Motorsåg och handhållet

Identifiera sågkedjor

4 inlägg 13423 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Identifiera sågkedjor

Dodger  
#103856 Har via ett dödsbo fått erbjudande att "ta hand om" en ansenlig mängd äldre motorsågskedjor av varierande skick. De flesta är märkta 0,325 och borde således passa på tre av mina sågar (444, 238, 55). Finns det andra variationer (märkningar) i dessa kedjor (bortsett från längden) som jag borde ta hänsyn till eller kan jag anta att de passar? Kedjor utan märkning, hur mäter/kollar man dem för att fastställa typ och mått?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Identifiera sågkedjor

Nonkan  
#103859 Det här är ett av våra bästa hjälpmedel när kunden inte har en aning om vilken kedja han har:

http://www.stihl.se/katalog/produkt/INT ... lmall.html

Användarvisningsbild

Re: Identifiera sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103869 Mallen är bra o ha.
Jag har dock ingen utan för mig blir det skjutmått o mäta drivlänken. 1,3 / 1,5 eller 1,6.

Alt om det är många så ta en bit av toppen på ett svärd ca 2dm i snurra den över det i lampans sken.
Då set du defekter o annat lättare med om det är begagnat.
Det ska inte glappa, vicka eller vara trögt på något vis.

Avatar Fallback

Re: Identifiera sågkedjor

SawTroll  
#104313 De fleste kjeder har et nummer stemplet et sted (ofte på den delen av drivlenken som går ned i sverdet), som forteller hva det er - men det er mange forskjellige systemer....

Manges metode er bra nok for å fortelle om de passer til et gitt sverd, men forteller ikke exakt hvilken modell eller type/stil kjedet er.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).