Motorsåg och handhållet

Bytte hqv såg

17 inlägg 7259 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bytte hqv såg

Jerrka  
#104052 Min 242 xp cat värmenöp för tredje gången på två år.. Grannen säger att catalysatorn + aspenbränslet var ingen bra kombination vid vedkapning, går för het helt enkelt! Synpunkter på det?

Men hqv har ju inbyteskampanj om man byter till en 346 xpg triobrake..Så jag vart less på värmenypningarna..Så nu står det en ny sån i källarn :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bytte hqv såg

Robertberg  
#104054 Måste det inte vara en fungerande såg för att få byta med rabatt? :?:

Avatar Fallback

Re: Bytte hqv såg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104069 Det där inbytandet är bara en gimmick. De åker på tippen i alla fall. Men är det inte synd att plåga en så förnämlig såg som 346 på vedbacken?

Användarvisningsbild

Re: Bytte hqv såg

Jerrka  
#104094 Den bara värmenöp lite ...Så efter lite putsning och justering så gick den igen.....Jag tar endast 5-10 stockar/vår med såg..De som är för grova för vedklippen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bytte hqv såg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104100 Kanske öppna högvarvsskruven en aning när du häver dig i vedhögen? Jag kan tänka mig att ställer man en 242 eller 346 så att de går optimalt vid kvistning så kan det bli lite magert vid tung kapning.

Avatar Fallback

Re: Bytte hqv såg

bevakare  
#104104 Hej jag funderar faktiskt på samma sak........
Min såg hvq 340 går visserligen men jag tycker att den svara dåligt och är allmänt slö.

Borde vara en ide å köpa en hvq 346 xp även för mig.

Hur upplever du sågen ???

Användarvisningsbild

Re: Bytte hqv såg

totte  
#104157
Skogsola skrev:Kanske öppna högvarvsskruven en aning när du häver dig i vedhögen? Jag kan tänka mig att ställer man en 242 eller 346 så att de går optimalt vid kvistning så kan det bli lite magert vid tung kapning.


Mycket rekommendabelt, 9 fall av 10 (minst) av värmenypning orsakas av för mager blandning. Den skall fyrtakta ordentligt med fullgas utan belastning och inte börja gå rent förrän men belastar fullt i stock.

Bevakare: Har du testat att göra en storservice på 340:n, rengöring av förgasare, nytt stift, utrensning av sot i utblås och allt sånt. Kan göra underverk på en slö gamling ibland.

Avatar Fallback

Re: Bytte hqv såg

SawTroll  
#104486 Katalysatoren er sannsynligvis problemet, muligens i kombinasjon med forgasser-justeringen.

Både katalysator og trio-brake er unødvendig, og bør unngås (undvikas?), av forskjellige årsaker.

Användarvisningsbild

Re: Bytte hqv såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104517
Jerrka skrev:Min 242 xp cat värmenöp för tredje gången på två år.. Grannen säger att catalysatorn + aspenbränslet var ingen bra kombination vid vedkapning, går för het helt enkelt! Synpunkter på det?

Men hqv har ju inbyteskampanj om man byter till en 346 xpg triobrake..Så jag vart less på värmenypningarna..Så nu står det en ny sån i källarn :smile:

Ok, det här tar vi tag i....

Att den nöp har inget med cat o göra!
Har den nypit en gång gör den det igen tills det skär ordentligt. Den nöp av ett problem, det finns kvar troligen..
Om man byter kolv slutar den nypa ett tag kanske, men problemet måste fram o lösas för att undvikas framöver.

Bränslet i sig har troligen heller inget med problemet o göra utan det är nog mager blandning, vilket ger massor värme i hög belastning. Kanske inte fick kyla sig heller med lite rusning då och då...

Jag delar Tottes mening.

Användarvisningsbild

Re: Bytte hqv såg

stegmaster  
#104526
SawTroll skrev:
Både katalysator og trio-brake er unødvendig, og bør unngås (undvikas?), av forskjellige årsaker.

Tror ikke de skjønner Norsk, ellers hadde det nok blitt noen reaksjoner på dette?? :lol:
Men er helt enig med deg, i min sagfamilie kommer det heller ikke cat. eller trio-brake, man ska tross alt kunne bruke saga også, selv om den er et farlig redskap. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bytte hqv såg

totte  
#104553 Jodå vi skønner Norsk så det räcker, men vårt värderade sågtroll brukar regelmässigt tala om att trio-brake er unødvendig og bør unngås var gång den dyker upp i nån tråd, så det är nog redan avhandlat gott nog, vi känner till åsikten.

Avatar Fallback

Re: Bytte hqv såg

SawTroll  
#104609
stegmaster skrev:
SawTroll skrev:
Både katalysator og trio-brake er unødvendig, og bør unngås (undvikas?), av forskjellige årsaker.

Tror ikke de skjønner Norsk, ellers hadde det nok blitt noen reaksjoner på dette?? :lol:
Men er helt enig med deg, i min sagfamilie kommer det heller ikke cat. eller trio-brake, man ska tross alt kunne bruke saga også, selv om den er et farlig redskap. :wink:


Jeg spurte om det var OK å skrive på norsk før jeg gjorde det - å forsøke å skrive på svensk hadde nok ikke sett så bra ut, og engelsk er visst ikke et alternativ..... :wink:
Senast redigerad av SawTroll sön 24 okt 2010, 21:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bytte hqv såg

SawTroll  
#104610
totte skrev:Jodå vi skønner Norsk så det räcker, men vårt värderade sågtroll brukar regelmässigt tala om att trio-brake er unødvendig og bør unngås var gång den dyker upp i nån tråd, så det är nog redan avhandlat gott nog, vi känner till åsikten.


:lol: Ja, de som er her ofte gjør nok det - jeg begynner faktisk å bli lei av å skrive det...

....men det dukker vel opp noen her, som ikke har lest alt tidligere?

Användarvisningsbild

Re: Bytte hqv såg

totte  
#104611 Jo det vore ju förstås en fruktansvärd risk att ta! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bytte hqv såg

stegmaster  
#104624
SawTroll skrev:- å forsøke å skrive på svensk hadde nok ikke sett så bra ut,

Det er bare og prøve seg fram, jeg kunne heller ikke et ord svensk för jeg ble med her på forumet(muligens kan jeg ikke flere nå heller). :wink:
Og så er det sikkert morsomt for svenskene og more seg med all feilskrivingen. :oops:
Men inntil noen forteller meg att jeg skal slutte med og skrive "Svorsk" så forstsetter jeg med det. :grin:
Nåvel, back to topic:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).