Motorsåg och handhållet

problem med husqvarna 42a

8 inlägg 8703 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med husqvarna 42a

Sandström87  
#107948 har som sagt en 42a som är ca 20år gammal å nu ha den börjat gå hemskt dåligt på lägre varv, går endast som den ska på full gas.
vad ha ni för tips på vad de kan röra sig om för fel?

Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: problem med husqvarna 42a

j-eg63  
#107966 Bränslefiltret i tanken kanske eller sprucken bränsleslang

Avatar Fallback

Re: problem med husqvarna 42a

Phantom  
#107972 Har du bytt soppa från vanlig till alkylat?
Kolla så att justerskruvarna står rätt, H-1 varv och L-1 varv som grundinställning.
Titta också hur det står till med luftfilter och tändstift samt bränslefiltret som j-eg63 skrev.
Är allt i sin ordning med de sakerna så får man se lite djupare i felsökningen.
Kan ju vara hårda membran i förgasaren som gör att det inte går riktigt bra på lågvarv, men bättre på högvarv. Samt skit i förgasaren.
Är det någon skillnad i gången på sågen varm/kall? För det kan finnas luftläckage någonstans.

Avatar Fallback

Re: problem med husqvarna 42a

Sandström87  
#108050 glömde å skriva att problemet uppstod medans jag var ute å högg ved.
tändstift bytt å luftfiltren är rengjorda och har ej bytt till aspen, få ta å kolla upp bränsleslang och filter, kan de tänkas va nå fel på tändmodulen eller något sådant?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med husqvarna 42a

totte  
#108059 Tror inte på tändmodulen i första hand, inte typiska symptom för det. Den får troligast för lite bränsle eller för mycket luft.

Börja med att kolla membranen i förgasaren, finns två, ett på över och ett på undersida. Börjar dom bli lite gamla och stela så kan sågen gå lite hur som helst. Kan ju även vara goja i munstyckena.

Om du lägger sågen på sidan åt ena eller andra hållet, ändrar den tomgångsvarv då? I så fall så är det stor risk att vevaxeltätningarna håller på att ge upp, och då brukar den bli omöjlig att justera tomgången på.

Kör inte med sågen innan du redat upp problemen, får den för lite bränsle så är risken stor att få skador på cylinder o kolv.

Avatar Fallback

Re: problem med husqvarna 42a

josip  
#108063 Jag har bytt x antal bränsleslangar på denna modell.. Går som ett as när det är hål på den.. Ibland kan den låtsas att allt är bra, bara för att tio sekunder senare vara orkeslös, stanna och krångla.

Testa med en spruta att dra upp bensin ur tanken via slangen. (bara att dra loss slangen från förgasaren och sätta på sprutan). Ingen nål förstås!! Om det kommer luftbubblor så har du hittat felet... Tanken skall vara fylld vid detta test..

Avatar Fallback

Re: problem med husqvarna 42a

Sandström87  
#108392 började å plocka isär sågen idag å insåg att detta är nog inget för mig men ja såg iaf att
tändkabeln var klämd, den gick som den skulle då ja prov startade den , men hur länge det håller får tiden utvisa, tack än en gång för alla tips.
klater den nå mer så få de bli å åka till reparatöten eller så få de bli en 346a med triobrake, va tror ni om de.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med husqvarna 42a

totte  
#108400 Skulle tro att en 346:a är rätt lösning. Är man inte villig/kunnig/har tid att skruva nåt mycket så är en 20 år gammal härk inte nåt att hålla på med, kostar multum att få den repad på verkstad och sen finns det ingen garanti att den håller nåt vidare ändå. Sälj eller ge bort den till nån som gillar gamla sågar och köp dig en ny. 346:an brukar få goda vitsord av de flesta här, så den är nog ett säkert kort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).