Motorsåg och handhållet

7 eller 8T drev?

31 inlägg 11055 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

7 eller 8T drev?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8248 Vad finns det att tjäna på ett större drev?

Har ett 8T till min 372 som jag inte kommit mig för att testa.
Med 16" svärd borde den orka dra ett 8T, men gör det ngn skillnad?
Och hur mycket mera sliter det på övriga delar?

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 7 eller 8T drev?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8249
nisse skrev:Vad finns det att tjäna på ett större drev?

Har ett 8T till min 372 som jag inte kommit mig för att testa.
Med 16" svärd borde den orka dra ett 8T, men gör det ngn skillnad?
Och hur mycket mera sliter det på övriga delar?

/Nisse

kedjan går fortare men är det 3/8 så går den ännu fortare än vad den gör med 0.325 du kommer att vina ca 25% i fällning och kapning

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8253 Det funkar utmärkt med 8 drev och 16" det är vad jag har på min när jag kapar ved med den :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8257 Drev är billiga, bara o prova!
8 kugg 3/8 är nog inget o va särskilt rädd för på en 372.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8258
swe#kipp skrev:Det funkar utmärkt med 8 drev och 16" det är vad jag har på min när jag kapar ved med den :)


Vad är nackdelen med 8T i vanlig fällning/kvistning? Kanske passar bättre med en öppnad dämpare. Har du testat några "före o efter" kaptider på din, Kipp?

Iofs är det sällan det blir några längre pass med 372. Den behövs liksom sällan häruppe,tyvärr. Jag gillar modellen så ibland åker den fram ändå. Bara jag kunde hitta ett skogsskifte som passar sågen så..

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8267 Har du riktigt hårda träslag o 22"+ är det nog inte o rek... Annars funkar det nog fint.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8271 Jag ser inga direkta nackdelar, du sågar snabbare men tappar lite ork ur sågen, men ibland kanske man inte vill att det skall gå så snabbt,,,
tex om man precisions fäller ,,,,
Men som Mange säger så är det inte nått att rekommendera för hårda träslag

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8354 Har du provat 8 kuggars ännu ??
det är skitkul med ett 16" svärd i vedhögen 😈

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8369 eller så gör man så här med sin 372:a

Bild

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8370
swe#kipp skrev:eller så gör man så här med sin 372:a

Bild


Ännu en "Gypobild",,,, :wink: :lol:

Kom ihåg när även HVA Sverige körde med den där reklamen, men f-n inte vilka år???.
Kan det ha varit i mitten/slutet på 90 talet?.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8376
swe#kipp skrev:Har du provat 8 kuggars ännu ??
det är skitkul med ett 16" svärd i vedhögen 😈


Jodå, en 6-7 tankar. Några kubik björk o rensat lite diken. Lite kul att fäkta runt som en Jedi-riddare bland 10-15cm dbh al. Ett tag iaf...
Märkte faktiskt inte så stor skillnad mot 7T.

Björken var ca 30-35 cm dbh o 20-22m höga. Runt 40 år gamla, vilket inte är så illa här i norr. Med ett 18-20" svärd så hade man sluppit instick från två håll. Något förslag på bra svärd i denna längd?

Hittar jag stängsel billigt ska jag nog plantera lite björk. Finns tydligen förädlad, finsk björkplant att få fatt i.
Håller björkmassapriset i sig kan det ju inte vara så mycket sämre än gran. Å en del är det ju värt att få ha lite fin björkskog istället för mörk gran.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8380 power match svärden är bra, jag har bara kört lite grann med mitt gb svärd från skogma men det verkar okej hittills !!!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8395
swe#kipp skrev:eller så gör man så här med sin 372:a

Bild


Vad är bättre med detta höga filter jmf med orginal lågt? Förutom den fula, lite stihl-artade looken? :)

Var hittar man det o vad kostar det?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8400 hör med din handlare han bör veta, men ett tips är att kolla i din ipl till 372:an och ta med siffrorna för dom saker du behöver !!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8449 HVA och min handlare verkar inte kompatibla. Han vet garanterat inte för- och nackdelar med denna typ av filter.

Väntar ännu på en dämpare till 346:an beställd tre veckor sedan.Vet att den finns på lager hos handlare i grannkommun, men det ska ju kosta lite att vara lokalpatriot.

/Nisse

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).