lör 11 dec 2010, 13:05#109958
Folk pratar fortfarande lyriskt om 55:an och alla vet att 254 är bra såg!
Det är det som ger framtid för företaget och märket.
Men det är länge sen 55:an o 254:an försvann.....
Att se tillbaka i motorsågens historik (mitt stora intresse i livet) är ofta lärorikt o man ser saker testas om o om igen.
Om man då samtidigt har inblick i dagsläget får man en unik bild som väldigt få har.
Massor med erfaren het av tidigare prövningar. Förr var det självklart att den med mest erfarenhet gjorde bäst grejer.
Nu handlar det om marknadsföring!
X-torq blir XP. XP, Professional, Praktica, Rancher, Special, Air injection är alla använda tidigare för att beskriva en produkt i just Husqvarnas marknadsföring. Alla märke har sina uttryck för att skapa en profil.
Om det är nåt som Märket har fått mycket av sedan 1978 är det Marknadsföring. Bra kraftfull och effektiv.
Stihl har bättrat sig o kommer starkt med sin marknadsföring.
Dolmar Kör hårt lokalt och Solo har inte fattat vitsen än.
Genom ett gediget intresse av allt som har med sågar o göra så blir det att man ser en bild som är större genom flera märke och vinklar. Man ser lite var för vissa sågar säljer bättre på vissa ställen.
Att hitta en Partner R11 på vissa ställen är omöjligt medans det dräller av dem på andra.
Att se fler Stihl BLK i Sverige än i Tyskland kan verka konstigt, men det har förklaring.
Samma sak o försöka hitta en Husqvarna 66 här. Mycket svårt...
Genom tiderna i sågens historia så har marknadsföringen haft samma syfte fast olika uttryck.
Nu kör man hårt på miljö och emmisioner, innan har det varit Hastighet, vikt, säkerhet, användarvänlighet osv.
Marknadsföringen anpassar sig efter tiden o man ser försäljnings broschyrer som är underliga, minst sagt men får fram sin poäng effektivt. Stihl blåsare med ouppmärksam förare blåser bort ungen o välter bilar.
McCulloch har en hund som håller en PM-6 i munnen (kanske en av tidernas minsta sågar).
Marknadsföring är en stor viktig del av industrin!
Utan den så hörs man inte, syns inte...