Motorsåg och handhållet

Lite problem med en Stihl 250c

38 inlägg 31291 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

totte  
#145085 Kul att höra! Skulle nog byta tanklodet också, om det börjar bli igensatt så suger det kanske inte som det skall på sista skvätten.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#145086 Jag bytte det samtidigt, fastän det var relativt nybytt.
Men vet också att det är någon rackare som fått tag på den sågen och försökt sig på en egen justering...det hela slutade med att sågen gick över huvud taget, så jag fick göra en grovjustering så gick den hyfsat igen.
Så går det när klåpare ska skruva på dessa små justerskruvar :(

Kan ju vara så att det kommit smuts i tanken så det nya också satt igen sig, men det återstår att se när den ligger på bänken igen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

totte  
#145089 Det är väl av den anledningen som diverse hobbysågar idag behöver specialmejsel till justerskruvarna. Det vill gärna bli lite fel när de som inget vet börjar skruva.

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#145094 Ja, det håller jag med om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

macsteff  
#179191 På Youtube finns "Donyboy73" ´s 4 mycket fina och instruktiva video'r om Stihl 250 reperationer inkl carburettor renovering, där ditt problem sannolikt skall sökas
Om du har forsökt justera luft/bensin skruvar
Börla med helt in(mjukt) och sedan 1 varv ut, sedan finjustera :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179233
totte skrev:Det är väl av den anledningen som diverse hobbysågar idag behöver specialmejsel till justerskruvarna. Det vill gärna bli lite fel när de som inget vet börjar skruva.



Vilka sågar behöver "specialmejsel" till justerskruvarna? :roll: och vad menar du med specialmejsel?den enda såg som jag haft problem att justera med vanlig förgasarmejsel på sista tiden är hva röjsåg 555! det gick...men det är ett jäkla "pill"! :???: det går med tungan rätt i mun, men då dom inte har någon styrhylsa ner till skruven så måste man fasen stänga av sågen innan man får mejseln på plats! och det är ju inte bra då man måste ha sågen igång för att höra justeringarna! är det verkligen spårskruvar dom satt dit? eller är det nån insexvariant? :roll: några varv hit eller några varv dit på skruven ger jag inget för, jag vill justera med örat, brukar bli bäst så!

Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

totte  
#179247 Flertalet konsumentsågar kan du inte justera med en vanlig skruvmejsel, det krävs ett specialverktyg. Nån slags koniska utvändiga splines på skruven, har inte sett dom själv i verkligheten, men dom finns fast troligen inte på såna sågar som du använder.

Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179257 Splines utvändigt, ca 4mm tjock. Finns mejsel för denatt köpa/beställa.

Går det inte o göra en hylsa av gummi slang eller nåt som hjälper dig hitta rätt lättare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).