ons 06 jun 2007, 21:05#9516
Mange skrev:Riktigt så enkelt är det inte...
Många såg går bättre genom att öka kompression, men i Racing är det inte hög komp som är viktigt utan att få in massor med bränsle o få mycket expansion.
Ju mer volym desto mer bränsle och expansion.
Hög komp resulterar ofta i spikning o hög dvs onormal värmeutveckling.
Att få kolvar, vevstakar o vevaxel o hålla under höga varv med hög kompression är inte lätt.
Man kan plocka ut 3 grr mer kraft med skapligt lätta medel, men 5-7 grr om man har plus på kontot o lite rejäla verktyg o jobba med.
Ju mer stress man lägger destu mindre drift tid får man, kan man lite grovt säga som tumregel.
jo tyvär är det så enkelt om man vill hålla sig på en rimlig nivå
sen om man skall gå ännu längre så är det komprssions volymen som man labbar med och det har med hur väderleken är och det är detsamma med bränsle tillförslen till motorn
varm väder lek då kan man minska tillförslen av bränsle till motorn
kall väder lek så skall man öka tillförlen av bränsle till motorn
och det har med hur aktiva syre molekylerna är
sen om amn skal gå hur man får spikningar i en motor så måste squisen ligga runt 0.8mm och i regel så får man spikningar vid segdragning sen beror det lite på hur toppen är utformat ,toppen skall vara utformad på ett speicielt sätt för att klara det oblyade bränslet
en topp som ser ut som en dome är inte bra för oblyat bränsle och låg kompressions volym, och den har inget med vanlig kompression att göra
sen om man håller på med seriös racing så data koggar man alt som händer i motorn och chassie och då är det lätt att ställa in motorn för maximal prestanda.
jag skulle kunna skriva spallt meter om trimning
och det är synd att det inte är lösa topplock på sågarna för då kan man ha roligt.
sen kan man labba med cylinder höjden där finns också lite kraft att hämta.