om på det här forumet är all hjälp man kan få i sina egna tankebanor och alla som generöst delar med sig av sina kunskaper! Den här tråden börjar likna två ungar som slåss om samma hink! :sad:


Tycker du inte om det du läser behöver du inte läsa. Jag tycker att det borde vara okej att ha olika åsikter och kunna diskutera dem. Utan att för den skull bli osams eller ovänner. :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

bmbamse  
#117819 Tack Mickael!

Det var faktiskt mest det här jag efterlyste, egentligen; lite mer uttömmande åsikter och VARFÖR man har den åsikt man har!

Jag skrev:
det jag tycker bäst om på det här forumet är all hjälp man kan få i sina egna tankebanor och alla som generöst delar med sig av sina kunskaper!

-Och det har ju du gjort nu!!

Du skrev:
Ha i minnet att vi pratar om en 346:a, en såg som inte riktar sig till purfärska amatörer. Hur många amatörer går in till handlaren och köper den dyraste sågen för knappt tio tusen när man kan få en nästan lika bra för drygt halva priset?


Det är faktiskt ett ställningstagande jag kommer fram till gång på gång på gång... Jag inser att en triobrake förmodligen skulle tvinga mig till att köra rätt, men att pynta de pengarna på en ny såg när jag redan har ett antal fullt fungerande (se min signatur) sågar att ta till känns tufft när det finns så mycket "mer angelägna" hål att stoppa sina surt förvärvade pengar i... Kanhända jag resonerar annorlunda om den dagen skulle komma då man kanske rent utav har sågat igenom skyddsbyxorna??! Något som jag däremot definitivt kommer att lägga slantarna på är ett motorsågskörkort, men arbetstider och andra yttre engagemang har hittils inte stämt för att det ska ha blivit av än... Det ämnet hör dessutom hemma i nå'n annan tråd...


Mickael skrev:
Jag tycker att det borde vara okej att ha olika åsikter och kunna diskutera dem. Utan att för den skull bli osams eller ovänner. :)

-Hade inte inte kunnat säga det bättre själv! :P

/Marcus

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117821
bmbamse skrev:Hej!

Jag är en sån där "aningslös amatör" som Mickael så vackert talade om här ovan. Tror faktiskt att jag skulle må bra av en trio-brake helt enkelt för att jag i stort sett är självlärd i skogen. Hittils har det gått bra, pepparpeppar! =) På nå vis tycker jag den här tråden har gått i baklås! Vi har ett (1) proffs vad jag kan se, som verkar tycka att de kan väl få sitta där, för den gör inte mycket nytta, sedan ett par som är så jävla bra så att de skulle kunna klara sig utan kastskydd oxå om det kniper...

-Har ni så dåligt självförtroende i er yrkesroll att ni måste jöna om hur värdelöst det är med det där extra skyddet? Allt ni behöver är att välja sågen bredvid, utan, i butiken. Som den här diskussionen har artat sig så ser det ut som att samtliga som överväger att välja, eller har en triobrake är just "aningslösa amatörer".
-För proffs är de ju inte, eller?!

Jag har aldrig lagt en traktor på rygg heller!!! Jag har störtbåge på dem alla utom lillen, T-22:an, MEN jag har ingen som helst önskan att skruva undan bågen på dem som har! Jag letar faktiskt i det tysta efter en båge till lillen med, för det är jobbigt att veta att om tanken slinter en gång så kan det värsta inträffa!

Ursäkta tonen i det här inlägget, men det jag tycker bäst om på det här forumet är all hjälp man kan få i sina egna tankebanor och alla som generöst delar med sig av sina kunskaper! Den här tråden börjar likna två ungar som slåss om samma hink! :sad:

/Marcus


Jag tycker att det var ett bra inlägg du har skrivit. Jag ska försöka lämna sandlådan och istället skriva om mina tankar om Trio-braken.

Jag jobbar med manuellt skogsarbete och är självverksam skogsägare. Jag var lite skeptisk till Trio-Brake då den såg ut att kunna vara ivägen både vid arbete och i skoterlådan. Nu har jag kört några dagar med en Trio-Brake såg och är helt klart nöjd med den. Inte ivägen vare sej i arbete eller i skoterlådan. Det blir en mer ergonomisk rörelse att lösa ut bromsen med bakre handen när man ska förflytta sej eller ställa ifrån sej sågen. Nu har jag som tur är inte testat om den kan rädda livet på mej men det är ju lite som liknelsen med störtbågen på traktorn och jag är övertygad om att den kan göra nytta i en del situationer.
För mej är det självklart att använda de skydd som finns tillgängliga utan att överdriva så att arbetet ändå går att utföra. Och nej jag kör inte utan skyddsbyxor bara för att jag har trio-Brake lika lite som jag gör dåraktiga omkörningar med bilen bara för att det finns airbag.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Kjell S  
#117826 Har både och.. ingen större skillnad - får lära mig böja på benen mer vid marknära sågning. Så det liknar lite som det
sjukgymnasten brukar påpeka. Det ergonomiska med tb-n är väl i längden bara plus.
Har större problem med att jag kommer åt stoppknappen i tid o otid...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

bmbamse  
#117842 Emil N skrev:
Jag tycker att det var ett bra inlägg du har skrivit.


Tack Emil! Var lite rädd att jag klev lite hårt på några tår, mitt intresse i det här är nämligen att försöka lista ut om grejen är bra nog att göra mig själv till en bättre huggare och det därmed kan vara värt de pengar det innebär. Jag tyckte inte jag fick någon vidare hjälp med det förut, så jag blev lite irriterad. :oops:

Nu tycker jag däremot det verkar lovande! :P

Jag har ju problem med ryggen med, så Kjell S kommentar är också värd att väga in. :???:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117847 Det är mer ergonomiskt att lösa ut med höger hand men samtidigt så sitter det i ryggmärgen att lösa ut med vänster och sen är ju resten av sågarna utan Trio-Brake så för mig gör det ingen skillnad och vad det gäller att tvingas till ett korrekt arbetssätt så tror jag effekten är marginell när det gäller erfarna huggare då jag själv inte har märkt av något sådant.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Kjell S  
#117854 Erfaren o erfaren... En annan börjar bli gammal o stel, vilket mest beror på att man lärt sig en teknik som gör att man inte använder leder o muskler fullt ut.. Bekväm blir man med åren. Å inte råd med nå´n dräng...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).