lör 11 dec 2010, 02:10#109927
Det jag tror Mange menar med HVA/Elux är att nuvarande Husqvarna sköts med en mentalitet som ligger kvar sedan Electrolux ägande.
Bland annat handlar det om hur Husqvarna nu sköts och förändras.
En enkel sökning på google ger svar:
http://corporate.husqvarna.com/index.ph ... fw_lang=enMagnus Yngen, nuvarande VD på Husqvarna kommer närmast från en post som vice-VD på Electrolux. Ett Electrolux som under Yngens tid där bl.a. lade ner dammsugarproduktionen i Västervik (som för övrigt var lönsam, bara inte tillräckligt lönsam) för att flytta produktionen till lågkostnadsland.
Det är lätt att dra paralleller till det faktum att Husqvarna köpte det välmående Klippo i Malmö. Efter ett år flyttades produktionen till Höör, för "samordningsvinster". Nu, när fabriken precis kommit igång, så ska produktionen till Polen för att "det är närmare med leveranser till kontinenten".
Även nedläggningar av "små olönsamma enheter" är något de i styrelser som Husqvarnas är bra på att göra. Ett färskt exempel är nedläggningen av kapmaskinstillverkning i Tandbyn. Att de 160 som jobbade där, detta i ett samhälle med ca 300 invånare, blir arbetslösa spelar liksom ingen roll när aktieägarna ska få tillbaka en del av sin investering.
Min personliga åsikt är att Yngen är anställd för att rensa upp och slå ihop småenheter för att sedan gå vidare till ett nytt jobb medan någon annan får försöka styra företaget Husqvarna mot framtiden.
Det blir på något sätt väldigt opersonligt i så stora, börsnoterade, företag. En kultur som Husqvarna ärvt från Electrolux. Det känns ganska ofta som att det i styrelsen inte sitter någon som verkligen bryr sig om produkterna Husqvarna gör, utan för dem skulle det kunna vara dammsugare, kläder eller vadsomhelst som går att sälja.
Då känns en lösning som Stihl har mycket personligare. En stiftelse kontrollerad av familjen Stihl äger allting. Andreas Stihl har gett sin familjs namn till sina egna produkter och det förpliktigar. Familjen Stihl kommer från Waiblingen, och det är inte särskilt troligt att de lämnar sin hemort för att göra snabba pengar. Hela företaget Stihl präglas av en långsiktighet som inte går att få i det finansklimat som råder på börsen, där kvartalsrapporterna styr allting. Att över huvud taget bry sig om kvartalsrapporter i en bransch som styrs av vädret och präglas av säsongsvariationer är oerhört korkat.
Jämför gärna med IKEA som är uppbyggt på samma sätt som Stihl, en stark ägarfamilj som bryr sig om sitt företag.
Det är nog det här kortsiktiga tänkandet som gör att Husqvarna mer och mer uppfattas som giriga. Vi pratar om ett företag som har firat 300 år, alltså ett av världens äldsta företag, som idag tycker det är viktigt att inte aktien faller med några % bara för att sommaren varit lite sämre än året innan.
Jag tror Husqvarna bör tänka sig för lite om hur de vill uppfattas. Just nu är det många ÅF i Sverige, en prestigemarknad, som är ganska förbannade på hur företaget sköts. Det handlar om kvalitet på produkter, leveranssäkerhet, tillgänglighet, hantering av varumärken och mycket mer. Stihl gör helt enkelt ett bättre jobb just nu. För oss som säljer båda märkena ser vi en stor skillnad i hur det är att jobba mot dem, vilket givetvis återspeglas i vår egen försäljning.
Erfarenheten gör att vi drar oss för att pusha Husqvarnas nyheter (barnsjukdomar på de senaste prestigesläppen) medan vi med tillförsikt vågar kampanja Stihls nyheter, då vi vet att produkten är testad och fungerar som den är tänkt, i vårt klimat och för våra förhållanden samt att om det nu skulle vara något problem så blir vi tagna på allvar på en gång (ett färskt exempel är att tillsvidare skickar Stihl med en extra krok till sina röjselar X-Fit, då det kommit fram synpunkter på att de slitits ner lite för fort).
Det är även många inom Husqvarna som inte gillar hur det fungerar just nu. Även de tycker att hela tänket är för kortsiktigt och att det sparas för mycket på vissa avdelningar, bl.a. service ut mot ÅF. Det är långa beslutsvägar och väldigt många mellanchefer, vilket gör det lite svårjobbat.
Blev lite långt, men jag är lite upprörd och inte alls trött
Förresten:
Hans Linnarson, Head of sales Europe & Asia Pacific. Tidigare ansvarig för konsumentprodukter till världen, utom Europa och USA på Electrolux:
http://corporate.husqvarna.com/?p=about ... fw_lang=enSå, minst två av styrelsemedlemmarna i Husqvarna kommer tidigare från Electrolux, så det finns kopplingar. Sedan köpet av Gardena finns även Gardena-kopplingar (fniss) med Martin Bertinchamp.
Hela styrelsen finns här:
http://corporate.husqvarna.com/index.ph ... fw_lang=en
Fixar med lite allt möjligt.