Hur byta drev?

Svara 8 inlägg 1232 visningar 0 följare
Användarvisningsbild

#104805 En självklarhet för de flesta antar jag. Men jag har missat hur man får bort kopplingen på Hva 242. ,

Har köpt nytt drev, svärd och två kedjor, men velade om jag skulle ha 1,3 elller 1,5mm kedja, vad är för och nackdelen med respektive?

Användarvisningsbild

#104814 Den sitter avigt gängad på vevaxeln.
Så du lossar medsols (Samma håll som man normalt sett ökar spänning minskas den om det är avigt)....
Det brukar ingå i priset o byta drevet...

Förutsatt att du jämför samma kedja, skiljer inte mycket.
Men oftast när det talas om 1,3 menas det H30/95VP. Den tar lite mindre kraft än Super 20, men producerar mindre med.

Förstår att du redan köpt av ditt inlägg o vill bara på peka att det skulle blivit förklarat för dig innan eller senast vid köpet!
Inte lätt o välja annars...
Senast redigerad av Mange ons 27 okt 2010, 22:09, redigerad totalt 2 gånger.

#104817 Förtydligande om drevbytet, Snurra kopplingen medsols till den möter kompet. Förhoppningsvis finns det sexkantsfattning på kopplingen där du sättar på en lämplig fast nyckel. Så slår du snabbt och snärtigt på nyckeln med en plasthammare. Har den inte släppt på åtonde försöket så måste du gänga i en kolvstopp i tändstiftshålet.

Användarvisningsbild

#104818 Köpte det i en Husqvarna-butik. Frågade om de två olika måtten men fick inget vettigt svar annat än att det satt 1,3 på de nyare sågarna. Så då köpte jag 1,3mm. Frågade också hur man bytte drevet men fick inget användbart svar där heller. Låter som om jag handlade av en prao-elev men han var 50+ och verkade rätt kunnig på någotvis ändå.

Avigt gängad, hur håller jag fast vevaxeln eller räcker det med att slå till nyckeln för att det ska släppa?
Senast redigerad av Sibiria ons 27 okt 2010, 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

#104821 Jag Knackar dem, de brukar inte sitta så hårt om det inte hänt nåt.
Använder dorn o liten hammare. Med bra anhåll o måttlig smäll surrar de av oftast på andra slaget.
Håller an mot koplingens centrum del.
Finns massor skrivet här om du söker lite..

Var försiktig med kolvstoppar.. Stor risk att det händer nåt....

Användarvisningsbild

Mange skrev:Den sitter avigt gängad på vevaxeln.
Så du lossar motsols...
Det brukar ingå i priset o byta drevet..

Skogsola skrev:Förtydligande om drevbytet, Snurra kopplingen medsols till den möter kompet.

Det verkar som att ni har olika uppfattningar om åt vilket håll jorden roterar kring sin axel, alternativt så bor Mange söder om ekvatorn :grin:

Avigt gängad = vänstergängad, dvs. du skruvar av den medurs sett från kopplingssidan om nu detta är mera lättförståeligt i dagens digitala värld.

th skrev:et verkar som att ni har olika uppfattningar om åt vilket håll jorden roterar kring sin axel, alternativt så bor Mange söder om ekvatorn :grin:

Av den anledningen bör den lossas medurs, den som enbart har digital klocka får lämna in sågen.
Ett bestämt snärtigt slag på verktyget med en liten penhammare, inte plast eller gummiklubba.

Användarvisningsbild

#104853 Ja, ja ja...

Jag skrev fel...

TH har naturlitvis rätt!

Och för övrigt så roterar det runt min axel, vänta nu... Var det Axel som rotade runt? O i så fall, vems rotator axlades?

Vi vet alla att det finns inget fel sätt o gänga, bara man gör det säkert o med lagom bra ansats o anhåll! Det vet till o med Axel!

Liknande Trådar
Titel Statistik Senaste inlägget
Hakki 1x 37 såg drev av Maxxum - tor 02 maj 2013, 18:42
i Vedmaskiner, flishuggar
1 svar
2610 läst
av Åke Nilsson     
fre 17 maj 2013, 15:31
390xp-drev av palbin - ons 25 jan 2012, 01:05
i Motorsåg och handhållet

1, 2
19 svar