Motorsåg och handhållet

Hva 339XP vs. Stihl MS 200

35 inlägg 20031 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hva 339XP vs. Stihl MS 200

RISOTTO  
#106387 Tjena!

Ska köpa mig en lite mindre såg. Har tänkt använda den i röjningar i första gallring o mindre bränneshuggning. Man blir lite trött i axlarna av att gå o röja med 346an en hel dag. Har en 346XPG samt en 357XPG till dom större träden. 339an e ju att föredra, eftersom man kan köra med samma svärd som 346an. Men där e så liten tank. Har hört folk som köpt 339an, men som sen tröttnat på att tanka, och bytt til Stihl MS 200. Ja nackdelen med stihlen e ju svärden, och sen e man nog lite glad i HVA :grin: Har iof. aldrig ägt en Stihl så nån gång ska ju bli den första. :smile:

Och sen har vi priset.. På hyllan kostar dom samma pengar, typ 6300 inkl. Saken är den att jag har en 339a på gång till "kampanj" pris. 4950 inkl. Den är överbliven från ifjol, men borde väl inte skilja något. Stihlen borde jag kunna pruta ner något, typ strax under 6000SEK.

Så... vilken ska jag välja :???:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106395 MS200, ständig och evig lycka. (när du lärt dig locken förstås) :grin:

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

4WD  
#106399 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 15:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Olav  
#106421 Jag har båda... och jag är djupt Husqvarna troende.
Dock har jag syndat och köpt och varit och köpt ett av Djävulens avkommor....
Å den är jäkla bra...
Så tyvärr... denna gång går nog segern till ms 200.

339xp... går å skrämma upp lite... den blir bättre om man byter till liknade svärd som på ms200 och samma kedja, och större drivhjul... men de faktum kvarstår, den här gången vann stihl.

Kunde skriva mera....
Men jag hade även stihl 020 som var föregångren och den var inte nå bra alls... tänkte att aldrig mera en stihl... hade före den en 026 som inte heller gick någo vidare...

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

New holland patu  
#106424 Hade så mycket problem med min 339 så jag bytte till ytterligare en 346. Har hört mycket fint om stihlen så jag hade nog testat den, även om det smärtar lite, jag bor ju nästan i Huskvarna....

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Robertberg  
#106439 Har inte Oregon svärd som passar 200an?
Isf kan man ju ha samma svärd/kedja på den som 346an.

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

SawTroll  
#106458 Jeg valgte 339xp, da den helt enkelt kjentes bedre ut i hendene - men er ikke sikker på at det var riktig valg.

Den har uten tvil vært en "problemsag" for HVA, med mange garantisaker - men det var vel mest de gamle, fra før 2007 eller så?
En fordel er også at den kommer med rim drev og .325 pixel, og ikke 3/8 lav-profil som MS200.

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Losec  
#106472 Har bara erfarenhet av 339an. Tycker det är ett väldigt bekvämt såg att arbeta med. Såget är nog från 08. Det problem som har varit med det är kedjesmörjningen som strular emellanåt. Avseende tankvolymen har jag aldrig reagerat på att den är extra liten. Snarare tycker jag det är bra med lite påtvingad paus emellanåt. Fler tankpauser gör att i alla fall jag behåller orken hela dagen.

Som komplement till 339 har vi ett litet Echo såg (oklart vilken modell det är) som går som en klocka. Dock märker man en stror skillnad när man går från 339 till Echon. Det känns lite som om såget ska hoppa ur händerna på en. Avvibreringen på 339 tycker jag är riktigt bra, oklart hur den står sig mot Stihlen dock.

En parameter som också måste vägas in är det estetiska och där måste ju alla erkänna Stihl inte är någon skönhetsdrottning! :wink:

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Solo  
#106480 Enligt mig har du bara två alternativ: en ny eller en begagnad STIHL 200!

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Bengt.Svensson  
#106481 Själv gjorde jag samma inköp förra året. Dock löpte jag linan ut och köpte en Stihl 192C som är 0,5 kg lättare än Stihl 200. Jag resonerade som så att jag ändå använder HVA-sågarna när jag hugger större träd och vill ha en riktigt lätt såg för röjning och 1a gallring.

Jag är nöjd även om sågen är lite plastig och i svagaste laget om man ska använda mer än halva svärdet. Dock hjälper att ha kedjan ordentligt vass. Nackdelen är att Stihlen vibrerar lite mer än min HVA 246 och den saknar handtagsvärme. Det är också lite dumt att kedjan kräver en mindre fil än vanligt, vilket gör att man måste byta fil i bältet när man byter såg.

Fördelen med den låga vikten är dock större än nackdelarna, det känns klar skillnad i axlarna efter en vecka i gallringen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

swe#kipp  
#106494 De är väl bara att byta till .325 på 200 ???
har sett sågar som sett ut att ha .325 men jag kan ha sett fel så klart (mycket möjligt kör inte med stihl) !?
Jag skulle skynda mig att välja nån av dom innan dom försvinner från marknaden !!!

Jag skulle känna på dom båda och sen köpa av en handlare som jag litar på vid eventuell gatanti åtgärd !!

Kompisen fick inte ut nån ny cylinder till sin 200 när den skar för att den var för magert inställd från handlarn (gick inte att ge mer soppa utan att justera spärrarna) så därför skulle jag vara noga med vilken handlare jag köpte eftersom BÅDA verkar vara sågar som har sina små egenheter :P
Var dock grymt bra fart i den (200:an) tyckte jag efter att ny cyl/kolv hade inköpts och den var justerad rätt :D

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Nonkan  
#106500
Jag skulle skynda mig att välja nån av dom innan dom försvinner från marknaden !!!


Det kommer alltid ersättare... Tekniken går framåt.

Användarvisningsbild

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

swe#kipp  
#106502 Visst är det så men jag gillar dom "gamla" och passar alltid på att slå ett slag för dom, dom nya blir bara svårare och svårare att leka med :D

Det är väl inte helt omöjligt att dom nya sågarna i den klassen blir bättre än sina föregångare men men ,,,,,

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Olav  
#106514 Hos min lokale Husqvarna handlare så lär det vara nån efterföljare till 399xp på G....
Förhoppningsvis är den bättre än den nuvarnde 399 och har vi riktigt tur sopar den rent bord med stihl ms 200 också...
Men de blir nog svårt... men vi kan ju hoppas i allafall. =)

Avatar Fallback

Re: Hva 339XP vs. Stihl MS 200

Storken  
#106516 Jag är normalt sett Jonseredfrälst, men eftersom dom inte har något motsvarande MS200 i sitt sortiment så
fick det bli en sån...
Den går jäkla bra det krävs att man tar bort miljöspärren på högvarvet... 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).