Motorsåg och handhållet

Hva 339XP vs. Stihl MS 200

35 inlägg 20034 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Amatörhuggare 62  
#106517 Hej jag har haft två 339 or. när dom går så går dom bra. Men det har varit mycket fram å tillbaks till verkstad.
Den första 339 an, det är bara skalet som är original, sedan är allt bytt.

Har nu tröttnat på dom och köpte mig en Stihl 200. Den är lite sladdrig i handtagen tycker jag.

339 orna var väldigt följsamma att kvista med, som alla Husqvarna är

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

RISOTTO  
#106518 Ja ni...

Tackar för kommentarerna. Det lutar ju åt Stihl, om man ska följa era råd. o visst kan man byta till ,325 men ja vet inte om de e någon större vits eftersom man ändå inte kan använda samma svärd på ms200 o 346an. Fast förslaget att köpa en 192C e kanske inte så dumt. De e ju inte så att en annan går i 1a gallringar veckovis, o då e den ju betydligt billigare än de övriga. O andra sidan blir det väl att man kan använda ms200 o 339an något mer att hugga med. Eller nja, 346an e en jädrigt bra såg :smile: Hmmm :???: Ja får nog sova på saken över helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Olav  
#106713 miljöspärr? va e de?

Användarvisningsbild

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

totte  
#106803 Små vingar runt justerskruvarna på förgasaren så man inte skall kunna ge den tillräckligt med soppa för att den skall gå bra, det minskar nämligen utsläppen lite marginellt att köra den så.

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

axwell  
#106822
totte skrev:Små vingar runt justerskruvarna på förgasaren så man inte skall kunna ge den tillräckligt med soppa för att den skall gå bra


Hur blir man av med eländet, extra våld eller demontering av hela förgasaren och skärning/slipning?
Finns det risk för att skada någonting?

Användarvisningsbild

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

totte  
#106835 Är väl bara att klippa/skära av, förutom eventuella förluster av garanti så lär det inte skada nåt, förutsatt förstås att man kan justera en såg.

Användarvisningsbild

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

swe#kipp  
#106836 Jag brukar ta en brytkniv/mattkniv nån med ett tunt vasst blad och bara skära bort vingarna på Husqvarna sågar !!

Huggarn kan säkert tipsa om vad man gör på Stihl sågarna :)

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

asseasse  
#106934 För upp till vilka dimensioner / diameter på träden är ms200 och 339 xp fördelaktiga jämfört med en normalstor proffssåg? Dvs hur grova träd kan man hugga utan att det börjar kännas segt och man önskar att man hade en större såg istället?

/andreas.

Användarvisningsbild

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106936
asseasse skrev:För upp till vilka dimensioner / diameter på träden är ms200 och 339 xp fördelaktiga jämfört med en normalstor proffssåg? Dvs hur grova träd kan man hugga utan att det börjar kännas segt och man önskar att man hade en större såg istället?

/andreas.


Jag har en Husq. 350 och MS200. Har blivit så, eftersom jag trivs så där löjligt bra med 200:an att jag använder den till nästan allt. Det är bara om jag ska ta ner nån riktigt grov björk som 350 får komma fram, eller när något ska kapas som är för grovt för vedkapen. Detta sagt med bakgrunden att jag är "helg-skogsbonde", inte slutavverkar något alls själv, utan endast gallrar. Gallringarna är i och för sig både normala och sena, men inga träd äldre än sisådär 60-70 år.

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Huggis  
#107000
asseasse skrev:För upp till vilka dimensioner / diameter på träden är ms200 och 339 xp fördelaktiga jämfört med en normalstor proffssåg? Dvs hur grova träd kan man hugga utan att det börjar kännas segt och man önskar att man hade en större såg istället?

/andreas.


Någonstans runt 20cm i brösthöjd, vad gäller ms200 så har jag ingen aning, den är något svagare och saknar avvibrering som hör till 2000 talet.

339:an är en av mina favoritsågar, rätt skött så håller den hur länge som helst. Man ska inte rycka och dra i sågen om man fastnar, det gäller alla sågar, men speciellt 339:an.

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Losec  
#107035 Någon annan än Huggis som har erfarenhet av båda sågarna och kan säga något om eventuell skillnad i avvibreringen?

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Nonkan  
#107059
Losec skrev:Någon annan än Huggis som har erfarenhet av båda sågarna och kan säga något om eventuell skillnad i avvibreringen?


Det är lägre vibrationer i 339, något annat vore för övrigt märkligt då Stihlen bygger på en minst 15 år äldre konstruktion.

Sedan spelar givetvis filning och sådant stor roll här, men direkt ur kartong vibrerar 339 mindre.

Ms200 är däremot mer pålitlig, och 339 före 2007 var ett skämt när det gäller driftsäkerhet, de senare har egentligen inte varit några stora problem med, men ryktet sitter i länge.

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107071 Vår MS 200 vibrerade riktig kraftigt som ny. Möjligen har den blivit lite bättre med lite körning.

Användarvisningsbild

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107209 Jag har erfarenhet av båda men mest av 200:an.
Det mesta är redan skrivet men jag kan bekräfta att Stihl 200 är en grymt bra såg. Skulle jag rösta på världens bästa såg alla kategorier så hade jag troligen röstat på den. Mycket lättstartad, förvånansvärt stark för sin vikt och inget (eller lite) krångel. Den enda svagheten är att den vibrerar lite mer än 339:an. Jag gillar den så mycket att jag nästan funderar på att köpa en till bara för att ha en när min nuvarande är slut och de inte längre går att köpa.

Min erfarenhet av 339:an är att de är ojämna. Vissa går bra medan andra nästan är omöjliga till att gå ordentligt. På skolan jag jobbar köpte vi in 10 st 339:or men efter ca ett års strul slutade det med att vi lämnade tillbaka dem och tog 200 istället.

Husqvarnas och Stihls sågar är i vissa storleksklasser ganska jämna. I vissa klasser är Husqvarna kanske lite bättre och i andra är Stihl bättre men just i denna klassen är den inte på något sätt jämnt. Här sopar Stihl mattan med Hq.

Användarvisningsbild

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

swe#kipp  
#107214 Denna kan vara kul att titta på samma sågar som det pratas om fast med topphandtag :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dDIjltRlFXg[/youtube]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).