Motorsåg och handhållet

Stubbsågning före filning?

23 inlägg 10761 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stubbsågning före filning?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8042 Funderar lite på det här med att fila kedjan, man skall ju stubbsåga (klyvsåga) med kedjan innan man börjar fila för att slippa en massa olja som sätter igen i filen. Men varför kletar man bort mer olja från kedjan när man sågar så jfrt med när man kapar :? ? Borde inte kedjan smörjas oavsett?

Eller har jag missuppfattat nåt ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8045 Jo den smörjs nog på samma sätt men fiberna blir skurna på tvären, alltså blir de kortare....

Jag brukar inte klyv såga utan bara låta tippen gräva lite.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8046 jo den smörjs ändå, men det går mer olja till att klyvsåga, det fina spånet "torkar" upp kedjan :)
det är den bästa beskrivning jag kan ge ,,, finns nog nån annan som kan det bättre !!!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8054 bra beskrivning swe kipp och mange

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8062 Så är det nog men då kommer nästa fråga. är det inte mer kåda o skit i stubben som kan sätta igen filen? dessutom om man kör ren stubbe finns ju risk att dra i sten.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8068 Jag har bara märkt att det blir lättare att fila efter stubbsågning för att kedjan blir torrare, har aldrig märkt av kåda, men visst skulle det kanske kunna bli så men då skall det nog vara väldigt kåd rikt i stubben ,,,
har aldrig sågat i en sten under "stubbsågning" men antar att jag kommer att göra det nu efter att skrivit ordet "aldrig" :P

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8071
gossebear skrev:Så är det nog men då kommer nästa fråga. är det inte mer kåda o skit i stubben som kan sätta igen filen? dessutom om man kör ren stubbe finns ju risk att dra i sten.


Tycker nog du ska prova, särskilt eftersom du har över 80" o fila på 3120'n...

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8083 Du jag har inte filat den kjedjan ännu. Har ju ijnte fått ihop den sågen ännu dock provmonterat den på partner 7000 sågen.

Var det förresten du som sa att man kunde köpa kjedja på bulk?

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8085 Om ni vill få en ren kedja innan ni filar så ska ni försöka såga i bara barken på stubben! eller lite försiktigt i rotbarken på en tallstock! ca 5-6 lätta "drag"! barken är väldigt finkornig,så det brukar göra susen!! :D ska jag vara ärlig så är det ytterst sällan jag gör det numera,men prova ni också så får vi se vad ni tycker!! den stubbsågning ni menar tycker jag inte ger så mycket bättre filnings egenskaper!(men det är ju jag det!) som jag tidigare nämnt så filar jag inte så mycket i skogen numera!! men det händer! prova detta å säg vad ni tycker!

hej hej!!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8088
Huggarn skrev:Om ni vill få en ren kedja innan ni filar så ska ni försöka såga i bara barken på stubben! eller lite försiktigt i rotbarken på en tallstock! ca 5-6 lätta "drag"! barken är väldigt finkornig,så det brukar göra susen!! :D ska jag vara ärlig så är det ytterst sällan jag gör det numera,men prova ni också så får vi se vad ni tycker!! den stubbsågning ni menar tycker jag inte ger så mycket bättre filnings egenskaper!(men det är ju jag det!) som jag tidigare nämnt så filar jag inte så mycket i skogen numera!! men det händer! prova detta å säg vad ni tycker!

hej hej!!


Ja, vad tycker du nu om maskinslipningen efter att ha kört ett tag?.
Har du gjort rätt och "övat bort" värsta nybörjarfelen så borde det gå utav h-vete,,,
😈

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8094 Ja skogshuggarn......även fast man har maskin är det inte helt lätt som du kanske vet!! :D men när man väl gjort inställningarna så är det bara att tuta på!! det som jag upplever som svårast är att profiliera slipskivan rätt!! :roll: men när man gjort det några gånger funkar det rätt bra får jag säga!! nu slipar jag kedjorna åt en skördar entreprenör som har två maskiner! hittills är han jättenöjd med slipningen!! :D tidigare har han lämnat kedjorna till en som har en helautomatisk slip! men han tycker att min slipning är bättre!! :lol: så nånting gör jag förmodligen rätt!! :roll: Maxx slipen som jag har slipar ju från "utsidan"(spetsen på tanden) & in! det verkar göra en hel del sa han till mig(entreprenören)!! även motorsågskedjorna får jag en jäkligt bra skärpa på!! men det är som sagt en del pyssel innan man får till det!!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8097 största skillnaden när man filar/slipar inifårn och ut blir ju att du viker ner kromlagret i tanden istället för att bryta av det uppåt, jag har sågat lite med vanlig rundfilad kedja under några dagar och jämfört med "Atop-filning" ,,,,, jag hade glömt hur snabbt en vanlig rundfilad blir träslö !!
Så det gör enligt mig en jädra skillnad om man filar utifrån och in, så jag förstår om skördarföraren är nöjd :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8099 Skoj att du börjar få kläm på maskinen, Huggarn.

Med tiden kommer kunskaperna, och har man kunskaper så blir jobbet både lättare och roligare.
Framförallt är det skoj att ha "nöjda kunder" som kommer tillbaka,,,,

Användarvisningsbild
maccall  
#8134 Törs man fråga vad ni som har slipmaskiner har för ena och vad de har kostat? Jag har sett både på Jula och Clas Ohlson, men det är svårt att få något grepp om kvaliteten på dem. Stihl har ju också en men den kostar mer än någon av mina sågar så jag låter nog bli den i alla fall. Eller måste det kosta så mycket för att det skall bli något?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8135 Maccall, kolla på www.skogma.se dom har oregon och maxx båda är bra slipar till vettiga priser ,,,
Skogshuggarn har en Oregon om jag inte minns fel ,,,,
Huggarn har en Maxx ,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).