Motorsåg och handhållet

röjsåg

29 inlägg 10492 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

röjsåg

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8203 Hej!!!
Funderar på vilket märke av röjsåg man skall köpa. Skall skaffa en anställd så att jag måste köpa en till. Stihl har jag alltid haft innan men det kanske är bättre med en husqvarna eller Jonsered. Men det jag har nu Stihl 550 är väl det största röjsåg som finns på marknaden eller hur är det :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8210 Hva säljer väl fortfarande sin 265? Har inte testat, men den ska visst vara ett riktigt vibrationsmonster. Tror 550 är en generation nyare.
Tycker 480 räcker bra. Nästa steg upp för mig blir nog en ms200.
Är det lite trångt o inte så grovt passar 345fxt bäst för mig.

/Nisse

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8211 Hva 252rx är ett riktigt effektivt monster 😈
Har en som vi putsar bete med och även röjer med... riktigt bra tycker inte att den vibrerar så mkt och med en triobalance sele så blir det en mkt kompetent kombination

Avatar Fallback

Re: röjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8213
valmet901 skrev:Hej!!!
Funderar på vilket märke av röjsåg man skall köpa. Skall skaffa en anställd så att jag måste köpa en till. Stihl har jag alltid haft innan men det kanske är bättre med en husqvarna eller Jonsered. Men det jag har nu Stihl 550 är väl det största röjsåg som finns på marknaden eller hur är det :?:

köp inte mindre röjsåg kör med en fs45 stihl för tillfället av 06 model men tröttare såg får man leta efter har haft även en 055 den var lite bättre
men inget att hänga i granen.
stihlen har för dåligt botten drag i sina motorer

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8214 Valmet901: kan ju bara konstatera att köper man en såg på 27cc med 1 hk(fs45) så får man väl räkna med en hyfsat trött såg!! :lol: hurvida 550n är trött eller inte vet jag personligen inte,men dom rapporter jag fått från dom som kör dom är att dom är starka som tusan!! lite tung kanske.........men så är det ju för det mesta...att vikten går hand i hand med effekten!! själv är jag mycket nöjd med mina två stihl480!mycket bra avvibrering! dessa kan man beställa med kort eller långt riggrör beroende på hur lång man är! sedan gillar jag stihls "pistolgas" som dessutom är mycket pålitlig! på dom HVA jag kört (244 & 252) var det nåt krångel med bla gasreglaget titt som tätt! detta är förvisso några år sedan,så kanske har HVA fixat till det vid det här laget!? att stihl skulle ha sämre bottenvrid än andra förstår/tycker jag inte riktigt jag kör med 225 klingor på mina 480,och tycker att dom klarar grovt riktigt bra för att vara 48.7cc! jag har inte haft några problem med mina sågar...........ÄN!! :lol: det gäller ju att hitta en såg som passar till lite av varje!! 480n tycker jag funkar bra till det mesta! Helst skulle man ju vilja ha en 80cc röjsåg som väger 3kg :lol: När min första 480 var sprillans ny så var den ganska slö i gasresponsen!! men efter ett par dagars körning & lite skruvande på framför allt lågvarvs skruven,så har den sedan gått jäkligt bra! men jag antar att alla sågar behöver en inkörnings period! skulle jag köpa en HVA så blir det en 252a! och hoppats på att dom fått till gasreglaget lite mer driftsäkert! men om 252an finns det andra här på forumet som kan svara för mycket bättre än jag! jag har varit snubblande nära att skaffa även en 550, men insett att blir det så grov skog så att inte 480 skulle räcka till, så är det nog frågan om det inte är ett uppdrag för en motorsåg!!?? :roll: men skulle inte bli förvånad om det står en 550 här hemma inom kort!! :lol: Vad tycker du själv om 550n?

Lycka till med sågköpet! :lol:

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8215 angående gasreglaget på stihl så är det nog inget bättre än husqvarna
körde 2 dagar med en splirans fs45 innan gasen gav upp hela skiten lossnade vid förgasaren kan bara meddela att företaget jag jobbar åt har ca 200 röjsågar

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8216 Liten fråga knaggen... vilket företag jobbar du på som har 200 röjsågar... många anställda eftersom det finns så många...

Lite mer om Hva 252...
En bra driftsäker röjsåg. funkar fint i lite grövre planteringa såsom betesputsning...
Det enda som vart på våran såg är att en del plast som fåller fast handtaget gått sönder... men annars är det en såg som gärna går på fullgas me hårdbelastning.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8217 I skolan har vi 252 och 345fxt

252orna är inte lika"roliga" som 345an att köra tycker ja, dels så tycker ja de känns som den vibrerar mer och så varvar den otroligt mycket mer, 345an tycker jag däremot vibrerar mindre och är stark med mindre varv

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8218
MasseyFerguson skrev:Liten fråga knaggen... vilket företag jobbar du på som har 200 röjsågar... många anställda eftersom det finns så många...

Lite mer om Hva 252...
En bra driftsäker röjsåg. funkar fint i lite grövre planteringa såsom betesputsning...
Det enda som vart på våran såg är att en del plast som fåller fast handtaget gått sönder... men annars är det en såg som gärna går på fullgas me hårdbelastning.

statligt anställd

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8220 Nån som testat husqvarnas nya 343fr ??
verkar vara en kombisåg skog/gräs röjare !

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8221 Arbeta för kronan måste vara en stor ära :!:

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8224
Huggarn skrev:Valmet901: kan ju bara konstatera att köper man en såg på 27cc med 1 hk(fs45) så får man väl räkna med en hyfsat trött såg!! :lol: hurvida 550n är trött eller inte vet jag personligen inte,men dom rapporter jag fått från dom som kör dom är att dom är starka som tusan!! lite tung kanske.........men så är det ju för det mesta...att vikten går hand i hand med effekten!! själv är jag mycket nöjd med mina två stihl480!mycket bra avvibrering! dessa kan man beställa med kort eller långt riggrör beroende på hur lång man är! sedan gillar jag stihls "pistolgas" som dessutom är mycket pålitlig! på dom HVA jag kört (244 & 252) var det nåt krångel med bla gasreglaget titt som tätt! detta är förvisso några år sedan,så kanske har HVA fixat till det vid det här laget!? . . . .


Har kört en 244 sedan många år utan problem med gasreglaget. Enda problemet har varit att fästet för handtaget har lossnat från riggröret (eller rättare sagt från det rör som sitter ihop med tanken och går utanpå riggröret). Frän början gar det varit pålimmat eller påkrympt och det har inte varit en lyckad konstruktion. Om HVA har behållit de övriga bra egenskaperna från 244 til 345-modellen så är detta ett mycket bra köp.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8227
th skrev:
Har kört en 244 sedan många år utan problem med gasreglaget. Enda problemet har varit att fästet för handtaget har lossnat från riggröret (eller rättare sagt från det rör som sitter ihop med tanken och går utanpå riggröret). Frän början gar det varit pålimmat eller påkrympt och det har inte varit en lyckad konstruktion. Om HVA har behållit de övriga bra egenskaperna från 244 til 345-modellen så är detta ett mycket bra köp.


Jag minns inte på pricken vad det var som krånglade med dom sågarna jag talade om! men problemet var i själva gashandtaget! tumgasen blev ibland helt "ledlös" för att wiren hade hoppat lös eller nåt! å ibland blev det "gashäng"! samt att justeringen av wiren var lite "jobbig" har jag för mig! han har också fått byta en hel del "tändnings detaljer"! Detta var ju som sagt några år sedan,så det är säkert bättre idag! annars så kan det ju vara så att detta normalt inte är ett problem! dessa sågar(4st) köptes av min styvfar på anbud av kommunen! så det kan ju hända att dom var misskötta!!?? dom kanske var utslitna helt enkelt!? Hur som helst så har han nu "skrotat" dom å köpt en stihl 480 som han hittills är mycket nöjd med! han är en gammal inbiten "husqvarna åkare" så det tar emot en hel del för han att erkänna det!! :lol: och efter allt mitt stihl "predikande" så hoppas jag verkligen att den kommer att gå lika bra som mina har gjort! annars så kommer jag nog att få äta upp det ganska rejält är jag rädd!! :lol: ni kan vara så säkra på att han letar efter minsta lilla anledning att få klaga på den! :lol: han har dock sparat en 252a som "grästrimmer" men det är fortfarande nåt vajsing med tändningen på den,så den ryker nog snart den också! Om 345an vet jag inget! men det är säkert en smidig och bra såg i lämplig skog!! :D

hej hopp!!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8228
knaggen skrev:angående gasreglaget på stihl så är det nog inget bättre än husqvarna
körde 2 dagar med en splirans fs45 innan gasen gav upp hela skiten lossnade vid förgasaren kan bara meddela att företaget jag jobbar åt har ca 200 röjsågar


Ja du knaggen......... :roll: .....jag tror att Valmet901 Letar en PRO röjsåg! FS 45 är en liten billig grästrimmer för ca 2000:-!! dessutom ett helt annat handtag & gasreglage! blir nog lite fel att blanda in en sådan i denna "frågan"!! det är klart som korvspad att dessa små billiga grästrimmrar för "hemmabruk" är sämre uppbyggda,oavsett märke än dom större PRO sågarna!! eller vad tycker du?

"fäll ut vingarna och landa" är ibland ett bra uttryck tycker jag!! vad tycker ni? :)

Detta är en FS45,tror inte att det är denna typen av såg han letar efter!

Bild

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8232
Huggarn skrev:
knaggen skrev:angående gasreglaget på stihl så är det nog inget bättre än husqvarna
körde 2 dagar med en splirans fs45 innan gasen gav upp hela skiten lossnade vid förgasaren kan bara meddela att företaget jag jobbar åt har ca 200 röjsågar


Ja du knaggen......... :roll: .....jag tror att Valmet901 Letar en PRO röjsåg! FS 45 är en liten billig grästrimmer för ca 2000:-!! dessutom ett helt annat handtag & gasreglage! blir nog lite fel att blanda in en sådan i denna "frågan"!! det är klart som korvspad att dessa små billiga grästrimmrar för "hemmabruk" är sämre uppbyggda,oavsett märke än dom större PRO sågarna!! eller vad tycker du?

"fäll ut vingarna och landa" är ibland ett bra uttryck tycker jag!! vad tycker ni? :)


Detta är en FS45,tror inte att det är denna typen av såg han letar efter!

[URL=http://imageshack.us][img]http://img186.imageshack.us/img186/96
70/fs45gu9.jpg[/img][/URL]

man får väl ursäkta att det föllbort några bokstäver men rätt skall vara rätt så här kommer det fs450

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).