Motorsåg och handhållet

Luftfilterfråga

4 inlägg 1575 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Luftfilterfråga

asseasse  
#106314 Hej!

Jag ska skaffa ett nytt luftfilter till en Jonsered 2152 (samma såg som Husqvarna 353 tror jag). I reservdelslistan finns tre olika insatser:

Black - nylon 80 my (alltså filterdukens storlek)
Gul - nylon 40 my

Och sedan ett filter som heter "FELT". Någon som vet vad detta är? Jag antar att det är ett "filt"material. Men jag funderar lite över om någon av dessa applikationer är mer tillämpliga på vintern än de andra. För tillfället tror jag nog att det sitter det gula 80 my-filtret. Kan det vara någon form av ytterfilter. ÅF vet inte vad det är för skillnad.

Har problem med att det isar i förgasaren om det är riktigt kallt - trots vintertillsats - så jag tänkte om något av filtren är att föredra vintertid.

/andreas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Luftfilterfråga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106320 Öppnar du hålet i culinder mellanvägg i toppkåpan får du in varm luft.
Det isar inte då, särskilt inte med vintertillsats monterad.

Att ha ett extra filter skadar inte.

För normal skogsbruk med fina spån o lite damm räcker 40my. Att ha 80 skadar inte heller.

De påstås att filt filterna är bättre på vintern, men det har inte jag upplevt.
Nylon funkar bäst.

Avatar Fallback

Re: Luftfilterfråga

asseasse  
#106352 Ok!

Intressant att höra att filt-filtret ska passa bäst på vintern. Det skadar ju inte att pröva i sådana fall. Jag tycker att det tenderar att isa där trots att jag har hålet i toppkåpan öppet och vintertillsatsen på. Kanske filtermaterialet håller undan luftfukt eller pudersnö bättre. Jag hoppas på det iallafall, det är värt ett försök.

/andreas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Luftfilterfråga

Nonkan  
#106420 Filt är bra i dammiga miljöer, längs grusvägar och sandstränder.

Svart är standard, just för att gult ofta sätter igen sig om man inte sköter filterunderhållet bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).