Motorsåg och handhållet

Filmall igen

14 inlägg 5223 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Filmall igen

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8503 En nackdel med att testa olika kedjor är att det(för mig) behövs mallar.
Gillar HVA's rullguider, men finns det två olika i 3/8?
Vinklar för chisel resp semichisel är ju rätt olika och de borde rimligen behöva en mall var.
Vilka mallar används oftast till chiselkedjor, typ RSC, H42, 73LP m fl?

Frihandsfilning går hyfsat så länge kedjan är fräsch, men sedan behöver iaf jag en mall. Svårast är att hålla rätt höjd. Testade nyligt en mall av "röjsågsmodell" som stöder mot ryttaren. Blev inget vidare.
Lutar mer o mer mot en kedjeslip..

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filmall igen

eriksberg  
#8505
nisse skrev:En nackdel med att testa olika kedjor är att det(för mig) behövs mallar.
Gillar HVA's rullguider, men finns det två olika i 3/8?
Vinklar för chisel resp semichisel är ju rätt olika och de borde rimligen behöva en mall var.
Vilka mallar används oftast till chiselkedjor, typ RSC, H42, 73LP m fl?

Frihandsfilning går hyfsat så länge kedjan är fräsch, men sedan behöver iaf jag en mall. Svårast är att hålla rätt höjd. Testade nyligt en mall av "röjsågsmodell" som stöder mot ryttaren. Blev inget vidare.
Lutar mer o mer mot en kedjeslip..

/Nisse


Jag använder HVA's rullmall till chiselkedjor, typ RSC, H42, 73LP m fl, men även till semichiselkedjor.. använder 5,2 fil till vissa och 5,5 till andra. Det finns en rullguide för 3/8 hobby och en för 3/8..

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8508 Blir det inte besvär att få till de olika vinklarna på chisel resp semichisel?

Semichisel har ju tex en stötvinkel på 85 vs chisel har 60. Det är väl främst höjden (och diam) på filen som avgör detta. Iofs skulle man ju kunna fila till en rullguide, men det ska alltså fungera ändå?

RSC har jag filat med både 5,5 o 5,2 utan ngn märkbar skillnad.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8512 Ska det vara rätt så är det en mall till var typ av kedja...

Jag tror nog man kan använda samma på chisel o semi...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8513 Har du filhandtaget för lågt i bakkant får du en "höknäbb" som drar o sliter i tanden. Snitten blir lite vågiga efter som tanden dras i sidled ut från centrum.
Detta tar effect o den blir träslö rätt fort, men kan upplevas som rysligt vass en kort stund.

Avatar Fallback
eriksberg  
#8518
nisse skrev:Blir det inte besvär att få till de olika vinklarna på chisel resp semichisel?

Semichisel har ju tex en stötvinkel på 85 vs chisel har 60. Det är väl främst höjden (och diam) på filen som avgör detta. Iofs skulle man ju kunna fila till en rullguide, men det ska alltså fungera ändå?

RSC har jag filat med både 5,5 o 5,2 utan ngn märkbar skillnad.

/Nisse


Antar att vinklarna blir rätt med HVA's rullguide och 5,5 fil på H42 och 73LP.

Vad vinklarna blir med andra kombinationer vet jag inte, men jag tycker jag får ett bra resultat även på Stihls kedjor.
Men om man ska få 85graders stötvinkel ska man ju ha filen väldigt högt, jag filar nog även mina Semichiselkedjor med 60graders stötvinkel, ungefär..

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8527 Kanske ute o cyklar men 60 grader på semi-chisel ger en rätt markerad "C" sidoprofil, o det fungerar inte så bra för mig. Har provat,både avsiktligt och av misstag, och tycker symptomen påminner om det Mange beskrev.
Nästan rak går bättre, men är svårt att få till på frihand.
Ska försöka hitta en stihl rullguide till 3/8 o prova. Den är vingligare men lättare att styra filvinklar med.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8528 Lägg filen på rullen.
Håll fil o rulle stadigt stilla i correct position so att den inte lutar eller drar sig åt nåt håll.

Kolla hur filen ligger i förhållande till övre delen av skärtanden.

Kolla hur bred egg du har underifrån "topp plattan".
Den bör vara lika bred hela vägen. kan vara svårt o se eftersom "toppplattan" är tunnare på insidan.
Är den det så ta en större fil.detta ger ett större C snarare (...
Ingen nackdel med att ha ( för det håller längre... Är dock inte lätt o få vasst, kräver en hel del träning....

Skär ett par skivor i kolla ytorna... Man lär massor på det!

Riktigt vasst o skivan ser nästan ny hyvlad ut då är det toppen!
Jag har inte riktigt kommit dit än, men är på god väg.
Vissa dar när allt funkar blir det nästan 100....

Jag hade en huggare här o vi filade ett par tre timmar ihop o blev klokare båda två faktiskt, han fick vassare än nånsin o jag fick bla. se hur svårt det är o förklara... :wink:

Jag lärde mig att det finns mer än 100 sätt o få det bra, ibland helt ovetande....

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8531
Mange skrev:Jag hade en huggare här o vi filade ett par tre timmar ...


Sågfiling är inte bara ett arbete, det är en livsstil! :-)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8541 Ja, inget är ju lika bra som egna empiriska tester. Att ägna en dag åt att testa div kedjor, filning, inställningar,kaptider etc vore nyttigt. Har t.o.m införskaffat en dylik mall som fäster på svärdet. Knölig att ställa in, men vinklarna blir iaf lika på alla tänder.

Har faktiskt, även om det inte låter så, filat en hel del. Men är man ointresserad så går det ju hyfsat att köpa en std-kedja med dito mall o fila enl instr. på paketet.

Har sett hur fort det går att skärpa en kedja för de som kan frihandsfila bra med båda händerna, men dit kommer man nog inte som fritidsfilare.

Men som du säger så kan ju sågar,kedjor o filning vara ett intresse i sig och inte bara ett nödvändigt ont.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8613 Har aldrig använt mall utan alltid filat på frihand och det brukar bli bra nog.
Hur jag gör då jag tar ner ryttarna vet jag inte om jag vågar tala om...

Appropå slipmaskin. Jag skulle en gång fila upp en kedja som varit i en maskin. Det gick bra några tänder men så blev filen plötlsigt helt slät. Enligt en kompis berodde det på att man bränt en tand med slipmaskinen och att den då blivit för hård för en fil.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8623 Din kompis har delvis rätt..

Filen blev nog inte slät men den kunde inte få tag i nåt på den tanden...
Olika hårda tänder kan du hitta på hand filade kedjor med.
Men så hårda att de inte går o fila är trist o felaktigt filat på maskin.

Ang ryttarställning...

Har du riktigt vasst så skär tanden lätt 0,5-1,5mm tjocka spån.

Har du ryttarställningen lägre tar var tand inte mycket mer ändå, spånutrymmet fylls lika fort i vilket fall som..
Det enda som händer är att kedjan blir aggresivare.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8636 kan ni inte fila här kan man andvända både vänster och höger hand och det blir altit ett perfekt resultat

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8642
knaggen skrev:kan ni inte fila här kan man andvända både vänster och höger hand och det blir altit ett perfekt resultat


Grattis!

/Nisse

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).