Motorsåg och handhållet

Jonsered 2152 eller 2153?

42 inlägg 36844 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken Jonsered?

laggar  
#110987 Men hallå!

Nu var det _jag_ som skulle skaffa ny såg... Och jag är hemskt glad och tacksam för alla synpunkter jag har fått! :)

Nu blev det en _med_ katalysator, men jag lämnar det öppet huruvida ljuddämparen kommer bytas ut mot en utan, jag återkommer med mina synpunkter när jag har testat sågen...

Om ni vill kasta skit på varandra så kan ni väl starta en ny tråd eller möjligtvis sansa er något? :roll:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken Jonsered?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110989 Vad jag använder för såg kan jag tyvär inte avslöja men den är både mer miljövänlig, starkare och lättare än 346 och givetvis har den CAT.
Vist, jag kan hålla med om att det är kul att trimma diverse motorer och har inget emot om någon tar bort sin CAT på en motorsåg som endast körs i tävlingssamanhang eller liknande men att ta bort den på en yrkessåg är rent löjligt. Välj istället en större såg. Tycker du den är tung så träna upp dej istället eller banta bort några hekto på dej själv. Självklart vill man ha dom bästa grejorna när man använder dom varje dag men att drastiskt försämra arbetsmiljön för att istället få någon promille mer gjort på ett dagsverke är inget för mej.

Avatar Fallback

Re: Vilken Jonsered?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110991
laggar skrev:Men hallå!

Nu var det _jag_ som skulle skaffa ny såg... Och jag är hemskt glad och tacksam för alla synpunkter jag har fått! :)

Nu blev det en _med_ katalysator, men jag lämnar det öppet huruvida ljuddämparen kommer bytas ut mot en utan, jag återkommer med mina synpunkter när jag har testat sågen...

Om ni vill kasta skit på varandra så kan ni väl starta en ny tråd eller möjligtvis sansa er något? :roll:


Ber om ursäkt om du tycker att jag sabbat din tråd.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Jonsered?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111007
laggar skrev:Nu blev det en _med_ katalysator, men jag lämnar det öppet huruvida ljuddämparen kommer bytas ut mot en utan, jag återkommer med mina synpunkter när jag har testat sågen...

Behåll du katen på. Jag har kört min 346 "orginal" med kat i några år nu och den är fullt tillräcklig om man är en avancerad fritidshuggare. Jag har också en 2054 och även om den formellt är något starkare i motorn så är 346:an mycket smidigare och känns minst lika effektiv. En 2153 borde därför vara ännu mer drag i.

Om man skall ge sig på 75cm-granar eller gårdsbjörkar kan det kanske vara lite roligare med något större men det funkar förvånansvärt bra även med en 50cc-såg om man bara tar lite tid på sig. Jag fällde en gång en 80 år gammal ask med timmersvans och det gick alldeles utmärkt, hade säkert sparat in en hel timma på gymmet om man nu varit lagd åt det hållet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken Jonsered?

laggar  
#111091 Idag fick jag beskedet att leveransdatum flyttats fram till 2010-12-30... :sad:

Är det någon som har tips på en åf i mellersta Dalarna som kan tänkas ha en CS 2153 CWH på lager?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Jonsered?

swe#kipp  
#111093 Mellersta ,,, vart håller du hus då ??
har för mig jag såg en på granngården (Hedemora) för ett tag sen !!

Användarvisningsbild

Re: Vilken Jonsered?

laggar  
#111094 Tja, om jag säger siljanstrakten då... Men Hedemora ligger ju inom reseavstånd... :))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Jonsered?

swe#kipp  
#111098 Jag ska in till byn imorgon, skall försöka hinna in och titta om den är kvar då !!

Avatar Fallback

Re: Vilken Jonsered?

Nonkan  
#111101 Borde väl finnas någon kan man tycka. Vi säljer väl inga mängder av HVA 346 XPG E-Tech(motsvarande modell) men ser alltid till att ha minst 2 i lager iaf, även under sommaren när _ingen_ köper proffssåg. Yrkessåg ska finnas hemma, det händer ju att folk fäller över.

Sen är det ju lite (Jonsereds) Husqvarnas fel också, men deras restnoteringar i år är legendariska, så din ÅF borde ha lärt sig lite av sommaren :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken Jonsered?

laggar  
#112441 Nu är 2153:an införskaffad och testkörd ett par dagar.

Jag köpte sågen hos en annan åf än den där jag först beställde den, jag kollade med Granngården i Leksand och efter en halvtimme så ringde dom tillbaka och meddelade att dom hade hittat en 2153 med kat och värme hos en annan Granngården-butik (Hedemora ?) och dom hade ordnat så att sågen skulle komma i mellandagarna, och det gjorde den...

Mina första intryck av sågen är att den är betydligt rappare en gamla 2054:an, lite pill på L-skruven för att sätta lite sprätt på accelerationen behövdes dock... Den känns lättare än 2054:an trots samma vikt på papperet, men jag antar att man blir lurad av att sågen är mer kompakt och smidig. Värme i handtagen har jag inte direkt saknat på gamla sågen, men jag kan nog uppskatta den när temperaturen ligger på -15°.

En mer lättstartad såg har jag inte haft i mina händer tidigare! Ett par tryck på bränslepumpen och ett par drag i snöret så är den i gång när den är kall, när den är varm så räcker det med att tänka "starta!"... Jag upptäckte till och med att det inte gjorde något att jag glömde bort att den har dekompventil...! (Gammelsågen brukar nöja sig med en sju - åtta drag i snöret innan den tycker att det är dags att tända... :) )

Allt är dock inte rosenskrimrande, jag har hittat en liten skavank... Kastskyddet på nya sågen går lite längre ut till höger än det gör på gamla sågen, eller om det möjligtvis är så att svärdet ligger lite mer till vänster, och det gör att man inte kommer lika nära stammen när man kvistar på ovansidan av stammen med sågen liggande på högersidan. En vanesak säkert, men ändå... ;)

...och katalysatorn får sitta kvar ett tag till, det stör inte så mycket att andas frisk luft när man jobbar... :))

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Jonsered?

andan  
#119530 Hej!

Jag fick också en ny 2153CWH häromdagen och är mycket nöjd! Allt snack om att ta bort cat för att tjäna någon 0,nånting hästkraft beror ju givetvis på vilka preferenser man har sedan tidigare... För mig som hugger i egen skog och tidigare huggt en hel del bl.a med en gammal 55:a var det som att få en Formel 1 bil i händerna...med cat...
//
Anders

Avatar Fallback

Re: Vilken Jonsered?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119540
andan skrev:Hej!

Jag fick också en ny 2153CWH häromdagen och är mycket nöjd! Allt snack om att ta bort cat för att tjäna någon 0,nånting hästkraft beror ju givetvis på vilka preferenser man har sedan tidigare... För mig som hugger i egen skog och tidigare huggt en hel del bl.a med en gammal 55:a var det som att få en Formel 1 bil i händerna...med cat...
//
Anders


Nja det här pratet om att ta bort caten är verkligen oroväckande. Här har det jobbats på och offrats dyra material för att förbättra arbetsmiljön och så ska man sabba det för att få lite mer att köra med. Räcker inte effekten så skaffar man en större maskin eller gör någon annan åtgärd som kan höjja arbetsprestationen t.ex förbättra sin kondition. Om man är vedhuggare eller proffs spelar ingen roll. Kapar man några trissor om året med en såg som man har filat och donat med just av den anledningen att trimning är roligt så kan jag ha lite förståelse men så fort sågen används till arbete så borde det vara självklart med cat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).