Motorsåg och handhållet

Marknadsförare och motorsågar

25 inlägg 9910 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Marknadsförare och motorsågar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109389 Ok, detta är nördigt men jag kan inte låta bli.

Jag irriterar mig på reklamgubbar som inte kan något om motorsågar men som ändå ska göra bilder eller film om det. En del av dessa vet inte att man ALDRIG kan spegelvända en bild på en motorsåg för det finns ju inte både "vänstersågar" och "högersågar".

En gång i min ungdom såg vi en kartong som sågen levererades i där det var en bild på sågen - med kedjan vänd på fel håll.

Nu har jag sett någon liknande igen. Husqvarna har lite filmer på youtube. En av dessa är väldigt häftig och full med snabba klipp osv. Filmen handlar om Hq nya såg så de kan ju inte visa för mycket... MEN om ni kollar in filmen så är det ett snabbt klipp vid 19 sek där de har spegelvänt bilden. Och som jobbig lärare som alltid letar fel så hittade jag ju det. En plump i Husqvarnas marknadsföring. Någon som granskat filmen innan den släpptes borde väll ändå i praktiken ha hållit i en såg och vet att man ALDIG håller höger hand fram och att det ALDIG finns en såg som är spegelvänd.



Ja, ja... det finns ju värre saker här i livet... men är man nu inkrökt sågdåre så är man... :wink:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Marknadsförare och motorsågar

Nonkan  
#109398 Ganska nördigt att du hittade det :) Dessutom jäkligt onödigt av Husqvarna i det här fallet, det är ett kort blink på en halv sekund ungefär, så de kunde lika gärna låtit bli.

Annars är Husqvarna bra på marknadsföring, finns mycket i sociala medier med Facebook och Twitter bl.a. Där har konkurrenterna en del att lära. Dock är Husqvarnas hemsida mot konsument alldeles för nedtyngd av flash, så den blir väldigt tungladdad om man inte har bra dator.

Bifogar en skärmdump

husqv.jpg

Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109400 En del blundrar har det blivit genom åren hos de flesta.
Vill minnas en Jonsereds ljus skylt som hade kedja bak o fram...
Partner hade några spegelvända skyltar i USA vid nåt tillfälle...

Visst har det funnits vänster sågar.
Rätt många faktiskt.

McCulloch o några till provade sig på centrerade för att tillfredställa fler genom kompromiss, men det sparkade backut.

Det finns alltid en viss efterfrågan på vänstersåg konstigt nog. Knappast nog för att det lönar sig med en modell, men ändå...

Avatar Fallback

Re: Marknadsförare och motorsågar

Nonkan  
#109404 10% (bl.a. jag själv) är ju vänsterhänta. Hade nog lönat sig med vänstermodell på 80-talet när motormanuell huggning var det som gällde. Idag är det nog svårt.

Själv har jag inga problem att köra med vad som för mig är "fel", men vänsterhänta är ju lite intelligentare och anpassningsbara (och ödmjuka framför allt!).

Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109408 Alltid lär man sig något nytt Mange. Det var Jonsereds reklam med kedjan bak o fram jag också minns från min ungdom

Inte visste jag att det funnits (finns?) vänstersågar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

bmbamse  
#109409
Nonkan skrev:Själv har jag inga problem att köra med vad som för mig är "fel", men vänsterhänta är ju lite intelligentare och anpassningsbara (och ödmjuka framför allt!).


Jag kan inte nog instämma i ovanstående konstaterande! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

swe#kipp  
#109443 En av mina kurslärare jag hade på motorsågskörkortet kör vänsterhänt :)

Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

swe#kipp  
#109445 Tror inte så många marknadsförare har så god koll på skogsarbete ,,, tittade en Stihl katalog härom dagen och där var det en som hade full Stihl mundering som sig bör förutom huggarbältet som var från Hva dock med en tydligt utsuddad hva logga :)
Och i en äldre hva katalog sitter filmallen på bakofram på svärdet :P

Så det finns en del för oss "fanatiker" att titta på ,,, dom borde ha nån tävling där man kunde vinna nått när man hittar fel i deras kataloger och filmer :D

Skogma har också en spegelvänd bild i sin katalog på nån som går och kvistar en stam !!

När tänker efter så här kommer man på en hel del :P

Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109463
swe#kipp skrev:En av mina kurslärare jag hade på motorsågskörkortet kör vänsterhänt :)


Var det med en "vänsterhänt" såg? Eller var det med en vanlig såg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

swe#kipp  
#109464 En vanlig :)
Han har jobbat så sen han var liten pojk och det flyter på fint men ser ruskigt skumt innan man inser hur han sågar, han lär ut röjning mest och är engagerad i säkerskog och han blir stundtals "lite" trökad av kollegorna för att han kör bakvänt och då inte kan klara kortet *hahaha

Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109466 Nej, för man får ju inte köra på det sättet. Jag har i alla fall förbjudit mina kursdeltagare att köra så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

swe#kipp  
#109468 Nej men i hans fall skulle det farligare att köra normalt :)

Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109528 Fanns rätt många "vänster sågar".
Tror nog jag har en 3-4 stycken...

Här är en Lancaster:
001.jpg

002.jpg

Avatar Fallback

Re: Marknadsförare och motorsågar

Filip_björndahl  
#109530 kolla vänster hänt. jag visste att jag hade sätt det någon stans på en relativt ny såg men fans det inte en gammal raket jonsered som var vänsterhänt en sån här

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument



Användarvisningsbild

Re: Marknadsförare och motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109531
Filip_björndahl skrev:kolla vänster hänt. jag visste att jag hade sätt det någon stans på en relativt ny såg men fans det inte en gammal raket jonsered som var vänsterhänt en sån här

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument



Nej, de startas upp o ner. Kör du den vänsterhänt går kedja fel håll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).