Motorsåg och handhållet

Passar iggesund svärden på stihl 261?

15 inlägg 6433 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Passar iggesund svärden på stihl 261?

fritidsbonden  
#106165 Såg att swedol har Iggesundsvärd, passar dessa på mitt stihl 261? Art nr SK-1400?

vore tacksam för svar.

/FB



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

M_M  
#106170 Jag har för mej att de inte passar.

Avatar Fallback

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

SawTroll  
#106172
fritidsbonden skrev:Såg att swedol har Iggesundsvärd, passar dessa på mitt stihl 261? Art nr SK-1400?

vore tacksam för svar.

/FB


Har du en link til det aktuelle sverdet?

Avatar Fallback

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Robertberg  
#106174 I min produktkatalog av iggesundssvärd finns varken 260 eller 261 med. 026 är med däremot med!
Frågan är om de har samma svärdsfäste?

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Elias  
#106197 Lät då så på min ÅF att det är standardfäste, däremot en rolig upptäckt är att när man har 15" svärd till MS261 så har kedjan 62 länkar istället för 64 som på HVA.

Lite konstigt att de inte kan hålla sig till någon standard

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106201
Elias skrev:Lät då så på min ÅF att det är standardfäste, däremot en rolig upptäckt är att när man har 15" svärd till MS261 så har kedjan 62 länkar istället för 64 som på HVA.

Lite konstigt att de inte kan hålla sig till någon standard



Ja, och för att göra det hela ännu lustigare är att om du sätter 18" 0.325 på stihlen så vill den ha 74 länkar o tex 346 vill ha 72 länkar!!! så där är det alltså 2 länkar åt andra hållet istället!!! :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106203
fritidsbonden skrev:Såg att swedol har Iggesundsvärd, passar dessa på mitt stihl 261? Art nr SK-1400?

vore tacksam för svar.

/FB



Är rätt säker på att dom iggesundssvärd som swedol har är det bara "lilla husqvarnafäste" på!

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Elias  
#106204 Måste ju ha något att göra med svärdets fästpunkter varför länkarna varierar? För hur annars kan det skilja 2 länkar åt andra hållet vid 18"?

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106257 Ja..... inte vet jag......men så är det i allafall!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106311 Jo, det är olike fäste och infästningar på de olika märkena. Det ger olika längd på svärdsfästena från det såg kroppen börgar och fram till avslut vid drev. Även om svärden är lika långa så skiljer det i skär längd.
Det ska stämma med drivlänkar o skärtänder med o då får man inte alltid som man vill...
Vissa vill ha jämna, andra udda tum. Vissa behöver inga i tum o vill ha cm...
Sen skiljer det nog lite vilken tumme som använts när måttet angavs, det stämmer inte alltid.

Jag har både lilla o stora Stihlfästet från iggessund här....

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106325
obantteg skrev:I min produktkatalog av iggesundssvärd finns varken 260 eller 261 med. 026 är med däremot med!
Frågan är om de har samma svärdsfäste?


Det är samma fäste på alla dom sågarna! stihls "mellanfäste" 3003! passar från stihl 026/260/261 och upp till ms660! ms880 har ett eget fäste "stora fästet" 3002! så när mange säger att han har svärd med både stora o lilla fästet så menar han nog mellan och stora fästet! lilla fästet heter 3005, o passar till bla 025/250 ms200, 180.170, mfl.....

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106327
Huggarn skrev:
Det är samma fäste på alla dom sågarna! stihls "mellanfäste" 3003! passar från stihl 026/260/261 och upp till ms660! ms880 har ett eget fäste "stora fästet" 3002! så när mange säger att han har svärd med både stora o lilla fästet så menar han nog mellan och stora fästet! lilla fästet heter 3005, o passar till bla 025/250 ms200, 180.170, mfl.....

Nu när du säger det så har jag 3...
Det finns ett till putte sågarna med... 3005

Det stora jag menade är till 070-Contra-090.... 3002

Jag har nog extra toll BLK med, så då blev det fyra.
O nu kom jag på att jag har ett till KS-43 med, visserligen gjort av undertecknad, men ändå 5 blev det efter lite tanke!

Edit. Lade till citat.

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106331 så du har alltså iggesundssvärd till både contra och 090??? :surp: OCH BLK??????? :surp: :surp: de va som fasen! :grin: lär völ inte vara nån storsäljare direkt! framför allt inte till BLK!!

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106339 Nej inte storsäljare...

Det är fel ställe för o vara det.. Det jag håller på med är mer hobby aktigt än nåt annat...

Användarvisningsbild

Re: Passar iggesund svärden på stihl 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106347
Huggarn skrev:så du har alltså iggesundssvärd till både contra och 090??? :surp: OCH BLK??????? :surp: :surp: de va som fasen! :grin: lär väl inte vara nån storsäljare direkt! framför allt inte till BLK!!

Jag har ju sagt länge du borde ta dig hit...

Så farligt långt är det inte!

Här är alla såg tokar välkommna, särskilt om de gillar de något äldre björnarna.
Kan nog lova en o annan upplevelse.....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).