Motorsåg och handhållet

Bensin- och oljespill

19 inlägg 14457 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bensin- och oljespill

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104121 Hur mycket bensin och olja spiller du? Och hur ofta? Är det i skogen eller hemma när du fyller kombidunken?

Jag vet att det är en samvetsfråga och något man kanske inte vill skylta med men det skulle vara intressant att veta hur mycket bensin och olja som spills. Visst det är svårt att uppskatta mängden men man kan ju försöka.

Det har skrivits om tanklock som flutite och problem med Stihls tanklock framförallt när man fyller ända upp.... alltså troligen fyllt lite över.

Själv kör jag med flutite lock till bensinen på två av mina fyra sågar och där spiller jag nästan inget. Endast lite fuktigt på locket efter jag tankat. Men på de två anda sågarna har jag inte fått tag på flutite så där häller jag i från en dunk utan pip eller tratt. Hur försiktig jag än är så rinner det lite längs dunken när jag häller - gissar 2 cl per tankning. Och så råkar jag någon gång hälla för mycket också, kanske var tionde och då blir det kanske 5 cl som rinner över.

Olja, eller arborol som jag använder spiller jag väldigt lite. Någon enstaka gång som jag råkar hälla för mycket och så rinner det över.

Martin



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

Torparn79  
#105666 jag spiller mestadels ute i den biologiskt aktiva marken.. :ymblushing: :ymblushing:
och då handlar det om bensin..

men det beror mestadels på att den förbannade korken på kombidunken kärvar när den ska stänga..
är inne på min tredje kork och det har varit samma visa alla gånger..
dom börjar tarva efter ett tag..
oljespill brukar det bli om man inte fått dit korken ordentligt på MS 200'an, det har hänt flera gånger att jag inte fått den att låsa helt..

jag väntar med glädje på en återkomst av Flutite'n..

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

Kse  
#105668 Hemma är jag hemskt försiktig för man vill ju inte ha bensinspill i garaget, men ibland blir det så iaf.
Ute i skogen däremot så blir det nästan alltid en liten skvätt utanför :oops:
Men då varken moder natur eller min ekonomi tar större skada av den matsked bensin som går till spillo vid varje tankning så låter jag det bero.

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

Elias  
#105673 Jag brukar inte spilla någonting, i vanliga fall.
Har en kombidunk från partner men ser exakt likadan ut som HVA. Har aldrig haft några problem med den, förutom när man använder den på sommaren och det blir övertryck. När man då sätter den emot tanken och trycker så brukar det spruta åt alla håll. Man lär sig rätt fort att trycka en gång på korken före man häller.

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105678 Bensin kan man spilla en liten skvätt ibland. Olja "spiller" jag ut alltihop mellan varje tankning! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105689 Undra vad alla dessa bensinskvättar betyder för naturen? Och i vilken mängd det faktiskt blir när alla vi skogsnissar gör det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105739 Har en fundering angående HVA:s överfyllningsskydd. Jag hade den till min gamla motorgräsklippare, där jag körde 95-oktan bilbensin . Då kärvade överfyllningsskyddet efter ett tag med bensinspill som följd. Jag fick köpa nytt överfyllningsskydd 1-2 gånger/år, vilket kunde vara det dubbla om jag verkligen ville minimera bensinspillet. :oops:

Däremot har överfyllnadsskyddet hittills inte kärvat på vare sig min eller farsans HVA kombidunk, där vi båda kör på 2-takts alkylat (jag kör aspen och farsan kör statoil). Då inställer sig givetvis frågan om detta beror på själva oljeinblandningen (smörjeffekt), eller om mackbensinen (till skillnad från alkylatbensinen) innehåller ämnen som får överfyllnadsskyddet att kärva?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bensin- och oljespill

Nolltax AB  
#105751 Händer spill det spills.
Tröstar mig med att aktie ha som utvinner detsamma ur mark....

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

stegmaster  
#105759 Har inte tenkt på detta en gång.
Brukar säga som presten gör om oss menniskor när vi er på sista res.
"av jord er du kommet, til jord skal bli bli,,,,,,,,,,,"
Tror inte jag ska tala om oljesöl här, i fara för at komma i häktet.
Men om ni hör på nyheterna i Sverige att det er hittad et nytt stort oljefelt i Norge, så kan det mycket vel vara provboring i stegmaster`s trädgård . :D

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105795 :grin: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

bmbamse  
#105809 Jag har faktiskt varit ut och spillt lite nu på morgonen. En klarblå himmel och en minusgrad lockade ut mig och det blev i alla fall två tankar urkörda. Jag har ju då det klassiska bekymret med kärvande pip på kombidunken, så en liten slatt rann det över :oops:. Olja, däremot, har det blivit bättre med se'n jag på prov köpte en liter arborol för ett tag se'n. Med det har jag upptäckt att den där j*drans ketchup-effekten uteblir så det är mycket enklare att förutse när man ska ge sig med hällandet! :grin:

Avatar Fallback

Re: Bensin- och oljespill

Nonkan  
#105999
Niking skrev:Har en fundering angående HVA:s överfyllningsskydd. Jag hade den till min gamla motorgräsklippare, där jag körde 95-oktan bilbensin . Då kärvade överfyllningsskyddet efter ett tag med bensinspill som följd. Jag fick köpa nytt överfyllningsskydd 1-2 gånger/år, vilket kunde vara det dubbla om jag verkligen ville minimera bensinspillet. :oops:

Däremot har överfyllnadsskyddet hittills inte kärvat på vare sig min eller farsans HVA kombidunk, där vi båda kör på 2-takts alkylat (jag kör aspen och farsan kör statoil). Då inställer sig givetvis frågan om detta beror på själva oljeinblandningen (smörjeffekt), eller om mackbensinen (till skillnad från alkylatbensinen) innehåller ämnen som får överfyllnadsskyddet att kärva?
/Niklas


Precis så upplever vi det också. Vi skriver ganska mycket reklamationer på Husqvarnapipar (vi är lite för snälla ibland tror jag) och det är uteslutande på pipar körda med 95-oktan. Samma problem kommer på plastförgasare till gräsklippare. Vi lutar åt att det är etanolen i 95-oktan som är aggressiv mot plasten. Etanol omvandlas till ättikssyra i kontakt med syre. Ibland kan man få ordning på pipen med CRC silikonspray, men de flesta byter pip.

Intressant nog så har det här aldrig hänt med Stihls kombidunk/pip, men det är en annan plast i dem.

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106015 Det är nog snarare sin förklaring i bränslets egenskaper och aggressivitet än oljans.

Husqvarnas pip är anpassad för Alkylat. Inte handelsbränsle.
Stihl's är nog anpassad för handelsbränsle.

Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106075 Hur tycker ni Stils kombidunk och pipar (för det sitter väll liknande överfyllnadsskydd på dem som på Hq)? Jag har aldrig testat dem. Överväger att köpa en kombidunk och lämna flutite tills de är till försäljning igen. Det är kass att ha två sågar med flutite och två utan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bensin- och oljespill

Kse  
#106087
Ekhagas trädfällning skrev:Undra vad alla dessa bensinskvättar betyder för naturen? Och i vilken mängd det faktiskt blir när alla vi skogsnissar gör det?

Absolut ingeting, vill man oroa sig för naturen kan man ägna en tanke på de 100000 fat råolja som Mexikanska golfen fick ta emot per dygn efter att Deep Water Horizon exploderade och spolade på ett bra tag?
Blir väl runt 20 miljoner liter!!! 8-} per dygn gånger några månader, så nä.. det spelar ingen roll.
Har fö oxå slutat med Hq´s pipar då dom inte funkar i längden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).