Motorsåg och handhållet

Gammal partner

22 inlägg 10496 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal partner

pholke  
#102852 Hej!

Är det någon av er kunniga och erfarna motorsågsanvändare som kan berätta för mig vad svärdsfästet på denna har för beteckning? Saken är den att jag har en sädan såg som använts mycket sparsamt, gissar att den kanske gått mellan 40 - 80 timmar totalt. Jag hade tänkt testa sågen med ett längre svärd och klyvkedja, alternativet är att behålla originalsvärdet och slipa om kedjan. Risken är stor att fästet har beteckningen 010, Oregon har slutat tillverka detta svärd och jag vet inte om det finns någon annan tilverkare som kan ha detta i sitt sortiment.
Mycket tacksam för svar. Mvh. Folke



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102856 Det finns kanske svärd o hitta, men för att hjälpa dig med behöver vi veta modell.
Partner har haft ett antal olika modeller så en bra beskrivning eller bild behövs.

Avatar Fallback

Re: Gammal partner

pholke  
#102857 Hej igen!

Slarvigt, slarvigt, förmodligen seniliteten som ger sig till känna. Sågen är en Partner R523 förmodligen från senare hälften av 70-talet. Om jag inte minns fel är motorn på 65 cc. och ca 4 hkr. Det är en mycket råstark maskin men något tung.

Mvh. Folke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102866 Husqvarnas stora fäste som till 372 funkar.

Avatar Fallback

Re: Gammal partner

pholke  
#102871 Hej!
Tack, för uppgiften om Husqvarna, är det samma infästning och passar rakt av eller måste något modifieras? Vilken är beteckningen på infästningen till Husqvarna 372, är den 009?

Mvh. Folke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102873 D009 är oregons beteckning.

Jag tog fram en såg o kollade lite snabbt o det ser ut att stämma sånär som på Kedjespännarhålet.
På den såg du ska ha det på ser det ut att passa rakt av, medans vissa andra behöver nytt hål till spännaren.
På 010 (oregons) har du två hål.
Dock inte Partner orginal då du har två olika svärds fäste o nummer.

Avatar Fallback

Re: Gammal partner

pholke  
#102880 Hej!

Tack för en mycket bra och för mig värdefull upplysning. Har tänkt byta ut 14" svärdet till ett 16" eller 18" och klyvkedja. Tanken är att prova på såga några grova granar till virke. Kanske skulle man försöka få liv i farsgubbens gamla sågar, minns inte riktigt vad han hade, tror det var R14 och R18 innan han övergick till små lätta sågar.

Mvh. Folke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102888 Gammal partner... Säg det inte högt till henne, det kan innebära oerhörda problem.

Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102892 Nejdå....

Alla vet att det är Stihl igt med en Partner i skogen.



R18 är inte tyngre än 523. Stort sett samma såg om det är R18 T

Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

johan eriksson  
#102895
trilla skrev:Gammal partner... Säg det inte högt till henne, det kan innebära oerhörda problem.

Lite OT, men så farligt är det inte, Mange och jag hade partnerbyte för ett par veckor sedan, men Anette hade inte så stora åsikter om det :D

Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

totte  
#102897 Man skall bara set till att det går med Raketfart. 8-}

Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

johan eriksson  
#102899 Det gjorde det :grin:Blev en 62 och en 621 för min del

Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102904 Hahahaha

Avatar Fallback

Re: Gammal partner

pholke  
#102926 Hej!

Alltid kul när det går att skoja om saker, partner öppnar ju till möjligheter. Måste kommentera eftersom jag är part i målet. Det jag skrev om lättare såg innebar byte från R18 till liten Echo. Den här 523-an har jag haft sen den var nästan ny, råkade bli med den till en ganska billig penning 800 kr. om jag inte minns fel omkring 1976 eller 1978, den var inte stulen, dessutom var det 2 års garanti på den mot 1 år på andra Partner.

Mvh. Folke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal partner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102955 Ah, då begriper jag bättre.

523 är Ingen dum såg alls, den kom 1974 o håller måttet än idag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).