Motorsåg och handhållet

Krånglande Husqvarna 254 XP

7 inlägg 6254 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Krånglande Husqvarna 254 XP

mbss  
#103483 Hejsan
Min såg började krångla här om dagen, tänkte kolla med någon här om ni har några tips om vad det kan vara för fel..

Den startar bra och går bra på tomgång, men så fort jag försöker gasa upp den i varv så börjar den att dö. Det går att extremt långsamt öka gasen så att det varvar upp i maxvarv men så fort man lägger lite belastning på den så dör den.
Några tankar omkring detta?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Krånglande Husqvarna 254 XP

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103493 förgasarmembran eller sprucken bränsleslang!kollam även vacuumslangen till bränslepumpen!

Avatar Fallback

Re: Krånglande Husqvarna 254 XP

mbss  
#103494 Ok! Tack för svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande Husqvarna 254 XP

Phantom  
#103497 Du kan även ha dåliga vevaxeltätningar som behöver bytas.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande Husqvarna 254 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103499 Det kan vara att den bara vill justeras!

Om du försiktigt skruvar in nålarna i botten och sen 1 varv ut har du grundinställning. Det ska den starta på.

Justra sen så den accellererar utan tvekan på L. Sen så den "taktar" på full gas utan belastning på H, men går rent under belastning.
Tomgången ska vara stabil o jämn utan att kedja går.

Är den lurig o justera eller inte går rätt är nåt fel.

Glöm inte att det ska vara rent o snyggt, o i drift temp då du är nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande Husqvarna 254 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103502
huggar*n skrev:förgasarmembran eller sprucken bränsleslang!kollam även vacuumslangen till bränslepumpen!


Just denna har vakum ledare i mellanstycket och där får man leta sprickor och defekter om det är svag impuls.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande Husqvarna 254 XP

Lolich  
#103743 Ser ut att vara samma problem som det var på min 262xp.

Kolla så att inga packningar sitter fel och kolla om alla delar ihop-kopplade till förgasaren sitter tätt.
Se till att bränsleslangen inte är stopp i och byt bränslefilter. Justera till passande inställningar och sedan bör den gå.
Annars kanske det inte är samma fel eller så är det fler fel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).