Motorsåg och handhållet

Favorit såg?

163 inlägg 49192 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191484 stihl pleier å vera meir lettstarta enn HVA, har annerledes tanklok bajonetinnfesting eg liker stihl sin løysing best. Kjedestamminga er bedre synes eg på 261 enn 346. På HVA blir kjedet alltid mykje strammare når ein drar til muttrane. Problemet har ein på stihl også men ikkje i like stor grad.
svært bra kvalitet på stihl sine sverd, kjeder eg har stort sett kjørt oregon enten det er stihl eller HVA.
Har alldri skrudd noe særligt på sager, men gjer de jo rein Stihl er lettare å skru fra kvarandre, HVA har for eksempel eit idiotisk svart plastdeksel inne i starthuset, når du løyser det kjem det noen løyse ledninger som du må smetta på plass igjen, tungvint. Liker også stihl sin løysing med torx , HVA har ein løysing med blanding av umbrako og flat skrujern, liker det ikkje.

No har jo stihl drevet utanfor cluthen enkelt når ein skal gjera reint og skifta kjede, slepp og bruka stempelstoppar eks vis. Når det gjeld motor og innstiling av den har eg hatt mindre problem med HVA har du først fått de til å gå så stoppar de sjelden, hadde ei 260 FB som blei stålen (stulen) hadde mykje problem med å få ho til å gå skikkelig på tomgang.

høyrest sikkert ut som eg foretrek stihl her men har vel ikkje noe favoritmerke og kunne godt tenkt meg og prøvd 550/560 til HVA. 261 er jo ei meir tradisjonel sag som ein fortsat kan stilla på fungerer autotune som det skal så trur eg at eg foretrek det.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191523 Favorit och favorit,har en Jonsered 2147 som jag tycker är en brukbar såg,hade förut en Jonsered 2152 ,men den tyckte jag var onödigt törstig till mitt brukande så när handlarn på orten hade en ny 2147 så blev det byte.
2147an är ju en röd 346, ett par hekto lättare än 2152 samt känns lite vassare i rytet.
Får man bara hugga ner de grova man har kvar så kanske man byter till en lite mindre såg på ca 42 kubik.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

johan eriksson  
#221461 Får se om denna Hva 61 kan bli en favorit.

Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

totte  
#221462 Ser mest ut som båg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

anersimyra  
#221464
johan eriksson skrev:Får se om denna Hva 61 kan bli en favorit.

Bild


Bild
Vad tusan är det där ? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

vetinte  
#221466 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

tallen100  
#221468 Såg ut att va en smidig sak :wink:

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

johan eriksson  
#221481
anersimyra skrev:
johan eriksson skrev:Får se om denna Hva 61 kan bli en favorit.

Bild


Bild
Vad tusan är det där ? :grin:


Sågen är en Husqvarna 61 av äldre modell, ska egentligen vara en vit toppkåpa på den. Svärdet är ett så kallat bågsvärd avsett för kapning av liggande stammar, vedkapning och liknande. Vanligt förekommande i södra USA, fanns även en mer långsmal variant för röjning av stående träd.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

totte  
#221482 Ett par klipp som visar:



Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221485
totte skrev:Ett par klipp som visar:




Bra för arbetshöjden. Men en massa tänder o fila.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

johan eriksson  
#221488 Har för mig att det blev en kedja på 81dl. Så det blir väl ungefär som ett 24" svärd, vill minnas att det är 84dl på det.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

anersimyra  
#221500 Jag gissade på vedsågning. Jag hade själv en 44 praktika i början av åttiotalet, var praktika en serie med fler sågar än 44 i sortimentet ?
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

johan eriksson  
#221501
anersimyra skrev:Jag gissade på vedsågning. Jag hade själv en 44 praktika i början av åttiotalet, var praktika en serie med fler sågar än 44 i sortimentet ?
Mvh Anders.

Fanns en 61practica som hade vit toppkåpa som blev Rancher när de fick grå toppkåpa. Tror jag har en broschyr på det med. Ska kolla när jag är vid datorn.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

totte  
#221505 Dom här enligt Mange: 240 Practica, 40 Practica, 44 Practica, 61 Practica, hämtat från:

http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 070#p87070

Var alltså ett marknadsföringsnamn för deras s k farmarsågar. Döptes sen om till "Rancher" som Johan säger.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221537 Är det nån som har en 240 Practica som ligger o skrotar är jag intresserad!

Har ingen ännu.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).