Motorsåg och handhållet

Motorsåg

34 inlägg 19899 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg

Valmet 941  
#131467 hehe ja :) vad kostar de att gå motorsågs kurserna C och D ? jag har gått A kursen i motorsågning och kommer få B kursen nu i höst i från skolan men jag är sugen på att gå C-D kursena också så de skulle ju va trevligt o veta va de kostar att gå dom kurserna :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Kjell S  
#131489 Kommer inte ihåg riktigt.. men man fick en presentcheck på 1.000:- hos Husqvarna vid köp av såg.
... så det var bara att passa på.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg

Skog 2345  
#131514 Jag har fått tips av en som varit yrkes huggare.Och en som hugger mycket ska visa och lära mej.Har också läst alla dom här böckerna 3 gånger Länk, http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker ... uthal.html

Väldigt bra böcker!!! från Skogsstyrelsen
Senast redigerad av Skog 2345 lör 23 jul 2011, 01:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Kjell S  
#131515 Tips o böcker är nog bra, men att praktiskt prova på och "lösa uppgiften" är bra mycket bättre.
Då oxå helst med någon som kan förklara det man gjorde bra och dåligt. De som säger något annat än både ock skarvar...
Allt går att göra bättre, men de flesta knepen och principerna går nog att härleda till antikens grekland...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

viktor meck  
#131521
Valmet 941 skrev:kolla den filmen först

innan du börjar pilla på motorsågen :) Ta de lungt Hoj



har du bilen som sågbock =)) =)) =)) =)) =))


man ska ta det försiktigt i skogen

Avatar Fallback

Re: Motorsåg

Micke Holmgren  
#135839 Ytterligare en variant på (o)planerad fällning, tur det är elsåg men ändå...

:roll:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135963 herrejösses!!!!

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

viktor meck  
#136170 det borde vara lag på att man måste ha motorsågskörkort

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136173 Lagar hjälper inte. Se t.ex. hur många som skräpar ner trots att man inte får. En lag som ingen kan kontrollera att den efterföljs är rätt menlös. Hur skall man kontrollera en motorsågskörkortslag? Genom att kolla ljudet i skogarna och sedan leta reda på och be om kortet hos den som kör sågen? Det är kanske bättre att låta det naturliga urvalet styra vilka som klarar att använda en såg :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

viktor meck  
#136180
th skrev:Lagar hjälper inte. Se t.ex. hur många som skräpar ner trots att man inte får. En lag som ingen kan kontrollera att den efterföljs är rätt menlös. Hur skall man kontrollera en motorsågskörkortslag? Genom att kolla ljudet i skogarna och sedan leta reda på och be om kortet hos den som kör sågen? Det är kanske bättre att låta det naturliga urvalet styra vilka som klarar att använda en såg :wink:



jag menade att man var tvungen att visa upp körkortet när man köpte en såg. då skulle det bli säkrare. fast det skulle nog bli en del "langning" av motorsågar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg

Prowler  
#136181
viktor meck skrev:
Valmet 941 skrev:kolla den filmen först

innan du börjar pilla på motorsågen :) Ta de lungt Hoj



har du bilen som sågbock =)) =)) =)) =)) =))


man ska ta det försiktigt i skogen



Hahahaha! Inte visste jag att de var så bra skådisar... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136182 Det funkar inte rent praktiskt eftersom de som köper mest såg är oftast de som hest skulle sköpa en bra svans eller hyra in nån som kan. Det är konsumentsågarna som betalar hela kalaset inte de fåtal proffs såg som säljs.

Som vanligt är det de som behöver det mäst som står lyckligt ovetande.

Det är upp till var o en att begripa att det finns kunskap o hämta och att det behövs.

För de som gått med såg i tio-tals år är det inte lika nyttigt som för den som tar i den för första gången.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

totte  
#136197 Vi behöver absolut inte mer skitlagar som ställer till kostnader och massor av besvär utan att egentligen göra något åt det problem som man vill lösa. Sen kan man ju också ställa sig frågan varför vi alltid skriker på lagstiftning och föreskrifter och f-n och hans moster så fort det finns risk att folk skadar sig på nåt. Jag anser att om när folk köper motorsåg så är på det deras eget ansvar som dom sågar sig i benen, får träd i skallen och allt annat dom kan hitta på.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136207
totte skrev:Vi behöver absolut inte mer skitlagar som ställer till kostnader och massor av besvär utan att egentligen göra något åt det problem som man vill lösa. Sen kan man ju också ställa sig frågan varför vi alltid skriker på lagstiftning och föreskrifter och f-n och hans moster så fort det finns risk att folk skadar sig på nåt. Jag anser att om när folk köper motorsåg så är på det deras eget ansvar som dom sågar sig i benen, får träd i skallen och allt annat dom kan hitta på.

X2
Sen kan ju lokala föreningar osv ha motorsågskurser mm som anledning att träffas
och samtidigt öka välbefinnandet i skogen samtidigt, men såklart frivilligt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136208 x3

De som har ut nåt av kurserna går dem ändå utan lagar. De som behöver det mäst gör det inte oavsett lagar.

Det är nog många som tycker det är skönt o skylla på någon o helst få ersättning för dumheten.
Lite USA tänk..
"Om jag går denna kursen så kan jag allt o då händer inget" tänket man hört från några är nog heller ingen höjdare, lika så "jag har gått i skogen i x år så mig kan de inte lära nåt".

Eget ansvar vill ingen ha för då kan det märkas hur lite de kan o vet. Bättre o skylla på nåt annat som regler, lagar ägare eller uppdragsgivare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).