Motorsåg och handhållet

Ny version av HVA 346XP?

102 inlägg 40012 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9438
knaggen skrev:
pgo_jim skrev:grejjen är väll den att, jobba i skogen är ansträngande och jobbigt, och det finns väll där för att avlasta användaren s.k"ergonomi".. ?

möjligt för hobby andvändaren att dom behöver lite ergonomi men vad har sågens decomp och en fjantig primer med ergonomi att göra en riktig skogs arbetare drar i gång en 575 utan decomp in tryckt


Decompen är minst lika mycket till för att spara på sågen. Sedan tycker jag precis tvärtom.En hobbysågare kan stå ut med usel ergonomi, men ska det vara yrkesverktyg duger det inte.

/Nisse

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9439 Nya Husky346, är den på 50cc & 3,7vilda HK?

Hittar inget utblås på dämparen...?
Primer är nog bra,
men dekomp?
Vad ska man med den till??

Måste säga att min 346 startar på 3-4 ryck som kall med choke,
och 1ryck när den är varm direkt efter stopp.
Om den stått en stund kan man få dra ut choken och skjuta in den direkt
startar då på 1-3 ryck.......

//Ha det
Senast redigerad av Sweden-viking mån 04 jun 2007, 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9442
gossebear skrev:Plast eller snabb fäste fungerar om man har en kjedje hastighet under 18 m/s eller om vibrationerna är lägre en 162 kpla (fråg mig inte vad kpla betyder) . Annars så kommer skiten att vibrera sönder.
Info från min såghandlare...


Där kan vi nog ha förklaringen. Får väl hoppas att det kommer en uppgraderad snabb-lås/spänningsfunktion vad det lider.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9443 50.1 cc har jag hört samt 2,7kw vilket blir ungefär 3,65-3,7 hk ,,,,

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9445
Sweden-viking skrev:Nya Husky346, är den på 50cc & 3,7vilda HK?

Hittar inget utblås på dämparen...?
Primer är nog bra,
men dekomp?
Vad ska man med den till??

Måste säga att min 346 startar på 3-4 ryck som kall med choke,
och 1ryck när den är varm direkt efter stopp.
Om den stått en stund kan man få dra ut choken och skjuta in den direkt
startar då på 1-3 ryck.......

//Ha det


Decomp är en 50 + år gammal uppfinning som gör sågen mera "mjukstartad", och befrämjar ett bättre humör när såg !"4iu35##+/&%¤, dessutom trilskas.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9447 Håller med ovanstående talare Nisse

Hobbysågare får/kan stå ut med usel ergonomi, med tanke på hur lite dom/man sågar och betalar för en såg..

Som yrkesanvändare så bör man eftersträva att göra arbetet så lite slitsamt som möjligt samt att maskinen ska hålla så länge som möjligt mot minsta kostnad i rep

Har aldrig testat 353an utan comp, inget problem med orken, men det känns dumt att nöta på kroppen när det finns saker som gör det lättare även om jag nudå varken är svag eller stark

345an hade också nån smart start nån fjäder som hjälper till att starta
det hade inte 353 osv sa han på expo, vilket kan va förståeligt

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9451 Jo, nog är det så att Nisse och Skogshuggarn har rätt, allt som ger bättre ergonomi för de som dagligen använder en pryl är bra för att inte slita ut kroppen. Tänk vad många utslitna människor som skogsarbetet orsakat genom århundradena.,Sskördare och skotare är ju rena drömmen, de är kanske bara lite för effektiva i vissa sammanhang, när man avverkar mer än vad som återplanteras.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9468 tja har man andvänt en sågar av olika modeler under 6553 dagar utan att behöva decomp eller något annat och har inte slitit ut mig ännu.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9486 Du kanske inte märker det nu, vet inte din ålder eller något annat, men när du blir runt 70-80 år så kommer du inte säkert, men ganska säkert ångra att du inte använde det när det fanns

Alla skador märker man ju inte direkt, det kan/kommer senare, precis som med cancer...

Men det är ju din kropp o dina sågar

Jag använder och kommer alltid använda saker som spar kropp o såg

Har valt skog och fastighetsskötsel te andra året på gymnasiet

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9490 Fastighetsskötsel ??
då kommer du att bli en mästare på att smita undan arbete samt på att fika i diverse suspekta utrymmen :)

Du har rätt i att alla skador inte märks direkt, känner ett antal äldre huggare som verkligen önskar att det funnits sågar med god ergonomi när dom jobbade aktivt ,,,,,

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9494 det man skall lära sig är att arbeta rätt där har man den största vinigen
i ergonomi och gör man det rätt så sparar man på kroppen.
så om en såg har decomp eller ej har ingen vinig när det gäller arbets ergonomi .
utan det som knäcker kroppen är när folk brosslar för mycket och har man bra arbets teknik så behöver man inte brossla nästan alls.
sen skall man ha en bra och vilosam kvistteknink som inte belastar axlar
vid stammkvistning så kan man t,e,x kicka upp sågen med knäet sparar axlar.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9496 Linhjul, startsnöre, startkåpan gillar när man använder decomp.

Ska sanningen fram o linan löpa fritt i hålet utan snedbelastning är det bara o in med den mellan benen.

Ett litet tryck sparar dig pengar i form av mindre slitage o ibland irritation.

Jag ser inget bra skäl för att inte använda den.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9498
Mange skrev:Linhjul, startsnöre, startkåpan gillar när man använder decomp.

Ska sanningen fram o linan löpa fritt i hålet utan snedbelastning är det bara o in med den mellan benen.

Ett litet tryck sparar dig pengar i form av mindre slitage o ibland irritation.

Jag ser inget bra skäl för att inte använda den.

hmm är det därför tanten ser så glad ut när hon lånar en av sågarna?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9501 Kan det möjligtvis gå att eftermontera en decomventil på 346?.
Såg jag inte fel så är cylindern "klar för montering" av ventilen bortsett från att de ska borras och gängas.

Fö så har jag inte hört ett piss från HVA verkstan gällande min såg,,,, 😡

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9504
Skogshuggarn skrev:Kan det möjligtvis gå att eftermontera en decomventil på 346?.
Såg jag inte fel så är cylindern "klar för montering" av ventilen bortsett från att de ska borras och gängas.

Fö så har jag inte hört ett piss från HVA verkstan gällande min såg,,,, 😡

troligen så kommer nikasilen att ryka när du borrar upp hålet för decompventilen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).