Motorsåg och handhållet

Angående Husqvarna 560 etc

58 inlägg 24531 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110208 Ytterligare ett litet inlägg i "Electrolux-debatten":
Jag är nog böjd att hålla med Mange och Nonkan om HVA:s utveckling mot storbolagstänkande med mindre fokus på bra produkter och mera fokus på "varumärke". T.ex. verkar det inte längre finnas någon chef för skogsprodukter, däremot har förra chefen för "Konsumentprodukter Övriga världen och Massmarknaden" fått ansvar för alla produkter. Detta verkar ju synas i kvalitetstänkandet.

Jämförelsen med Stihl är ju slående och den dagen då det inte längre tillverkas några sågar i Huskvarna ser jag ingen anledning att fortsätta köpa röda/oranga sågar.Vad gäller kvalitetstänk kan man jämföra med t.ex. Cylinda. Sedan det företaget togs över av italienare har kvalitén sjunkit drastiskt och nu är det nog dags att tyvärr börja köpa tyskt (=Miele) för att få något som håller. Således kan det ta mindre än 10 år att köra ett s.k. varumärke i botten om man inte behåller företagets grundvärden.

Däremot håller jag inte med om att kalla HVA för Elux/HVA bara för att det är Investor som är ägare. I så fall är det väl mer relevant att kalla det för Atlas Copco/HVA eller Ericsson/HVA eftersom ju Investor äger mycket mer i dessa företag än i Elux. Dessutom är ju två av styrelsemedlemmarna också medlemmar i dessa företags styrelser Även om HVA varit ägda av Elux tidigare är det nu ett helt separat bolag och jag kan nog tro att många av de anställda är glada att bli av med den gamla ägaren (ungefär som Saab-folket i Trollhättan är glada över att ha blivit av med GM)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Jan Kr  
#110565
Mange skrev:OK. Jag försöker gärna!
Det finns massor i ämnet på internet, lite finns kvar från delningen och hur det gick till med.

Vi är överens om att Elux köper HVA. Men sen blir det en bolags/Aktie rokad och namnbyte.
Nu blir det lite krångligt...
Inga pengar byter hand! Det var ingen försäljning till eller från något, samma ägande finns kvar.
Vem äger då Elux OCH Husqvarna som den gröna sidan kallas? Investor har Aktie majoritet nu och innan.
Investor är ägare av Elux och tillsätter styrelse och vd i Husqvarna group som gröna sidan nu kallas.
De som håller i styret är samma som tidigare, den enda förändring som skett är ett nambyte och till viss del sidbyte för de som ville ha öronmärkta Husqvarna aktier.
Elux heter då Husqvarna på före detta gröna sidan o Elux på före detta vita sidan, med samma styre och ägande.
Husqvarna som det var slutade existera då det blev ett med elux.
Det stod ett tag Husqvarna/Electrolux/Sverige, nu bara Husqvarna fast samma ägare och styre som Elux.
Det betyder att de kan skriva Made by Husqvarna på allt som görs i det som var gröna sifdan av Elux.


Avknoppning av Husqvarna

Fram till och med den 12 juni 2006 ingick även det gamla svenska industriföretaget Husqvarna i koncernen. Husqvarna grundades redan 1689 och har genom åren tillverkat allt från vapen, till motorcyklar och gjutjärnsspisar. Numera förknippar många företaget med dess symaskiner, men även med utomhusredskap som gräsklippare och motorsågar. 1978 blev Husqvarna en del av Electrolux, men efter nästan 30 år valde koncernen i juni att avknoppa företaget och göra Husqvarna till ett eget bolag. En renodling av Electrolux kommer enligt koncernen underlätta för styrelse och ledning att tillvarata de operationella och strategiska möjligheterna inom varje affärsområde. Husqvarna har utvecklats väl de senaste åren och genom en avknoppning får även andra chansen att investera i bolaget, vilket skulle möjliggöra en framtida expansion. Husqvarna kan numera handlas på Stockholmsbörsens Olista. Husqvarna AB är moderbolag i Husqvarna Group som täcker in märken som Husqvarna, Jonsered och McCulloch. Husqvarna Utomhusprodukter blev åter ett självständigt bolag i juni medan Husqvarna Hushållsprodukter stannar inom Electrolux.


http://www.investorab.com/sv/VaraInvest ... ldingguid={8609B658-CF0C-4127-88EA-B7C7BD8081B1}

http://corporate.husqvarna.com/?p=cg&s= ... fw_lang=sv
http://electrolux.com/Files/IR/Prospekt ... rna_sv.pdf

Jag har gjort min läxa på detta o har massor läst o till viss del sparat med.
Önskar jag kunde förklara bättre...
Men sök o läs själva, det mästa finns tillgängligt... Men inte allt...
Ni ska veta att det som delats kan sättas ihop igen, likväl tömmas o läggas ner.


Makita äger Majoritet i Dolmar av en anledning, för att få del av deras produkter.
De har gjort nåt väldigt unikt i storbolagsvärlden o låter bli att påverka Dolmar utan bara utnyttja dem på ett i storbolagsvärlden sett smart sett.
Sågarna produceras med få undantag i Tyskland. Deras trimmrar o annat sånt görs i öst genom Makita.
Var o en fokuserar på det de gör bäst. Och det verkar funka bra.
Dolmar anses inte av Makita eller sig själv vara fristående, men inte heller helt uppköpt.
Dolmar A member of Makita Group.

Makita och Elux hanterar samma situation väldigt olika o Dolmar tillåts köra sitt race utan tanke på att bli störst eller sälja mest. Mig veterligen har inte detta hänt någon gång i Elux koncernen.

Companion, Partner, Eia, Jo-Bu (ingick i förvärvet av Partner liksom Pioneer) McCulloch är några proffs sågar som fanns upp till o vissa en tid efter förvärv, men som nu är borta. Sågmärkena och aktörerna på marknaden är idag få. Detta gagnar inte Konsumenten.

Vi konsumenter här har två stora aktörer o välja på nu, Elux/Husqvarna och Stihl.

Att jag envisas med att kalla det Elux/Husqvarna är för att markera tydligare om det gäller före eller efter Elux.
För mig är skillnaden gigantisk.


dolmars tillverkning är enligt uppgift på väg till malaysa. Så gick det med det. Men det gör inte mej nått för dom va ändå inge bra. Så särskilt unikt vet jag inte om det är men att makita aldrig skjutit till pengar för utveklingsändamål kan nog däremot anses unikt. Det märks ju på produkten, inte säskilt genomarbetad precis.

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Sandström87  
#110724www.aj-maskin.se finns det bilder och någon film på den nya husqvarnan under fliken senaste nytt

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

bema  
#110849 Såg att bla aj-maskin tagit hem en massa 346:or för utförsäljning. Så lansering av de nya modellerna kan inte vara långt borta.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#110860 Har även sett en massa 359:or ute på blocket så med lite tur kanske dom nya är närmare än man tror :)
Jag har dock fått ett löfte av "min" handlare att han skall säga till innan 346NE försvinner från marknaden och han har inte sagt nått ännu så ,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Christerh  
#111161 Ett tips är att inte köpa de första som kommer ut på marknaden av en ny produkt.
Ovana montörer tenderar att göra ganska mycket fel i början.
Skall det monteras ca 2000 sågar/dygn kommer det ut en ganska så hög felprocent innan allt är åtgärdat, och den kvalitetskontroll som finns är inte så effektiv
Men som sagt det har ännu inte producerats några av dessa sågar.
Kvalitetstänket som fanns förr är nu mer borta och nu är det den kortsiktiga vinsten som räknas, det tror jag kan straffas i framtiden.
Tex rider och klippare som skall flyttas till Polen är ännu inte i produktion pga brist på kompetent arbetskraft, merparten av arbetarna kommer från Ukraina och kan man inte få arbetare från orten så tenderar det till en stor personalomsättning med kvalitetsbrister som följd.
Resultatet i dagsläget är att den nya ridermodellen som skulle varit ute till försäljning 2011 kommer att bli försenad.
Husqvarna är ett aktiebolag som skall leverera varja rapport så aktieägarna blir nöjda och cheferna får höjd bonus, i år fick styrelsen dela på 63milj.
Husqvarna har valt att öka sina vinster genom att flytta sina produkter dit det är billigast att tillverka dem och de byter underleverantörer eftersom,
istället för att öka sin försäljning genom att göra den bästa produkten

   TS
Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111208 Om dom inte hade velat ha kvalitetsgrejjer sa hade dom vall inte vantat sa har lange med att slappa den nya sagen. XP modellerna tillverkas i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111213 Kan ju också vara att de stoppat lite för mycket Kina-skit i sågen och fått problem.

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Christerh  
#111219
Emil N skrev:Om dom inte hade velat ha kvalitetsgrejjer sa hade dom vall inte vantat sa har lange med att slappa den nya sagen. XP modellerna tillverkas i Sverige.


Kvalitetsproblem brukar dyka upp senare än noll-serierna pga att de senare leveranserna kommer i olika batcher och då ser man vad de olika leverantörerna går för.
Att en nollserie med kontrolerade detaljer inte faller väl ut betyder att man har problem med endera leverantörerna eller kvaliteten sällan på monteringen.
Husqvarnas ambition är inte att sälja dåliga produkter men de kommer till ett datum då en ny produkt måste in på marknaden pga avgaskrav mm och då kan de känna sig pressade att få ut produkten och ta möjliga fel på garantin och därigenom ta sitt ansvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#111222 Höga förväntningar på dom här nya sågarna(50cc-60cc), så jag kan tänka mig att dom vill vara rätt säkra på dom innan dom kommer ut på marknaden, samt att dom kanske vill sälja ut lagret av gamla modeller hehehe :P

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Elias  
#111238 Christerh har helt rätt, på förserie modeller så tillverkas enbart ett fåtal komponenter i den batchen vilket brukar leda till att underleverantörer är lite mer nogranna än i vanliga fall + att det inte är samma tidspress att sågen ska vara ihopmonterad från delar på 2min och 10 sek. Då får det ta 15 min utan att det gör någonting. Men dag 1 när det är verklig produktion då blir det desto tuffare.

Hoppas dock att det blir en bra såg, även fastän jag funderar på att köpa en 346:a när de ska sälja ut dessa.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#111250 Är själv inne på en 346:a innan dom tar slut är så järdrans nöjd med den jag har så det vore skönt att ha en till för säkerhets skull :)

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

bema  
#111276
swe#kipp skrev:Är själv inne på en 346:a innan dom tar slut är så järdrans nöjd med den jag har så det vore skönt att ha en till för säkerhets skull :)

Har samma tanke jag också! 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).