Motorsåg och handhållet

Kedjeslipmaskin

114 inlägg 78926 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Larsi  
#418455 Jag köpte en mall på Skogma
Det är något år sedan men kolla om det finns något där

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

volvo_per  
#418469 Hur gör ni som slipar med maskin för att inte tänderna ska bli härdade. När jag kör så börjar ju tänderna i stort sett glöda och dom blir ju härdade. Att försöka fila för han efter är ingen ide iaf. Filen tar inget och det blir massa skägg på tänderna.
Någon som har tips?

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Tosca  
#418476 Lite i taget så det inte blir så varmt kanske?

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

volvo_per  
#418497 Har testat både och men det blir bra varmt hur jag än gör tycker jag :(

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Tosca  
#418499 Även om du fortsätter kedjan runt i flera omgångar?
Alltså i princip bara dutta på varje tand och rotera tre-fyra varv för att få den färdig?

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

volvo_per  
#418502 Det har jag inte testat iof. Då känns det som det går lika fort för hand :( Ska prova det tack för tipset så länge ;)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Mowi850  
#418512 Logosol har bra filmet på youtube som är lätta att förstå.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Seb macahan  
#418513 Du ska inte ta så det syns, bara hörs. Ta två tre dutt på varje tand med någon några sekunders mellanrum. Sen kan man borsta av tanden med en fin stålborste 1-2drag så fördelas värmen ut i borsten. De kedjor som redan blivit varma kan du kasta. Börja om med en som inte är stensågad och se till att trissan är ren. Jag är absolut ingen expert men det är inte så svårt om man bara tar det försiktigt. Stensågade kedjor tar lite mer tid o få till. Jag brukar kyla med kolsyra på burk eller tryckluft.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418546 Finns några trick att använda sig av, för att avleda värme men bäst är att inte skapa den från början.
Rengjord, dressad klinga av bra kvalisort är en förutsättning.
Luft kyler rätt bra så att ha klinga kvar i skäret medan man duttar/tar små tag hjälper en del.

Att köra slip manuellt är det inte mycket tidsvinst på. Tar även minst lika lång tid o lära sig använda den rätt och få bra resultat.
Svårare att anpassa slipning än filning efter hur man vill ha det också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).