knaggen skrev:gossebear skrev:fel o fel med förgasaren, man behöver ju alltid små juster allt efter att sågen blir varm eller liknande fenomen elelr om man sätter på 18'' eller kör med 13'' viia gör ju skillnad även om man kör med 1,5 eller 1,3 mm på drivlänken.
Så förgasaren får man ju små pula med.
Det som dock stämmer med föregasaren är att den olje filmen som blir frpån vanlig bensin mot aluminiumet i förgasare är inte bra. detta beror på stor del av det medel som använd vid bly krakelinringens effekt soch vid den i blandning av 10 % ricin olja som alltid sker vid vanlig handelsbensin.
Fördlearna med aspen är många många många. dessutom så gillar jag deras 25 liters dunkar. helt perfekt format för oss dletids användare.
Annars kan man väl ta farma tanken till entreprenad butiken o köpa på pump.
Det där med vinter eller ej.. hmm. hur öärd det blir inte sågen varm av rörelsen och och enerig från motorn som gör soppan åtminstore +4 grader? Och sågkjedje oljan går ju igenom oljepumpen och dör blir den väl tillräkligt varm eller?
Ärligt talat så sätter jag hellre på frugan 15 min om dagen än står o slabbar med att blanda soppa.
bensinen i sverige har varit blyfri sedan 1993 altså så finns det ingen blykrakelering i den.
all blyfri bensin sliter på munstyckena sen finns det ingen recin olja i handelsbensinen utan den består av en massa etrar och olika tillsatser som är syntetiska därför har den en ganska dålig hållbarhet.
och när det gäller inställning av en förgasare så har man lufttrycket lufttempraturen och luftfuktigheten att titta på men det finns en ganska enkelregel varmt ute då kan man tajta upp lite, kallt ute mera soppa
och det beror på att vid kall väderlek så är syre molykylerna mera aktiva än vad dom är vid varm väderlek.
5% recin olja i all handelsbensin. sådan är lagen.
( jobbar med drivmedel)