Motorsåg och handhållet

Motorsågs körkort A B C ?

5 inlägg 3976 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågs körkort A B C ?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8298 är det någon som har tagit det nyligen, förmordar att det inte är så där jätte svårt.

AB är ju enkelt men är det någon som har C e4ller f kort?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8299 Tog A förra veckan. Vi fick inte göra det praktiska B-provet eftersom det blåste halv storm då. Teoriprovet är avklarat i alla fall.

Det praktiska B-provet lär bli svårt att klara. Noga med millimeter hit och dit.

C är väl inte riktigt klart än, eller? Om jag förstått det rätt har man inte utfärdat några C-kort än.

Förresten... Det finns nog en tråd om motorsågskörkortet redan.

//.D

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8301 Sundhult hur var det att gå A kursen? svårt eller lätt? vad fick du göra?

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8302 Nä, A-provet var inte så svårt. Det är teorin som ställer till det.

De praktiska proven kan man se i den video som jag nämde i den andra tråden om motorsågskörkortet:
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?p=7948#7948

Det handlar om att såga trissor och gölra instick. Man bedömmer hur räta trisorna är och hur man hantera sågen. Inte bara tekniskt, utan att man sågar med rätt ergonomi (gasar med tummen, ta stöd med sågen mm mm).

Kolla på filmen om du har bredband så får du se vilka praktiska moment som ingår.

//.D

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8307 Ska tillägga att de gällar att öva på momenten endel så du inte blir torsk på en skitsak......
Nu har jag gått hela vintern med vindfällor så att övningen på att fälla rätt var väl si så där men öva FÄLLNING oxå så går det bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).