Motorsåg och handhållet

Angående Husqvarna 560 etc

58 inlägg 24592 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

SawTroll  
#109895 Det var ingen feil på denne før-produksjon sagen....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

peter399  
#109914 Mange,

Jag kan inte låta bli att undra lite, Elux är bland det vanligaste ordet i dina inlägg. Här är ett litet utdrag av de senaste:


"Det är Italien, öst, Brasilien o NordAmerika som står för flertalet av Elux/HVA's tillverkning..."

"De har inte råd med hur mycket skit som helst, då slutar det som Textron, vilket är exakt samma väg Elux går nu! ... "

"Jag skulle gärna vilja säga att det har varit bra för industrin att Husqvarna köptes av Elux och att de fick de chanser o kapital de önskade... "

"Om man ser det från mitt håll är Husqvarna inte döende utan dött! Nu är det Elux som driver ett märke..."

"Nu är det två stora aktörer på marknaden, Tyska Stihl och Internationella Husqvarna (Elux) ..."

Du hävdar igen och igen och igen att Husqvarna mer eller mindre ÄR Elektrolux. Rätta mig nu om jag har fel men Elektrolux sålde Husqvarna 2006. Elektrolux är inte ens med bland de10 största ägarna i Husqvarnas AB, titta gärna här:

http://corporate.husqvarna.com/?p=cg&s= ... fw_lang=sv

Skulle de mot förmodan vara nummer 11 så har de mindre än 1,5 %.... Verkar mest vara pensionsfonder (=svenska folket) som äger Husqvarna.

Och tittar man i styrelsen så hittar då inte jag en enda person från Elektrolux:

http://corporate.husqvarna.com/index.ph ... fw_lang=sv

För mig känns det som att ALLA band med Elux är avklippta för länge sen. I ditt tredje inlägg ovan så var det helt plötslig bra att Hva köptes av Elux, i alla dina andra inlägg är Elux ett skällsord. Får inte riktigt ihop det.

Du skriver att aldrig förr har konkurrenterna haft fler bättre sågar. Visa då gärna på ett par exempel så kan vi diskutera det. I mina ögon är Hva världsledande i följande sågar: 346 , 372 OCH 576 , 390. Och för att ingen ska föranledas att tro att jag bara gillar hva så anser jag även att följande andra sågar är världsledande i sina klasser: Stihl MS200, Stihl MS361 (görs ju tyvärr inte längre, just nu har jag ingen favorit i 60cc klassen men 560:n ser ju ut att råda bot på detta) och Dolmar PS7900,

"Makita är ett bra exempel på att det visst kan göras bra grejer i öst. Dolmar/Makita sågarna monteras i Tyskland, Tyska komponenter och öst grejer.." Görs det bra grejer i öst om sågarna görs i Tyskland med tyska komponenter ??

Vill inte anklaga dig på något sätt men du får gärna förklara Elux grejen för mig.

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

SawTroll  
#109920
peter399 skrev: .....

Vill inte anklaga dig på något sätt men du får gärna förklara Elux grejen för mig.


Du har helt rett, så langt jeg vet - det er noe som ikke er riktig! :?:

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109921 OK. Jag försöker gärna!
Det finns massor i ämnet på internet, lite finns kvar från delningen och hur det gick till med.

Vi är överens om att Elux köper HVA. Men sen blir det en bolags/Aktie rokad och namnbyte.
Nu blir det lite krångligt...
Inga pengar byter hand! Det var ingen försäljning till eller från något, samma ägande finns kvar.
Vem äger då Elux OCH Husqvarna som den gröna sidan kallas? Investor har Aktie majoritet nu och innan.
Investor är ägare av Elux och tillsätter styrelse och vd i Husqvarna group som gröna sidan nu kallas.
De som håller i styret är samma som tidigare, den enda förändring som skett är ett nambyte och till viss del sidbyte för de som ville ha öronmärkta Husqvarna aktier.
Elux heter då Husqvarna på före detta gröna sidan o Elux på före detta vita sidan, med samma styre och ägande.
Husqvarna som det var slutade existera då det blev ett med elux.
Det stod ett tag Husqvarna/Electrolux/Sverige, nu bara Husqvarna fast samma ägare och styre som Elux.
Det betyder att de kan skriva Made by Husqvarna på allt som görs i det som var gröna sifdan av Elux.


Avknoppning av Husqvarna

Fram till och med den 12 juni 2006 ingick även det gamla svenska industriföretaget Husqvarna i koncernen. Husqvarna grundades redan 1689 och har genom åren tillverkat allt från vapen, till motorcyklar och gjutjärnsspisar. Numera förknippar många företaget med dess symaskiner, men även med utomhusredskap som gräsklippare och motorsågar. 1978 blev Husqvarna en del av Electrolux, men efter nästan 30 år valde koncernen i juni att avknoppa företaget och göra Husqvarna till ett eget bolag. En renodling av Electrolux kommer enligt koncernen underlätta för styrelse och ledning att tillvarata de operationella och strategiska möjligheterna inom varje affärsområde. Husqvarna har utvecklats väl de senaste åren och genom en avknoppning får även andra chansen att investera i bolaget, vilket skulle möjliggöra en framtida expansion. Husqvarna kan numera handlas på Stockholmsbörsens Olista. Husqvarna AB är moderbolag i Husqvarna Group som täcker in märken som Husqvarna, Jonsered och McCulloch. Husqvarna Utomhusprodukter blev åter ett självständigt bolag i juni medan Husqvarna Hushållsprodukter stannar inom Electrolux.


http://www.investorab.com/sv/VaraInvest ... ldingguid={8609B658-CF0C-4127-88EA-B7C7BD8081B1}

http://corporate.husqvarna.com/?p=cg&s= ... fw_lang=sv
http://electrolux.com/Files/IR/Prospekt ... rna_sv.pdf

Jag har gjort min läxa på detta o har massor läst o till viss del sparat med.
Önskar jag kunde förklara bättre...
Men sök o läs själva, det mästa finns tillgängligt... Men inte allt...
Ni ska veta att det som delats kan sättas ihop igen, likväl tömmas o läggas ner.


Makita äger Majoritet i Dolmar av en anledning, för att få del av deras produkter.
De har gjort nåt väldigt unikt i storbolagsvärlden o låter bli att påverka Dolmar utan bara utnyttja dem på ett i storbolagsvärlden sett smart sett.
Sågarna produceras med få undantag i Tyskland. Deras trimmrar o annat sånt görs i öst genom Makita.
Var o en fokuserar på det de gör bäst. Och det verkar funka bra.
Dolmar anses inte av Makita eller sig själv vara fristående, men inte heller helt uppköpt.
Dolmar A member of Makita Group.

Makita och Elux hanterar samma situation väldigt olika o Dolmar tillåts köra sitt race utan tanke på att bli störst eller sälja mest. Mig veterligen har inte detta hänt någon gång i Elux koncernen.

Companion, Partner, Eia, Jo-Bu (ingick i förvärvet av Partner liksom Pioneer) McCulloch är några proffs sågar som fanns upp till o vissa en tid efter förvärv, men som nu är borta. Sågmärkena och aktörerna på marknaden är idag få. Detta gagnar inte Konsumenten.

Vi konsumenter här har två stora aktörer o välja på nu, Elux/Husqvarna och Stihl.

Att jag envisas med att kalla det Elux/Husqvarna är för att markera tydligare om det gäller före eller efter Elux.
För mig är skillnaden gigantisk.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109922 Jag diskuterar gärna o har ofta fel o lär mig därav.
Diskuteras det sakligt o nåtsånär vettigt så är det ett lärorikt nöje, men inlägg som inte tillför ett smak i discussion gör att man tröttnar eller blir irriterad och ger upp alt ställer sig på tvären.

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

SawTroll  
#109923 Diskutere er greit, men din negativitet imot HVA har vært litt for drøy den siste tiden (et par år). 😡

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109925 Bilder o specifikationer hit o dit hjälper de köp kåta..... Inte mig!
Visa mig såg som funkar ett år i skogen utan en massa kladd o service!
Då blir jag glad!

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#109926 Vilka är det som inte funkar ??

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Nonkan  
#109927 Det jag tror Mange menar med HVA/Elux är att nuvarande Husqvarna sköts med en mentalitet som ligger kvar sedan Electrolux ägande.

Bland annat handlar det om hur Husqvarna nu sköts och förändras.

En enkel sökning på google ger svar:
http://corporate.husqvarna.com/index.ph ... fw_lang=en

Magnus Yngen, nuvarande VD på Husqvarna kommer närmast från en post som vice-VD på Electrolux. Ett Electrolux som under Yngens tid där bl.a. lade ner dammsugarproduktionen i Västervik (som för övrigt var lönsam, bara inte tillräckligt lönsam) för att flytta produktionen till lågkostnadsland.

Det är lätt att dra paralleller till det faktum att Husqvarna köpte det välmående Klippo i Malmö. Efter ett år flyttades produktionen till Höör, för "samordningsvinster". Nu, när fabriken precis kommit igång, så ska produktionen till Polen för att "det är närmare med leveranser till kontinenten".

Även nedläggningar av "små olönsamma enheter" är något de i styrelser som Husqvarnas är bra på att göra. Ett färskt exempel är nedläggningen av kapmaskinstillverkning i Tandbyn. Att de 160 som jobbade där, detta i ett samhälle med ca 300 invånare, blir arbetslösa spelar liksom ingen roll när aktieägarna ska få tillbaka en del av sin investering.

Min personliga åsikt är att Yngen är anställd för att rensa upp och slå ihop småenheter för att sedan gå vidare till ett nytt jobb medan någon annan får försöka styra företaget Husqvarna mot framtiden.

Det blir på något sätt väldigt opersonligt i så stora, börsnoterade, företag. En kultur som Husqvarna ärvt från Electrolux. Det känns ganska ofta som att det i styrelsen inte sitter någon som verkligen bryr sig om produkterna Husqvarna gör, utan för dem skulle det kunna vara dammsugare, kläder eller vadsomhelst som går att sälja.

Då känns en lösning som Stihl har mycket personligare. En stiftelse kontrollerad av familjen Stihl äger allting. Andreas Stihl har gett sin familjs namn till sina egna produkter och det förpliktigar. Familjen Stihl kommer från Waiblingen, och det är inte särskilt troligt att de lämnar sin hemort för att göra snabba pengar. Hela företaget Stihl präglas av en långsiktighet som inte går att få i det finansklimat som råder på börsen, där kvartalsrapporterna styr allting. Att över huvud taget bry sig om kvartalsrapporter i en bransch som styrs av vädret och präglas av säsongsvariationer är oerhört korkat.

Jämför gärna med IKEA som är uppbyggt på samma sätt som Stihl, en stark ägarfamilj som bryr sig om sitt företag.

Det är nog det här kortsiktiga tänkandet som gör att Husqvarna mer och mer uppfattas som giriga. Vi pratar om ett företag som har firat 300 år, alltså ett av världens äldsta företag, som idag tycker det är viktigt att inte aktien faller med några % bara för att sommaren varit lite sämre än året innan.

Jag tror Husqvarna bör tänka sig för lite om hur de vill uppfattas. Just nu är det många ÅF i Sverige, en prestigemarknad, som är ganska förbannade på hur företaget sköts. Det handlar om kvalitet på produkter, leveranssäkerhet, tillgänglighet, hantering av varumärken och mycket mer. Stihl gör helt enkelt ett bättre jobb just nu. För oss som säljer båda märkena ser vi en stor skillnad i hur det är att jobba mot dem, vilket givetvis återspeglas i vår egen försäljning.

Erfarenheten gör att vi drar oss för att pusha Husqvarnas nyheter (barnsjukdomar på de senaste prestigesläppen) medan vi med tillförsikt vågar kampanja Stihls nyheter, då vi vet att produkten är testad och fungerar som den är tänkt, i vårt klimat och för våra förhållanden samt att om det nu skulle vara något problem så blir vi tagna på allvar på en gång (ett färskt exempel är att tillsvidare skickar Stihl med en extra krok till sina röjselar X-Fit, då det kommit fram synpunkter på att de slitits ner lite för fort).

Det är även många inom Husqvarna som inte gillar hur det fungerar just nu. Även de tycker att hela tänket är för kortsiktigt och att det sparas för mycket på vissa avdelningar, bl.a. service ut mot ÅF. Det är långa beslutsvägar och väldigt många mellanchefer, vilket gör det lite svårjobbat.

Blev lite långt, men jag är lite upprörd och inte alls trött :)

Förresten:
Hans Linnarson, Head of sales Europe & Asia Pacific. Tidigare ansvarig för konsumentprodukter till världen, utom Europa och USA på Electrolux:
http://corporate.husqvarna.com/?p=about ... fw_lang=en

Så, minst två av styrelsemedlemmarna i Husqvarna kommer tidigare från Electrolux, så det finns kopplingar. Sedan köpet av Gardena finns även Gardena-kopplingar (fniss) med Martin Bertinchamp.

Hela styrelsen finns här:
http://corporate.husqvarna.com/index.ph ... fw_lang=en

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109954 Du uttrycker dig mycket bättre än jag o beskriver bättre känslan jag åxå har.

Jag har ofta gjort paralleller med tidigare märke i Historien.
Homelite/Textron gick i exakt samma spår som Husqvarna/Partner/Jonsered går i nu.
Storbolags tänkandet då var inte nytt o fungerar lika dan't idag som då. Precis samma steg i utveckingen går det med omstruktureringar, slimmningar, mindre ÅTF kontakt-Kund kontaktmer tryck på konsumtions marknaden och mindre intresse på proffs sidan. De visar vad marknaden behöver i stället för att göra det de vill ha.
Enheter, Marginaler, Aktievinst.

Hade det gynnat användarna hade det varit sin sak, men det visas gång på gång att det inte gynnar oss.


Kipp.
Du ville ha Husqvarna Modeller uppräknade så här några som inte var färdiga nog att komma ut på marknaden i mitt tycke: 570, 575, 445/450, 455, 334, 261, 133 för att nämna några.
De blev bättre senare i de flesta fall, utom miljöfläktarna. De blev inte bättre i bemärkelsen att de blev riktigt bra utan mindre dåliga.

För att stå sig på marknaden idag behövs några bra modeller, det har Husqvarna i dagsläget.
Men för att stå sig på marknaden framöver behövs inte de senaste o inte det vassasste utan det pålitligaste!
Det som går bäst utan krångel! Jag tycker det är kanon att det utvecklas o att det finns funderingar. Men att släppa produkter som ska testas på marken är lite att skjuta sig i foten. Visst, de kan lämna in o få garanti i vissa fall, men ingen ersättning för förlorad arbetstid, irritation etc. Det får handlarna snacka sig till goda sidan eller på annat vis släta över.

Att inte hålla de allra strängaste emmisions kraven betyder inte annat än att man inte kan marknadsföra det som just det.
Sälja gör man ändå. Det säljs konsumtions sågar överallt i världen utan en tanke på emmisioner!
Även där de har de högsta kraven vill de ha grejer som funkar bra o är prisvärda.

Det går snabbt o förlora en trogen märkes kund, men inte lätt om ens möjligt o få tillbaka den.
Jag var trogen Husqvarna kund och skulle gärna vilja säga att det är det bästa på marknaden.
Förhoppningsvis kan jag göra det igen.
Faktum kvarstår! Fler Stihl i skogen idag o fler Stihl säljare på högre volymer nu än nånsin!

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#109982 Visst är det fler Stihl i skogen än tidigare men på dig låter det som det inte finns en hva kvar i skogen och det är inte så nära sanningen,,,,

575 var en av dom första större proffssågarna med strato och visst tusan var det ett litet experiment och nog hade den problem i början men dom sista verkar dom som har dom och kör med dom vara nöjda med, själv tycker jag att det är lite för lite kraft för vikten den har !!!

Men detta med att låta kunderna testa sågarna är ju inte specifikt för Hva det är det fler tillverkare som gör och förändrar saker i produktionen för att få bukt med problemen och i vissa fall blir det som du bättre och vissa fall mindre dåligt bara även detta inte nått specifikt för Hva ,,,,
Och det är det som blir så tradigt att lyssna på, för det är endast Hva's problem dom du pratar om ,,,
Huggare som inte kan jobba pga sågarna står är inte heller nått specifikt för Hva ,,,
Var gärna lite mer nyanserad i din kritik mot tillverkarna så blir det intressantare att läsa och diskutera, för som sagt problemen du tar upp är inte specifika för Hva utan gäller flera tillverkare !!!

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109985 Här finns inte mycket Husqvarna kvar i skogen längre. Det är inte en lokal trend som du tror utan ett stort problem.
Jag kan ju inte svara med Stihl snack när det gäller Husqvarna... Har dålig koll på dem så jag säger inget alls!
Fler stihl säljare, bättre priser o grejer ger det resultatet!
Jag kan bara tala efter egen erfarenhet hur jag får det serverat.

Om du tror att det bara är jag som upplever detta så har du tvärfel! Det finns inte många som öppet kan säga vad de tycker.
Jag snackar inte ut i luften om ditt o datt utan har belägg för det jag skriver.
Det är väl bättre med bilder o skitsnack läst på andra websidor än ta del av den erfarenhet som finns här!

Men OK, förstår att det inte är kul o läsa hur det upplevs och tar ett steg tillbaka o ser på i stället som flera andra medlemmar gör.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#109990 Gör så du ,,,,

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

peter399  
#110188
Mange skrev: Vem äger då Elux OCH Husqvarna som den gröna sidan kallas? Investor har Aktie majoritet nu och innan. Investor är ägare av Elux och tillsätter styrelse och vd i Husqvarna group som gröna sidan nu kallas.
De som håller i styret är samma som tidigare.



Så du menar att eftersom Investor äger aktier i Elektrolux och 15%!! av aktierna i Husqvarna så skulle det betyda att HVA = Elux ? Det köper då inte jag. Och skulle företagsmentaliteten helt styras av denna minst sagt
långsinta koppling så skulle det väl lika gärna kunna vara Scania-mentalitet i HVA pga Investor? (Scania som för övrigt fortfarande är Scania och inte MAN pga Investor). I praktiken finns alltså inte de samband du beskriver.
Mange skrev:
Vi konsumenter här har två stora aktörer o välja på nu, Elux/Husqvarna och Stihl.
Att jag envisas med att kalla det Elux/Husqvarna är för att markera tydligare om det gäller före eller efter Elux.


Så du vill skilja på före och efter E-lux, men eftersom vi NU bara har Stihl och Elux att välja på.... då finns det väl inget "efter Elux" då eller?

Det känns mer som du utövar ngn slags personlig vendetta mot HVA på grund av någon förmodligen historisk orsak. Eller utnyttjar du helt enkelt tillfället för smutskastning av ett specifikt märke eftersom du säljer ett annat?

Denna tråd handlar om 560xp, en såg med enorma förväntningar från alla håll. Alla trådar med 560xp eller 562xp i ämnesraden söks av folk från hela världen och översätts med Google och andra språkhjälpmedel. Se bara på de amerikanska medlemmar SF har fått bara för att följa denna såg.. Att en sådan tråd då ska handla om ogrundade påhopp på HVA i stil med att de som styr jobbar med diskmaskiner och bryr sig inte ett skit om sågar .. anser då jag som beklagligt och inte lär det hjälpa någon av de hedersknyfflar som står där på golvet på HUSQVARNA AB och är stolta över sitt jobb och sin produkt med/utan/före/efter Elektrolux..

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110199 5-6 månader framåt var vad en Husqvarna-representant sa angående säljstart för 560/562.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).