Motorsåg och handhållet

röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

9 inlägg 9440 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

Skogsmästarn  
#105379 hejsan!

Jag behöver hjälp med en huskvarna 244 rx, där motorn knappt orkar driva runt klingan. Sågar jag lite hårdare i stam så stannar klingan men motorn varvar på.... :???:

Har kollat växelhuset, men det verkar ok. Antar att det är kopplingen, så jag har plockat isär så långt jag vågat o kan i nuläget. Så nu behöver jag eran hjälp att för att komma vidare...bilderna visar hur långt jag kommit. vad ska lossas och hur. En arbetsbeskrivning vore utmärkt (steg för steg) :P



*behövs specialverktyg, avdragare etc ?

mvh
Johan



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

61851@telia.com  
#105545 Tjena !
Var med om ett liknande proplem på min 252 rx , då hade riggröret glidit ur så pass att splinsen inte greppade vid belastning.
Var in till verkstan vid återförsäljaren där de flyttade in riggröret , har även märkt att låsmuttern till sågklingan kan skruva upp sig när den blir dålig så att den slirar. men det märker man lätt så det har du väl sett.
lycka till. :P

Avatar Fallback

Re: röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

lugnberg  
#110319 jag hade samma problem med min röjsåg av samma modell , jag plockade i sär sågen som du har gjort och på bild nummer 2så lossade jag m8a muttern till slirkopplingen ? och tog bort den bara kan sitta rätt bra men knacka lite för siktigt på den, sen såg jag att fjädrarna i kopplingen var i flera bitar :P så ja körde på en bonnalösningn :P fixade samma fjädrar på jobbet , och sen så borrade jag upp nitarna på kopplingen och i med nya fjädrar och sen punkta ja i hop de med svetsen där dom gamla nitarna hade suttit och den gick som en klockan och går fortfarande :P bara en ide du kan ju kolla om fjädrarna är lösa iallafall :P om du inte vill göra som ja gjorde så går det säkert att köpa ny koppling :P

MVH:Daniel

Avatar Fallback

Re: röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

New holland patu  
#110395
lugnberg skrev:jag hade samma problem med min röjsåg av samma modell , jag plockade i sär sågen som du har gjort och på bild nummer 2så lossade jag m8a muttern till slirkopplingen ? och tog bort den bara kan sitta rätt bra men knacka lite för siktigt på den, sen såg jag att fjädrarna i kopplingen var i flera bitar :P så ja körde på en bonnalösningn :P fixade samma fjädrar på jobbet , och sen så borrade jag upp nitarna på kopplingen och i med nya fjädrar och sen punkta ja i hop de med svetsen där dom gamla nitarna hade suttit och den gick som en klockan och går fortfarande :P bara en ide du kan ju kolla om fjädrarna är lösa iallafall :P om du inte vill göra som ja gjorde så går det säkert att köpa ny koppling :P

MVH:Daniel


Det kan inte vara havererad kopplingsfjäder som orsakar beskrivet problem.

År det 1: orken i motorn som tryter eller 2:varvar motorn och klingan stannar?

Avatar Fallback

Re: röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

New holland patu  
#110397 aha sorry det var nr2.

Kopplingsbackarna kan vara utslitna, det enda jag kan komma på...

Avatar Fallback

Re: röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

lugnberg  
#110399
New holland patu skrev:
lugnberg skrev:jag hade samma problem med min röjsåg av samma modell , jag plockade i sär sågen som du har gjort och på bild nummer 2så lossade jag m8a muttern till slirkopplingen ? och tog bort den bara kan sitta rätt bra men knacka lite för siktigt på den, sen såg jag att fjädrarna i kopplingen var i flera bitar :P så ja körde på en bonnalösningn :P fixade samma fjädrar på jobbet , och sen så borrade jag upp nitarna på kopplingen och i med nya fjädrar och sen punkta ja i hop de med svetsen där dom gamla nitarna hade suttit och den gick som en klockan och går fortfarande :P bara en ide du kan ju kolla om fjädrarna är lösa iallafall :P om du inte vill göra som ja gjorde så går det säkert att köpa ny koppling :P

MVH:Daniel


Det kan inte vara havererad kopplingsfjäder som orsakar beskrivet problem.

År det 1: orken i motorn som tryter eller 2:varvar motorn och klingan stannar?



ja hade exakt samma att motorn varva men klingan orka inte snurra o de var kopplingsfjädern !

Användarvisningsbild

Re: röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110435 Kopplingen är helt slut den har slirat så den har blivit blå så det har gått hett till :mrgreen:
Det blir att plocka dit en ny !

Avatar Fallback

Re: röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

New holland patu  
#110619
lugnberg skrev:
New holland patu skrev:
lugnberg skrev:jag hade samma problem med min röjsåg av samma modell , jag plockade i sär sågen som du har gjort och på bild nummer 2så lossade jag m8a muttern till slirkopplingen ? och tog bort den bara kan sitta rätt bra men knacka lite för siktigt på den, sen såg jag att fjädrarna i kopplingen var i flera bitar :P så ja körde på en bonnalösningn :P fixade samma fjädrar på jobbet , och sen så borrade jag upp nitarna på kopplingen och i med nya fjädrar och sen punkta ja i hop de med svetsen där dom gamla nitarna hade suttit och den gick som en klockan och går fortfarande :P bara en ide du kan ju kolla om fjädrarna är lösa iallafall :P om du inte vill göra som ja gjorde så går det säkert att köpa ny koppling :P

MVH:Daniel


Det kan inte vara havererad kopplingsfjäder som orsakar beskrivet problem.

År det 1: orken i motorn som tryter eller 2:varvar motorn och klingan stannar?



ja hade exakt samma att motorn varva men klingan orka inte snurra o de var kopplingsfjädern !


Omöjligt, kolla hur det funkar så inser du nog också det.....

Avatar Fallback

Re: röjsåg huskvarna 244 rx driver ej.....

lugnberg  
#110621 ah så vare för mig iaf , och ja bytte fjädrarna så gick de för backarna åkte aldrig ut när fjädrarna var av

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).