Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 104275 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145949 Höll fullgas och vred sågen! Testa bara en gång så kan ha vart inbillning men fick den känslan iallafall!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

SawTroll  
#146006
Mange skrev:Upplever ni det mindre än i 357 eller 262?


Bare et første inntrykk ift MS361 for min del, men forhandleren reagerte på samme måte, og han har jo erfaring med 357 og 262. Om det har noen betydning i praktisk bruk er en annen sak........

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146023 När jag testade den så upplevde jag den lika som 262 och kanske något lite mer än 357 i gyro effekten.
Vikt av kolv, cylinder, koppling, svänghjul, svärd/kedja och effekt ger gyroeffekt.
Kass såg utan effekt känns betydligt mindre.

Jag har stora förhoppningar om denna 560 o hoppas det funkar.
Det behövs rejäla grejer.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147117 Jaha!...då börjas det!! den ena SK kaptiva svärdsmuttern på min 560 har lossnat och försvunnit i "lingonriset"!! det var ju det dom INTE skulle göra! 😡 förbannade "EPA" grejor! annars går det bra!...jäkligt bra!......än! :smile:

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

bema  
#147153 Jodå, visst går det att tappa bort dom svärdsmuttrarna också! Tyckte det var en smart lösning men nog lyckades jag tappa en mutter. Lossnade och försvann i "lingonriset".

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

peter399  
#147162 Har du inte kvar din(a) 362 or Huggarn ? Ser inget i din signatur. 362 verkar aldrig har blivit någon 361. Tror att många kommer uppskatta vikten hos 560 ;)

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147201 Vikten imponerar mig inte särskilt.

5,6 Kg tom, utan svärd o kedja. Är det nån som vill väga den tankad med svärd o kedja?

En 60cc Homelite vägde 5,8 1965 tom utan svärd o kedja. Listades som såg gjordes förr tankad med 20" skörutrustning och 8Kg. Det är ju det som är intressant. Hur mycket den väger när den andvänds.
Annars kan det ju kvitta vad den väger...

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

SawTroll  
#147970
Mange skrev:Vikten imponerar mig inte särskilt.

5,6 Kg tom, utan svärd o kedja. Är det nån som vill väga den tankad med svärd o kedja?

.......


Den er bra i forhold til 357xp og MS362, for ikke å snakke om 362xp og PS6400 - samme som MS361, med AT og "strato", synes jeg er i hvert fall et skritt i riktig retning, og ergonomien virker meget gjennomtenkt og bra! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147991 Hur mycket är bra i kg eller gram?

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147996 Ska man jämföra såg helt allmänt så finns det sågar med bra mycket mer krut i.

Om man ska jämföra sågar bör det vara inom samma kategori.

PS6400 tex är fällsåg, det är 362 med om du kan hitta nån..

560/562 får jämföras med 357/359 i husqvarnas utbud.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mangelu  
#147999 Ha ha ! Skönt att se "huggarn" det finns hopp även för dig... :wink:

När det gäller vikten på 560:n så har det funnits olika information. I broschyren som jag beställde från Hva så angav man 5,4kg för XP:n. Men kollar man hemsidan så står det 5,6kg.
Det får vara hur det vill med det, sågen är grym.
Enda problemet hittills var magnapullen som brakade ihop, men det fixade Åf på direkten.

Är mycket nöjd med sågen än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148010 Har du den broschyren kvar?

Det är inget nytt att uppgifter varierar, det brukar vara lite marknadsföring över det o tullas på konsekvensen rätt rejält.

Nån tiondels Hk o hekto hit eller dit verkar oskyldigt, men om man ser till effekt o vikt om sågen vägs i driftklart skick kan det skilja en del.

Svårt o få en uppfattning av enbart statestik, det är godtyckliga siffror ofta, som ska tas med en nypa salt!

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mangelu  
#148016 Jag tror att jag har kvar den i kojan, ska kolla imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148233
Mangelu skrev:Ha ha ! Skönt att se "huggarn" det finns hopp även för dig... :wink:

När det gäller vikten på 560:n så har det funnits olika information. I broschyren som jag beställde från Hva så angav man 5,4kg för XP:n. Men kollar man hemsidan så står det 5,6kg.
Det får vara hur det vill med det, sågen är grym.
Enda problemet hittills var magnapullen som brakade ihop, men det fixade Åf på direkten.

Är mycket nöjd med sågen än så länge.



He he! nja? vet inte det jag? visst fasen går 560n jäkligt bra, inget snack om den saken! :smile: MEN hur håller den? för att få reda på det och testa i "verkligheten"så köpte jag min 560!(tycker fler borde göra det innan dom gapar om sågar här på forumet) två svärd och en borttappad "kaptiv" svärdsmutter på drygt 3 veckor! är det bra? dessutom så verkar det som att hva har flyttat bak svärdsinfästningen så att 18" svärdet på 560 har ca 4-5cm kortare effektiv såglängd än på mina 261or med 18"?? :roll: det är jag inte nöjd med! visst kan jag skaffa 20" svärd istället! men med fler tänder att fila som följd, till samma skärlängd! :x nån här sa att 560n väger lika mycket som stihls 261! det stämmer inte kan jag säga, utan att ha vägt dom!(det ska göras) armarna är bra mycke mer slaka efter en dag med 560n än med 261an! fler rapporter kommer!

PS! mina 261or har också kaptiva svärdsmuttrar! efter 1.5 år så sitter dom fortfarande kvar! hmmmm......... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148270 Ser fram emot vikten (tankad med skärutrustning). Då har man nåt o jämföra med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).